چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
حجت‌الاسلام قمی: اثر برتر حقیقت و باور عاشورایی دارد

حجت‌الاسلام قمی گفت: اثر برتر عاشورایی، اثری است که حقیقت و باور عاشورایی دارد و دستگاه‌های فرهنگی نیازمند هستند که به اینگونه برنامه‌ها کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا عصر امروز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه باحضور حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام حاج علی اکبری، امام جمعه تهران، محمد علی مجاهدی، پدر شعر آیینی و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران عاشورایی در تالار فردوسی برگزار ‌شد.

این دوره از کتاب سال عاشورا با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوعات «امام‌حسین (ع)، خانواده و یاران آن حضرت»، «تاریخ و تحلیل واقعه‌ی عاشورا»، «ادبیات و هنر عاشورایی» و «فرهنگ و آیین‌های عزاداری» با عنوان جایزه «دعبل خزاعی» در 19 رشته برگزار شد و برگزیدگان معرفی و تجلیل شدند.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام وحی توسط جعفر فردی، قاری برجسته کشور، سنگری، دبیر علمی سومین دوره کتاب سال عاشورا طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضرین و شرکت کنندگان، سومین دوره کتاب سال عاشورا را زمینه‌ای مناسب برای شناسایی داوران در عرصه ۲۰ گانه رشته‌های ادبی، فرهنگی، پژوهشی و غیره و استفاده از توان آنها در پیشرفت این عرصه‌ها عنوان کرد و گفت: مدت ۸ سال است که فعالیت در این زمینه آغاز شده و افرادی که در بنیاد دعبل خزایی فعالیت دارند سعیشان بر این است که به باروری فرهنگ عاشورا در حد امکان کمک کنند که یکی از آثار آن کتاب سال عاشوراست.

وی اظهار کرد: نخستین سال که کتاب سال عاشورا برگزار شد، آثار ارائه شده از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ مورد بررسی قرار گرفتند و خیلی از مسائل مطرح شد اما اینکه از نزدیک مسائل را حس کنیم و از نظر کیفی آثار را مورد بررسی قرار دهیم، کتاب دوسالانه عاشورا این زمینه را فراهم کرد.

سنگری عنوان کرد: آیین قدردانی از آموزه‌های کلام وحی است، خداوند در قرآن ۱۹ بار واژه نغمه را بکار برده است و از بنده خود ستایشگری می‌کند، شیوه ائمه نیز این بوده که شاعران را می‌ستوده آمد و اولین شخصی که به نویسنده کتاب جایزه داده، امام صادق (ع) بوده است و حتی گروهی را برای داوری انتخاب می‌کرده‌اند و همچنان این راه ادامه پیدا کرده است.

وی با اشاره به خلاء هوایی که در این عرصه وجود دارد، بیان کرد: خداوند در قرآن ۳۲ بار مسأله ذریه پروری را مطرح و افراد را دعوت به نسل پروری می‌کند، اما متأسفانه در حوزه عاشورا، ضعیف ترین بخش، پرداختن به نسل‌های آینده خصوصا کودک و نوجوان است و طی دو سال اخیر حتی یک کتاب در حوزه کودک ارائه نشده است و در این زمینه کانون پرورش فکری کودکان و انتشارات آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند.

دبیر علمی سومین کتاب سال عاشورا با اشاره به عملکرد ضعیف حوزه هنر در این زمینه افزود: با توجه به اینکه در برخی حوزه‌ها هیچ اثری ارائه نشده اما در برخی عرصه‌ها کارهای فاخری صورت گرفته و موفق ترین عرصه، حوزه پژوهش است و عمده پژوهشگران، جوانان هستند که امیدهایی را پیش روی ما روشن می‌کنند.

وی در ادامه گفت: باید مقتل نو با زبان چالاک و صیقل خورده امروزی نگاشته شود زیرا روزگار ما متفاوت است و مطالبه‌گری در نسل جوان زیاد شده و اگر پاسخی برای آنها نداشته باشیم کوتاهی صورت گرفته است. طی آماری که ارائه شده در ایران ۳۷ بحران وجود دارد که باید به مدد آیا عبدالله از تاریکی‌ها عبور کنیم و این برنامه ای که در نظر گرفته شده نیز برای همین است که آثار ارائه شده در این زمینه را بشناسیم و در این راستا تاکنون ۲۰ اثر در بنیاد دعبل خزایی مورد بررسی قرار گرفته و این موضوع آفاق فکری در مجموعه‌های مختلف را بهم نزدیک کرد و زادگاه اندیشه‌های جدید شد.

سنگری ضمن تشکر و قدردانی از ۳۵ داوری که در این زمینه همکاری کردند، اظهار کرد: امسال یک شاخه با عنوان شعر هیئات به ۱۹ شاخه اضافه شد زیرا عاشورا هویت بخش شیعه است که جزئی از فرهنگ ماست و باید این موضوع را جدی تر دریابیم و امید است مسئولان تکاپوی بیشتر در این زمینه داشته باشند.

دیگر سخنران این مراسم، استاد مجاهدی، پدر شعر آیینی بود، وی با طرح سؤالی با این مضمون که مقام یک شاعر متعهد آیینی سرا از نظر شریعت اسلام چگونه است؟ گفت: حرمت یک شاعر به معنی واقعی کلمه به حدی است که در منابع تاریخی آمده است، قرار شد روزی شاعری در محضر پیامبر(ص) شعری بخواند ولی همهمه به حدی بود که شاعر نمی‌توانست انجام وظیفه کند، پیامبر با دستان خود جمعیت را به سکوت دعوت کردند و وقتی فضا آماده شد به کعبه بن مالک رو کردند که شهرت را بخوان و این نشان دهنده حرمتی است که پیامبر برای شاعران قائل است و همچنین نقد شعر مورد تأکید قرار گرفته است. پایان‌بخش سخنان وی قرائت چند بیت شعر آیینی بود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری سخنران دیگر این مراسم بود که به نقش معارف حسینی، مجالس و هیئت‌های عزاداری در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اعجاز بزرگ زمانه ما یعنی انقلاب اسلامی حاصل سرمایه گذاری ابا عبدالله است، انقلاب اسلامی کاملا از نظر آرمان، هدف و روش سنخیت ویژه‌ای با عاشورا دارد، در تاریخ نظیر ندارد انقلابی یک چهره بر حرف خود بماند و علی رغم همه توطئه‌ها به راه خود ادامه دهد.

وی اظهار کرد: همه آنچه در عاشورا اتفاق افتاد شامل درس‌های است که با فطرت انسان هماهنگ است و انقلاب اسلامی محصول قرائت و روایت درست از نهضت امام حسین(ع) است و امام خمینی(ره) این درس را به جامعه آموختند و در مسیر چله ی طی شده از خرداد سال ۱۳۴۲ شاهد هستیم که حتی مناسبت‌های نهضت در ماه محرم و صفر است و همین شعارها، منبرها و عزاداری‌ها همه این کار بزرگ را به نتیجه رساندند تا یک نظام حسینی با همان آرمانها تأسیس شود.

حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه اثر برتر عاشورایی، اثری است که حقیقت و باور عاشورایی دارد، گفت: دستگاه‌های فرهنگی امثال سازمان تبلیغات اسلامی نیازمند هستند که به اینگونه برنامه‌ها کمک کنند و حمایت از آنها را در اولویت قرار دهند.

وی اظهار کرد: در برخی رشته‌ها از جمله ترجمه شاهد هستیم که هیچ اثری ارائه نشده و این در حالی است که طی جلسه‌ای که اخیرا با فرماندار عراق برگزار شد، یکی از مواردی که از سوی وی مطرح شد این بود که چرا از تنها کتاب مقتل که نگاشته شده حمایت صورت نمی‌پذیرد تا به زبان عربی ترجمه شود، آنچه مسلم است، این است که کتاب‌های عاشورایی برای عالمگیر شدن باید به زبان عربی و زبانهای دیگر ترجمه شود.

حجت الاسلام قمی بیان کرد: اساسا عاشورا به خانواده پیوند خورده و تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مداحان بسیار جذاب بود که فرمودند: «دشمنان بشریت تصمیم گرفته‌اند ریشه خانواده را بکنند و مهمترین مدافع خانواده، عاشوراست» و اینکه در این دوره کتاب سال عاشورا به خانواده پرداخته شده جای تقدیر دارد و حتما آثار و برکات آن ریشه‌ای و مانا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها