یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
جهانی پر از پناهجو، قحطی و جنگ نتیجه ادامه‌داربودن گرمایش زمین

جاناتان نیل؛ اکولوژیست و نویسنده معتقد است اگر در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای اقدامی نکنیم جهانی پر از پناهجو، قحطی، جنگ، درد و رنج در انتظار ماست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بی‌شک یکی از معضلات محیطی نسل‌های آینده ما مخاطرات طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی خواهد بود. آن‌ها متحمل هزینه‌های سنگینی خواهند شد و باید شرایط ایمن‌تری را در محیط زندگی خود فراهم سازند. تعدد سیلاب‌ها در نتیجه تغییر الگوی بارش در کره زمین، خشکسالی‌های پی‌در‌پی در نتیجه تغییرات آنومالی دما و آسیب به حجم زیادی از محصولات کشاورزی تنها بخشی از این مخاطرات خواهد بود. حتی معضل کمبود آب شیرین برای آن‌ها جدی‌تر خواهد شد، به گونه‌ای که شاید مجبور شوند برای صرفه‌جویی در مصرف آب از لباس‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف  استفاده کنند یا اغلب افراد برای همیشه موهای خود را بتراشند تا آب کمتری برای استحمام مصرف کنند، امکان دارد در آینده‌ای نه چندان دور کارخانه‌های تولید آب شیرین رونق فراوانی پیدا کنند و به جای دستمزد به کارکنان خود فقط آب بدهند و در نهایت این مایه حیات تبدیل به گوهری نایاب برای فرزندانمان شود. حتی تا چند دهه آینده بسیاری از شهرهای حاشیه دریاها و اقیانوس‌ها کاملا به زیر آب خواهند رفت و «مهاجران اقلیمی» عبارت نو و تازه‌ای در متون خبر‌ها و کتاب‌ها خواهد شد. رخداد وضعیت گفته شده در شرایطی حتمی خواهد بود که امروز ما و نسل‌های امروزی توجهی به میزان کاهش گرمایش جهانی نکنیم و میزان تولیدات گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهیم قطعا بی‌رحمانه خواهد بود اگر امروز نگران فرزندان خود نباشیم.
 
در این رابطه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در سال 2015 نتایج پژوهشی را منتشر کرد که برای بشر تاسف بار بود. این پژوهش حاکی از آن بود در مناطقی که بیشتر در معرض تهدیدات اقلیمی هستند، حدود ۶۹۰ میلیون کودک زندگی می‌کنند و  حدود ۵۳۰ میلیون کودک مقیم کشورهایی هستند که دائما با سیل‌های توام با فجایع انسانی و طبیعی مواجه‌اند. اغلب این کشورها در آسیا واقع شده‌اند. ۱۶۰ میلیون کودک هم در مناطقی از آفریقا زندگی می‌کنند که دائما در معرض خشکسالی هستند. آنتونی لیک، رئیس صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که تغییر و تحولات اقلیمی بیش از همه کودکان را در معرض آسیب قرار داده است.
 
نیکلاس ریس، از نویسندگان پژوهش یادشده معتقد است که افزایش گرمای زمین پدیده‌هایی مانند گردباد، سیل و خشکسالی را شدت و تناوب بیشتری بخشیده که افزایش مالاریا، اسهال و بیماری‌های ریوی و سوءتغذیه از پیامدهای آن است. کودکان بیش از سایرین در معرض این آسیب‌ها و بیماری‌ها قرار دارند و مرگ و میر در آنها هم طبعا افزایش خواهد یافت.


 
جاناتان نیل؛ اکولوژیست در اثری با عنوان «جهانی دیگر با پایان دادن به گرمایش جهان» به فجایع و سیاست‌های حاکم و تاثیرگذار در گرمایش جهانی پرداخته است. وی در این اثر به ارائه راهکارهایی برای پایان دادن به گرمایش جهانی پرداخته است و معتقد است؛ اگر اقدامی نکنیم جهانی پر از پناهجو، قحطی، جنگ، درد و رنج در انتظار ماست عده زیادی معتقدند مشکل حاد است و مردم در معرض خطر هستند. درست است که مشکل حاد و جدی است؛ اما باید واقع بین بود در حقیقت افرادی که در راس کار هستند نمی‌توانند و نمی‌خواهند مشکل را حل کنند.
 
پروانه قاسمیان؛ مترجم این اثر و مدافع محیط‌زیست درباره کتاب به ایبنا می‌گوید: «این کتاب که با نام اصلی Stop Global Warming Change the World. در انگلستان به چاپ رسیده و من در دانشگاه منچستر در مراسم رونمایی آن شرکن داشتم که جاناتان نیل (نویسنده) آن هم حضور داشت. در مراسم رونمایی کتاب به فاجعه‌ گرمایش زمین بیش از پیش پی بردم و به شدت وحشت کردم.  نظر به اهمیت موضوع، کتاب را خریدم و به قصد انتقال دانش ارزشمند کتاب، فکر کردم  ترجمه آن قطعا می‌تواند، برای علاقه‌مندان و حتی پژوهشگران راهی بگشاید. نویسنده این کتاب از فعالان و سازمان دهندگان مبارزات محیط زیستی است و علیه ابر شرکت‌های نفتی و صنعتی و ... که دشمنان کره زمین‌اند، مبارزه می‌کند.»
 
در بخشی از کتاب نویسنده به برخی از مخاطرات طبیعی زیان‌بار حاصل از گرمایش جهانی اشاره می کند؛ وی معتقد است برخی رخداد‌های طبیعی به قدری تاثیر مخربی داشتند که تاکنون دیده نشده است؛ برای مثال اثرات طوفان کاترینا و لوئیزیانا را به خاطر بیاورید یا طوفانی که در سال 1970 در بنگلادش سیصد‌هزار نفر را کشت یا خشکسالی چهل ساله ساحل آفریقا از اتیوپی تا مالی. این‌ها تنها بخشی از آسیب‌هایی است که انسان به چرخه طبیعی کره زمین وارد و پاسخش را هم دریافت کرده است.

قاسمیان می‌گوید: «گرمایش زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای زمین  و سطح اقیانوس‌ها شده‌ است. طی ۱۰۰ سال گذشته، کره زمین به‌طور غیرطبیعی حدود ۰٫۷۴ درجهٔ سلسیوس گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌است زیرا هم موجب تغییرات در شرایط زیست جانداران (تک سلولی، گیاه، جانور و انسان) می‌شود و هم یخ‌های قطبی را ذوب می‌کند که علاوه بر تاثیر بر جانداران قطب‌ها موجب تاثیرات مخربی بر تمامی پنج قاره و به زیر آب رفتن هزاران شهر خواهد شد.»
 

در بخشی از کتاب درباره فناوری‌های توفق گرمایش جهانی و درباره  تولید برق با انرژی‌های پاک سخن گفته شده  این مترجم در تشریح فناوری‌های به‌ کار گرفته شده و در پاسخ به این پرسش که صرف چه مدت زمانی فناوری‌های مذکور می‌تواند زمین را از آثار زیان‌بار گرمایش جهانی برهاند می‌افزاید: «مخاطبان قطعا می‌دانند که با حذف سوخت‌های فسیلی و ممنوع کردن آن و جایگزین کردن انرژی‌های پاک، نفس کشیدن روی این کره، دوباره امکان‌پذیر خواهد شد. همانگونه که در کتاب هم آمده است دو راه برای بررسی منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد یکی آنکه انرژی چگونه تولید می‌شود همه ما می‌دانیم که منبع اصلی گازهای گلخانه‌ای سوخت‌های فسیلی هستند که باید منابع دیگری را جایگزین آن کنیم دومین راه این است که ببینیم انرژی در کجا به مصرف می‌رسد. در کل روش‌های امروزی تولید انرژی به طور مشترک قدرت‌ موسسات بزرگ را حفظ می‌کند. اگر امروز مصرف این مواد را قطع کنیم چندین دهه طول می‌کشد این گازها جذب گیاهان شوند و اثرات مخرب آن‌ها کاهش یابد. وای بر ما که سرمایه‌داری و نئولیبرالیسم مدام در حال افزایش تولید و تولید و... تولید و افزایش گازها است.»
 
به گفته قاسمیان؛ «نویسنده بر این باور است که نظام‌ حاکم بر جهان عمدتا سود محور است قادر به حل مشکل نیست، و جنبش‌های اجتماعی ضد سرمایه، می‌توانند به بسیاری از مشکلات از جمله آب و هوا پایان دهند، جنبش‌های متعددی طی چند دهه گذشته شکل گرفته است از جمله «جنبش ضد گرمایش زمین»، «جنبش دوستان زمین»، «جنبش زمین برای فروش نیست»، «جنبش یک زمین بیشتر نداریم»، «جنبش دیگر کافی است» با اشاره به تولید و مصرف بیشتر و «قول دادن کافی است» که این جنبش‌ها در صورت گسترش می‌توانند با تغییر دادن مقوله‌هایی چون تولید و مصرف و سود، به بسیاری از مشکلات از جمله گرمایش زمین و تغییرات ناگهانی اقلیمی پایان دهند.»
 
کتاب «جهانی دیگر با پایان دادن به گرمایش جهانی» در 382 صفحه، به شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات نشر اختران روانه کتابفروشی‌ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها