سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
​بیان آموزه‌های اخلاقی و تربیتی در «دل‌تنگی ماهی‌ها»

جواد دی‌آبادی در کتاب «دل‌تنگی ماهی‌ها» به بیان نکات اخلاقی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دل‌تنگی ماهی‌ها» نوشته جواد دی‌آبادی با نگارگری سحر محمدی‌زاد از سوی انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر شده است.

این کتاب سومین جلد از مجموعه ادبی داستانی کودک و نوجوان است که با استفاده از دنیای موجودات در تقابلی تنگاتنگ با انسان در 56 صفحه برای رده سنی (ج، د، ه) تالیف شده است.
 
نویسنده تلاش کرده نکات اخلاقی و تربیتی را در قالب هر یک از داستان‌ها به ذهن کنجکاو و تشنه کودکان و نوجوانان برساند.
 
جواد دی‌آبادی درباره این کتاب به ایبنا می‌گوید: انتشار این مجموعه‌ ادبی داستانی از سال 1396 از سوی دفتر نشر اندیشه و فرهنگ جاویدان آغاز شد و تا به‌حال 3 جلد از آن با عنوان‌های «الاغ ستم‌دیده»، «دوستی برگ و باد» و «دل‌تنگی ماهی‌ها» منتشر شده است.
 
او در ادامه توضیح می‌دهد: در هر جلد از این مجموعه 10 داستان با محوریت آموزه‌های اخلاقی بیان شده است. موضوع داستان‌ها برگرفته از نکات اخلاقی و مسائلی است که از بطن قرآن استخراج شده مانند امدادهای غیبی، تقدیر و مصلحت‌ها.
 
این نویسنده می‌افزاید: داستان‌ها با زبانی کودکانه و در قالب گفتمان بین موجودات بیان شده است. در برخی از داستان‌ها که مستقیما بر مبنای یکی از آیه‌های قرآن نوشته شده در پایان داستان هم به آیه و سوره به عنوان منبع اشاره شده است.

 
 

دی‌آبادی با بیان اینکه این مجموعه دوازده جلدی و شامل 120 داستان خواهد بود، درباره سایر جلدهای این مجموعه می‌گوید: جلد چهارم این مجموعه نیز شامل 10 داستان است که آماده شده و به زودی به ناشر تحویل می‌دهم و امیدوارم بتوانم مجموعه‌ای قوی‌تر از کلیله‌ودمنه برای کودکان تولید کنم.

در بخشی از داستان «نهنگ مغرور» از کتاب «دل‌تنگی ماهی‌ها» می‌خوانیم: «پهنه اقیانوس چنان پرتلاطم بود که گویی آخر دنیا همین جاست. موجوداتی که در آن‌جا زندگی می‌کردند، سعی داشتند خود را در اعماق آب فرو ببرند؛ آن‌ها از نبرد عظیم موج‌ها با پهنه اقیانوس می‌ترسیدند. تنها نهنگ بزرگی به دلخواه و بی‌هیچ سختی شنا می‌کرد و با غرور از همه موجودات می‌پرسید: «چه کسی مثل من قدرتمند است؟ چه کسی می‌تواند چون من مثل یک جزیره دیده شود؟» هیچکس نمی‌توانست جوابش را بدهد، حتی کوسه‌های قاتل حتی لاک‌پشت‌های صدساله و حتی دلفین‌های چابک و باهوش...» 

انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان، کتاب «دل‌تنگی ماهی‌ها» را با شمارگان سه هزار نسخه با قیمت 15هزار تومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها