یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
برگزاری کنگره بزرگداشت شاعر مشهور ایل قشقایی در بوته فراموشی

پس از گذشت بیش از 6 سال از برگزاری پیش‌کنگره بزرگداشت «مأذون قشقایی»، مشهورترین شاعر ایل قشقایی، اکنون دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر می گوید: هنوز موفق نشده‌ایم که کنگره اصلی بزرگداشت «مأذون» را برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، امین‌الله قربانی کشکولی که مسئولیت دبیرخانه شب شعر عاشورایی عشایر را برعهده دارد، درباره اینکه آیا برنامه‌ای در قالب این شب شعر برای بزرگداشت «ماذون قشقایی»، شاعر مطرح ایل قشقایی دارید یا خیر؟، عنوان می‌کند: برای «مأذون قشقایی» در سال ۹۲ بزرگداشتی برگزار کردیم که پیش‌کنگره ملی آن در شیراز بود و شخصیت‌های ملی در آن حضور یافتند و مراسمی به این مناسبت انجام گرفت، اما در ادامه، این روند متوقف شد و کنگره اصلی بزرگداشت ماذون قشقایی هرگز برگزار نشد.

به گفته قربانی کشکولی، محمد ابراهیم، فرزند سیدعلیرضا متخلص به «مأذون» مشهورترین شاعر ایل قشقایی است و از او با نام «میرزا مأذون» نیز یاد می‌شود.

وی می‌گوید: در میان شاعران ایل قشقایی که بیشتر آنان گمنام هستند، میرزا مأذون بسیار شناخته شده‌ است؛ مأذون، اشعار عارفانه و عاشقانه فراوانی دارد و او را بزرگترین شاعر قشقایی می‌دانند. او به زبان فارسی و همچنین ترکی قشقایی شعر سروده است.

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر استان فارس ادامه می‌دهد: ماذون قشقایی مفسر قرآن بوده و در زمینه مسائل مذهبی فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است؛ وی از شعرای مذهبی استان فارس به شمار می‌رود که دارای آثار ارزشمندی است و بسیار مورد احترام عشایر کشور است.

قربانی کشکولی با بیان اینکه ماذون قشقایی از علما و عارفان بزرگ استان فارس است که 105 سال از فقدان او می‌گذرد، تصریح می‌کند: حمایتی برای برگزاری کنگره بزرگداشت «مأذون» قشقایی انجام نگرفته است.

یادآوری می‌شود، مأذون در سال ۱۳۱۳ هجری قمری در شهر شیراز درگذشت و در این شهر مدفون است. مقبره ماذون توسط دوستداران وی در حال بازسازی و مرمت است. این شاعر عارف مسلک در بقعه شاهزاده منصور (ع) در يكی از محلات مركزی شهر شيراز (خیابان تیموری) مدفون است.

تشریح برنامه‌های نهمین شب شعر عاشورایی عشایر
امین‌الله قربانی کشکولی در ادامه به تشریح برنامه‌های شب شعر عاشورایی عشایر پرداخت و با اشاره به اینکه شب شعر عاشورایی عشایر، در راستای تبلیغ فرهنگ عشایر و به نمایش گذاشتن چهره واقعی عشایر برپا می‌شود، گفت: پیش از این عشایر را به موسیقی می‌شناختند از این رو با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی عشایر تصمیم گرفتیم که به معرفی ابعاد عاشورایی و کربلایی، به این موضوع بپردازیم.

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر فارس با اشاره به اینکه از سال 90 برگزاری شب شعر عاشورایی پیگیری و 8 دوره آن برگزار شد، افزود: با توجه به استقبالی که شکل گرفت و پیگیری‌های مسئولان این شب شعر به شکل ثبت ملی در تهران برگزار می‌شود.

قربانی کشکولی، ادامه داد: 2 نوع شب شعر عاشورایی برگزار می‌شود که یکی شب شعر عاشورایی فارس است که مختص عشایر حاضر در این استان است. این شب شعر چهارشنبه 27 شهریور بعد از نماز مغرب و عشا در اداره آموزش و پرورش عشایر فارس برگزار خواهد شد.

وی از ارسال 40 شعر به دبیرخانه دائمی شب شعر عاشورایی عشایر خبر داد و افزود: 12 شعر انتخاب می‌شود، البته تا فردا دوشنبه 25 شهریورماه زمان ارسال شعر وجود دارد.

قربانی کشکولی یادآوری کرد که فراخوان از طریق آموزش پرورش و سپاه عشایر اعلام شده است و آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز مهمان این مراسم است.

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر همچنین گفت: سوگواره شعر عاشورایی اقوام و عشایر در تهران ثبت شده است که سطح استانی است و سطح دوم برگزیدگان استانی به سوگواره اصلی تهران اعزام می‌شوند، سوگواره ملی هم 4 مهرماه در حوزه هنری تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: در استان فارس 4 قومیت وجود دارد که اشعار آنها از لحاظ قومیتی و عشایری مورد بررسی قرار می‌گیرد. حدود 200 شاعر شناسایی شده‌اند که 500 شعر از آنان گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم که از اشعار آنان در حوزه مداحی استفاده شود.

با وجودی که دبیرخانه دائمی شب شعر عاشورایی عشایر در شیراز قرار دارد، دبیر آن گفت: دسترسی به جامعه عشایری در تهران بهتر است و سوگواره در تهران با کیفیت بهتری انجام می‌شد البته در استان فارس اهتمامی برای برگزاری این سوگواره وجود نداشته است و علی رغم همه پیگیری‌ها حمایت مورد انتظار شکل نگرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها