پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
مردم اردبیل در ایام محرم 8000 جلد کتاب نذر کردند

چهارمین دوره آئین نذر کتاب انجمن مهر امید در اردبیل و سرعین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، انجمن مهر امید، از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال اداره‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل، چهارمین دوره آئین نذر کتاب را در اردبیل و سرعین برگزار کرد.

آیت‌الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های نماز جمعه و در جریان استقبال از ماه محرم، بر ترویج و گسترش نذر فرهنگی در این ایام تأکید کرد و در پی آن ضمن استقبال و قدردانی از طرح فرهنگی نذر کتاب انجمن مهر امید، با اهدای کتاب به این پویش پیوست.

بر همین اساس، امسال آئین نذر کتاب باشکوه‌تر و با شعار «با نذر کتاب، شمعی در حرم آگاهی بیفروزیم» برگزار شد و چنان که انتظار می‌رفت مردم حسینی و فرهنگ‌دوست اردبیل و مسئولان استان در این آئین مشارکت خوبی داشتند.

به گفته اکبر نگاهی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، چنین برنامه‌هایی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و گسترش نذر اقلام فرهنگی برگزار می‌شوند و انتظار می‌رود بیشتر مورد توجه فعالان فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد؛ چرا که گسترش فرهنگ مطالعه یکی از ابزارهای توسعه فرهنگی است و باید در این مسیر برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تدوین شود.

به گفته توحید مهدوی، دبیر انجمن مهر امید، در این طرح هیچ کتابی خریداری نمی‌شود و تمامی کتاب‌ها از سوی ادارات و افراد خیر به صورت نذری در اختیار انجمن قرار می‌گیرد و افراد علاقه‌مند به مطالعه، کتب انتخابی خود را در روزهای تعیین شده از غرفه دریافت می‌کنند.

پیشینه آئین نذر کتاب
این رسم در سال 94 پایه‌ریزی و در دور نخست، طی 3 روز، 3 هزار جلد کتاب به مردم عرضه شد. خواسته مردم و مسئولان، چه در دفتر یادبود و چه در مراودات صورت گرفته، ادامه این روند بود؛ از این رو، انجمن مهر امید تصمیم به برگزاری سریالی این آئین در مناسبت‌های مختلف گرفت که البته نیازمند مشارکت، همکاری و همیاری مردم و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بود.


از آنجا که استقبال مردم از طرح، بیش از پیش‌بینی‌ها شد، اعضای انجمن مهر امید به ادامه مسیر ترغیب شدند و رسانه‌های گروهی مکتوب و دیجیتال استان اردبیل با اطلاع‌رسانی گسترده از آنان حمایت کردند.

به این ترتیب، در ماه محرم سال ۹۵ و در دومین دوره با توجه به اینکه مردم با آئین نذر کتاب آشنا شده بودند، هم کتاب‌های اهدایی مردم به غرفه آئین نذر کتاب و هم کتاب‌های نذری توزیع شده توسط انجمن مهر امید، نسبت به سال پیش از آن افزایش قابل توجهی داشت، طوری که در مدت 3 روز برگزاری، 6 هزار جلد کتاب در اختیار مردم قرار گرفت.

استقبال مردم نشان می‌داد که جای چنین حرکت‌هایی خالی بوده و انجمن مهر امید این خلأ را با ابتکار و خلاقیت خود پر کرده است و به این ترتیب نذر فرهنگی جایگاه خوبی یافت و این طرح در استان اردبیل پا گرفت.

در سال ۹۶ اما با وجود تلاش‌ اعضا، مسئولان اجازه برپایی غرفه را ندادند و برگزاری آئین نذر کتاب میسر نشد.

سومین دوره آئین نذر کتاب در سال 97 با دو تفاوت اساسی نسبت به دوره‌های پیش از آن برگزار شد؛ این طرح همزمان با اردبیل، در شهرهای پارس آباد و سرعین به مدت ۱۰ روز در دهه اول ماه محرم شکل گرفت که تنها در شهر اردبیل 9500 جلد کتاب جمع آوری و اهدا شد.

نذر اقلام فرهنگی سرانه مطالعه را افزایش می‌دهد
به اعتقاد اسیرغم، عضو انجمن مهر امید در سرعین، که امسال نیز طرح را در شهر خود اجرا کرده است، این آئین درصدد آن بوده که نذر اقلام فرهنگی را در بین اقشار مختلف مردم ترویج کرده و زمینه افزایش سرانه مطالعه شهروندان را فراهم آورد.


وی تصریح کرد: در شهرستان گردشگرپذیر سرعین فضا برای نشان دادن ظرفیت‌های فرهنگی بسیار است و از آنجا که ما برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری و فرهنگی، خود را سفیر مردم استان می‌دانیم، تلاش خواهیم کرد تا برنامه‌های تأثیرگذاری را در این زمینه اجرا کنیم.

نذر کتاب به یک آئین مذهبی و فرهنگی بدل شده است
بهرام شاهدوست، مدیر اجرایی سومین و چهارمین دوره آئین نذر کتاب انجمن مهر امید نیز اذعان کرد: با تلاش‌های اعضای انجمن مهر امید، نذر کتاب به عنوان یک آئین مذهبی و فرهنگی در بین مردم جا افتاده است.

وی ادامه داد: در دوره سوم، حدود 15 درصد کتاب‌های نذری اهدایی به مردم، درسی، حدود 10 درصد کتاب‌هایی با موضوعات مذهبی و دفاع مقدس، حدود 5‌ درصد، کمک درسی بودند و استقبال مردم از کتاب‌های شعر و داستان بیش از موضوعات دیگر بود.

به گفته وی، امسال و در چهارمین دوره اجرای طرح، کتاب‌های عمومی غیر تخصصی و کتاب‌های درسی بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند و در 5 مدت روزی که غرفه برپا بود، حدود ۸ هزار جلد کتاب به صورت نذری و رایگان به مردم حسینی اردبیل اهدا شد که بیشتر از سوی مردم به دست ما رسیده بود.

مسئولانی با دغدغه فرهنگی در کنار مردم
علاوه بر شهرداری اردبیل، معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان، دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل که در طرح امسال مشارکت کردند،‌ هاشم مظفری، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، با 110 جلد و امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل، با اهدای 100 جلد کتاب و برادران اعلایی از نمایشگاه و فروشگاه کتاب شریعتی در آیین «نذر کتاب» حضوری درخشان داشتند.

رجبی در این باره گفت: در همه کشورها مطالعه و کتاب‌خوانی به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد و شکوفایی فرهنگی معرفی می‌شود.


وی آیین نذر کتاب را یک حرکت جمعی در راستای اشاعه فرهنگ مطالعه و تلاش در ترویج سنت نیک نذری دادن برای یک محصول فرهنگی دانست و افزود: ماه محرم ماه نذر کردن و نذری دادن است و در این میان منفعت نذر کتاب ماندگار تر به نظر می‌رسد.

بنا به این گزارش، انجمن مهر امید از انجمن‌های فعال معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل است که پیش از این کمپین‌های «روزی 10 دقیقه مطالعه کنیم»، «بذل آگاهی»، «اهدای کتاب» و «کاروان‌های کتاب» را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها