یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
نحسی 13 «بازار تابستانه کتاب» را گرفت!

داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز می‌گوید: پس از برپایی 12 دوره «بازار تابستانه کتاب» در شیراز، تصمیم گرفتم آن را متوقف کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، هنوز تابلو «بازار تابستانه کتاب» سردر یکی از ورودی‌های بیمارستان مرکزی شیراز که به MRI شناخته می‌شود، در بلوار شهید چمران خودنمایی می‌کند و رهگذرانی که این مسیر سرسبز و خوش آب و هوا را به‌ویژه در تابستان برای تفرج یا معالجه انتخاب کرده‌اند، همچنان با دیدن این تابلو کنجکاوند بدانند این بازار تابستانه کجاست و چرا نشانی از آن پشت در بسته دیده نمی‌شود؟!

این بازار تابستانه که از عنوانش پیداست اختصاص به تابستان‌های گرم داشت، چند سالی به‌همت داریوش نویدگویی و انتشارات متبوع وی، نوید شیراز، با همکاری بخش فرهنگی بیمارستان مرکزی شیراز (MRI) برگزار شد که با توجه به قرار گرفتن در بخشی از باغ‌های‌های به‌جا مانده از سال‌های دور شیراز که روزگاری برای این شهر، سرسبزی و طراوت به ارمغان می‌آوردند و طراحی گذر حاشیه بلوار شهید چمران که تفرجگاهی زیبا بود، رهگذران و گردشگران را برای ساعتی میهمان یار مهربان می‌کرد.

در خلال برگزاری بازار تابستانه کتاب شیراز گاهی هم نشست‌ها و محافل ادبی بخشی از برنامه‌هایی بود که برگزارکنندگان این رویداد ترتیب می‌دادند و اغلب هم پُروپیمان بود و از آنجا که این رویداد همزمان می‌شد با مردادماه و روز خبرنگار، نکوداشت خبرنگار هم بخشی از این برنامه بود.
 

اکنون چند سالی است که بازار تابستانه کتاب شیراز به دلیل آنچه بارها از سوی داریوش نویدگویی اظهار شده در نبود حمایت نهادهای فرهنگی امکان برگزاری آن فراهم نیست و دیگر به نظر نمی‌رسد کسی تمایلی به برگزاری آن داشته باشد!

بازار تابستانه کتاب در حالی به محاق رفت که حاصل همراهی یک ناشر و مجموعه‌ای درمانی در بخش خصوصی بود که می‌توانست با تنوع بخشیدن به آثار به نمایش درآمده حرکتی پایدار در فضایی فراهم سازد که همواره دارای مخاطب است.
 

بلوار شهید چمران یکی از تفرجگاه‌هایی است که به دلیل باغ‌های حاشیه آن در دوره‌ای با طراحی معمارانه آوانگارد توانست نگاه‌ها را به این نقطه شیراز جلب کند اما در ادامه با تجاری ساختن این بلوار پر رفت و آمد از خاستگاه زیبایی شناسانه دور شد و اکنون بیشتر به‌خاطر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درون آن شناخته می‌شود و گاهی محلی برای ابراز شادی جمعی است که در صورت پیروزی در میدان‌های ورزشی طرفداران شادی و ورزش به این نقطه شیراز می‌آیند و چند ساعتی را به پایکوبی می‌پردازند.

در‌حالی‌که چند سالی است شیراز خود را برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران مهیا می‌کند، وجود بازار تابستانه کتاب می‌توانست امتیازی برای کسب این عنوان به حساب آید.

داریوش نوید گویی بنیانگذار بازار تابستانه کتاب شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایبنا با ابراز تاسف از برگزار نشدن تنها بازار کتاب غیردولتی کشور، می‌گوید: بعد از برپایی دوازده دوره این بازار؛ تصمیم گرفتم این رویداد را متوقف کنم.

وی با صراحت وجود دست‌هایی پشت پرده برای برگزار نشدن این بازار فرهنگی را مورد اشاره قرار داده و می‌افزاید: دست‌هایی در شیراز وجود دارد که من را زیر فشار قرار داده تا بازار تابستانه کتاب را برگزار نکنم.

نویدگویی برگزاری بازار تابستانه کتاب را کاری ماندگار و بی‌نظیر در کشور عنوان کرده و اظهار می‌کند: ماندگاری این بازار به برنامه‌هایی که در کنار برگزاری نمایشگاه کتابی که پایه اصلی این بازار را شکل می‌داد، بود؛ به‌طوری‌که در حاشیه بازار تابستانه کتاب شیراز بیش از ده‌ها نشست فرهنگی پذیرای علاقه‌مندان به برنامه‌های فرهنگی بود.
 

مدیر انتشارات نوید شیراز ادامه می‌دهد: به تنهایی کار کردن در زمینه برنامه‌های فرهنگی سخت است و دست‌هایی در کار است که مانع کارهای فرهنگی می‌شود، زیرا حتی اگر بخواهید به‌صورت افتخاری هم در زمینه‌های فرهنگی فعالیت کنید، مانع تراشی می‌شود.

این ناشر برتر کشور تصریح می‌کند: به رغم استقبالی که از سوی اهالی دیگر شهرستان‌های فارس از این بازار تابستانه می‌شد و علاقه‌مندان کتاب در دیگر شهرستان‌ها در تماس با من اصرار به برگزاری این بازار کتاب دارند، متاسفانه مجبور به عدم برگزاری آن هستم.

نویدگویی، ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی کرده بودم که در این دوره از بازار کتاب شیراز از نظر برنامه و کتاب هم متفاوت باشیم، اما یک جاهایی انگیزه‌ها را از من می‌گیرند.

وی اظهار می‌کند: خیلی از مردم عادت به کتابخوانی و گذران اوقات فراغت تابستان را در جریان بازار تابستانه کتاب شیراز به یادگار با خود همراه کرده‌اند و عده‌ای هم ترک سیگار و کنار گذاشتن دیگر مسایل اعتیادآور را از این برنامه فرهنگی یاد گرفتند.

مدیر انتشارات نوید، بیان می‌کند: برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیاری در سطح شهر و کشور تدوین و اجرا می‌شود اما بخشی از آنها برای افراد خاص بوده که همراه با دعوتنامه است اما مردم که به هر طریق امکان دسترسی به چنین برنامه‌هایی را ندارند نیز دارای سهمی هستند؛ بازار تابستانه کتاب تلاش کرد نیازهای مردم را در نظر بگیرد و در جهت تامین آنها گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه برای بازار تابستانه کتاب برنامه‌های جانبی نیز در نظر گرفته می‌شد، می‌گوید: آموزش‌های هنری مختلف نظیر قالیبافی، عروسک‌سازی، منبت‌کاری و.. از جمله برنامه‌های آموزشی این نمایشگاه فصلی بود.
 

نویدگویی برگزاری شب‌های شعر شیراز و شب شاعران استان را مورد اشاره قرار داد و می‌افزاید: این در حالی است که در هر نوبت برگزاری بازار کتاب شیراز شاهد روزانه تا 5 هزار نفر بازدیدکننده بودیم.

وی با اشاره به نوع مخاطبان این نمایشگاه تصریح می‌کند: در این نمایشگاه مخاطبان خاص با نیازها و ویژگی‌های ویژه ای حضور داشتند به طوری که مثلاً بسیاری از جوانان مخاطب ما فقط به صرف تفریح در محل بلوار چمران حضور پیدا می‌کنند و ناخواسته به سمت‌های جرایم انتظامی می‌روند که بسیاری از آنها با حضور در این مکان، امروز از مخاطبان دایم کتاب و فرهنگ شدند.

این ناشر شیرازی، اضافه می‌کند: این نمايشگاه در مدت 12 سال در بیمارستان مرکزی شیراز برگزار شده و از جمله ویژگی‌های خاص آن، موقعیت مکانی بدون سقف و نحوه ارایه خدمات به مخاطبان بود که به نوعی مشابه آن بسیار کم روی داده است.

داریوش نویدگویی به مدت 12 سال با مساعدت‌های مسئولان بیمارستان MRI شیراز و همکاری‌های کم‌وبیش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه کتاب تابستانه را به مدت تقریباً ۳ ماه برگزار می‌کرد. این نمایشگاه با این قدمت برای فرهنگ و هنر ایران با آن همه تزلزل در ادامه کارهای آغاز شده و شوق و علاقه زیاد به پایه‌گذاری کارهای نو و آرمانی، جریانی مهم و نادر محسوب می‌شود که چشم‌پوشی از آن و مساعدت ندادن برای برگزاری دوباره آن مانند بریدن تنه درختی است که به‌زودی میوه می‌دهد.
 

می‌توان بازار تابستانه کتاب را با توجه به ویژگی‌های خاص آن نظیر سه ماه دایر بودن، دسترسی آسان گردشگران بلوار چمران به فضای نمایشگاه، برگزاری جلسات هنری و همین‌طور حضور اساتید و نویسندگان شهر در نمایشگاه مزبور یک جریان فرهنگی منحصربه‌فرد خواند؛‌ جریانی که به همت و پشتکار داریوش نویدگویی و گاه با کمترین کمک ارشاد و شهرداری شکل گرفته است.

یادآوری می‌شود، بازار تابستانه کتاب شیراز به مدت 90 روز تابستان هر سال در حاشیه بلوار شهید چمران در بخشی از فضای باز بیمارستان مرکزی شیراز برگزار می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها