سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
ایبد: تخیل عنصر اصلی در آفرینشگری ادبی است

در نشست ادبی «دو پنجره» که با حضور طاهره ایبد برگزار شد، این نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان، گفت: تخیل عنصر اصلی آفرینش اثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این نشست که امروز سه‌شنبه 12 شهریورماه برگزار شد، ابتدا معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اشاره به فرهنگ عاشورا از اعضا خواست تا با قلم خود به جنبه‌های مختلف قیام امام حسین علیه‌السلام توجه کنند.

سعیدرضا کامرانی در بخش دیگری از سخنانش به اعضا گفت: از این فرصت‌ها استفاده کنید و خودتان را دست کم نگیرید چون شما آینده را می‌سازید. خواستن، توانستن است و اگر بخواهید نویسنده شوید، با تلاش و مطالعه حتماً موفق می‌شوید.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، کودکان و نوجوانان را نقش‌آفرین‌های بزرگ و آینده سازان ایران دانست و از اعضا خواست بنویسند و از نقد شدن نترسند. 

به گفته او، با نقد انسان پیشرفت می‌کند.

کامرانی آگاهی نسل آینده را در گرو دانش‌افزایی و تولید محتوای مناسب عنوان کرد و گفت: دست به قلم شوید، بنویسید و از تجربه صاحبان فن در این حوزه بهره ببرید.

معاون فرهنگی کانون پرورش فارس همچنین به برگزاری انجمن‌های ادبی اشاره کرد و از اعضا و مربیان خواست با برگزاری منظم و پر‌بار این انجمن‌ها حوزه ادبی کانون استان را پررنگ و فعال‌تر کنند.

او شناسایی و جذب اعضای مستعد ادبی را از وظایف مربیان عنوان کرد تا با حضور در کانون برای پرورش استعدادهایشان تلاش شود.

طاهره ایبد نیز دقایقی را با اعضا صحبت کرد و گفت: به خاطر عشق به کودکان و نوجوانان و دنیایشان، به حوزه کودک و نوجوان و نوشتن برای آنها نگاه جدی داشتم و همین نفس کشیدن در دنیای کودکی ونوجوانی و تولید آثار، دنیایم را عوض کرد.

نویسنده کتاب «پریانه‌های لیاسندماریس»، تخیل را برای آفرینش اثر ضروری دانست و گفت: داستان‌ها ریشه در زندگی واقعی دارد و وقتی تخیل با واقعیت زندگی آمیخته می‌شود، چیزی فراتر از زندگی به دست می‌آید و ارزشی به اثر افزوده و به مخاطب ارائه می‌کند.

این نویسنده شیرازی در ادامه گفت: همه با تخیل زاده می‌شوند؛ اما چگونگی پرورش و استفاده از آن متفاوت است و از لحظه‌ای که انسان چشم باز می‌کند برای زندگی کردن به تخیل نیاز دارد.

ایبد، ورود به دنیای بزرگسالی را آغاز از دست دادن بسیاری از چیزهایی دانست که تکرار نشدنی است و فرصت بازگشت را از انسان می‌گیرد به همین علت نوجوانی را فرصت مناسبی برای تعیین مسیر و حرکت در آن دانست.

وی، مربی بودن در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را از امتیاز‌های مهم زندگی خود برشمرد که توانست به او در نوشتن کمک کند و در ادامه خواندن و تجربه زندگی را برای نویسندگی مهم دانست چون بر اندوخته‌های نویسنده برای نوشتن اثر می‌افزاید.

در ادامه تعدادی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، «عجیب و غریب‌های ته دریا» را به نقد نشستند؛ آن‌ها کتاب و داستان آن را جذاب ارزیابی و کنجکاوی و ماجراجویی را مشخصه داستان دانستند.

زنده نگه داشتن فرهنگ، معرفی جانداران خلیج فارس، طراحی خوب جلد، شناسنامه‌دار بودن، نداشتن شماره صفحه و سفیدخوانی نامناسب، از جمله مواردی بود که از طرف اعضا به آن اشاره شد.

نشست ادبی دو پنجره کانون فارس با برگزاری کارگاه ادامه یافت. صاحب اثر برگزیده «به هوای گل سرخ» در این کارگاه، با نشان دادن تصویری و خوانش بخشی از یک داستان، از اعضا خواست با تلفیق تصویر و آنچه شنیده‌اند دست به کار خلق داستان کوتاه ترسناک شوند. در ادامه چند اثر نوشته شده توسط اعضا خوانده و نقد شد.   

در حاشیه این نشست، نویسنده «باغچه توی گلدان» که نویسندگی برایش طعم  قهوه دارد و آمیخته با تلخی‌ها و شیرینی‌هاست، گفت: «پریانه‌های لیاسندماریس» و «دیو سیاه دم‌به‌سر » را بیشتر از دیگر آثار دوست دارم هر چند به نویسندگی به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کنم.

وی اضافه کرد: قهوه تلخ است اما مزه مزه کردنش شیرین و از آن طعم‌هایی است که انسان را به فکر وا‌می‌دارد.

به باور این نویسنده شیرازی، نویسنده، شخصیت‌ها را از دنیای اطراف خود انتخاب و با تغییراتی در داستان وارد می‌‌کند همان‌طورکه برادرش که مخترع است و برای هر موضوع و مشکلی به دنبال راه‌حل، الهام‌بخش او در نوشتن خانواده چرخشی بوده‌است.

رولد دال و سیلوراستاین بیشترین تأثیر را بر این نویسنده داشته‌اند و بیش‌فعالی و جنب و جوش فراوان ویژگی بارز اوست. اگر نویسنده نمی‌شد حتما پزشکی را انتخاب می‌‌کرد. تندیس «پری ذغالی» بهترین هدیه‌ای است که دریافت کرده، آشپز خوبی است و خوب کیک می‌پزد. رنگ سبز و بنفش را دوست دارد و پاییز فصل مورد علاقه‌ی اوست.

این نشست با حضور 140 نفر از اعضا و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون فارس در شیراز برگزار شد.

نشست ادبی دو پنجره یکی از برنامه ‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در آن با حضور یکی از نویسندگان یا شاعران حوزه کودک و نوجوان کشور و اعضای فعال ادبی کانون، نقد ادبی انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها