سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
«حافظه جهانی» دنبال بحث‌های سیاسی نیست

به گفته سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، همه کشورها باید برای حفظ میراث مشترک تلاش کنند تا بتوان میراث با ارزش کشورهای مختلف را حفظ و نگهداری کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در مراسم افتتاحیه «دومین نشست منطقه‌ای برای شناسایی و تبادل میراث مستند؛ برنامه حافظه جهانی»، اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رییس کمیته ملی حافظه جهانی؛ حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو؛ هانيه گرائيلی، مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ سوتان سوتکوفسکی، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و نمایندگانی از برنامه حافظه جهانی یونسکو از کشورهایی چون استرالیا، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان،هند، ترکیه، پاکستان و ازبکستان حضور داشتند. این مراسم سه‌شنبه دوازدهم شهریورماه در سالن اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه برگزار شد و اختتامیه نشست منطقه‌ای برای شناسایی و تبادل میراث مستند، چهارشنبه سیزدهم شهریورماه برگزار خواهدشد.
  
سوتان سوتکوفسکی، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، با اشاره به اهمیت حفظ اسناد تاریخی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: حفظ اسناد دیجیتال و آنالوگ، در حفظ تاریخ بشری نقش مهمی دارد، زیرا این‌ها نگهدار حافظه جمعی ما و بسیار شکننده هستند.
 
او با اشاره به بلاهای طبیعی که هستی این اسناد را تهدید و زمینه از بین رفتن آن‌ها را مهیا می‌کنند، ادامه داد: از بین رفتن این اسناد فاجعه پنهان است. در سال 2009 مرکز اسناد شهر کلن در آلمان فرو ریخت و اسنادی که از سال 922 در این مرکز نگهداری می‌شد، از بین رفت. همچنین متوجه شدیم موزه ملی ریودوژانیرو در برزیل از بین رفته است. این موزه حافظِ تاریخِ فرهنگی و بومی برزیل بود که در خطر نابودی است.
 
سوتکوفسکی با تاکید بر این نکته که میراث فرهنگی در جنگ‌ها، آسیب بزرگی می‌بینند، اظهار کرد: به یاد دارم در جنگ بوسنی در سارایوو، 43 کتابخانه ویران شد. به‌همین منظور بود که یونسکو از سال 1992 برنامه حافظه جهانی را آغاز کرد.
 
سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران با بیان اینکه فعالیت‌های برنامه حافظه جهانی به ثبت آثار محدود نمی‌شود، گفت: این برنامه در نظر دارد میراث مستند را به شکلی حفظ کند که موجب گسترش و حفظ صلح و آرامش در جهان شود.
 
او با اشاره به وجود اشتراک‌های فرهنگی ارزشمند میان شبکه عظیم کشورهای جاده ابریشم، بیان کرد: داد و ستد میان این کشورها محدود به فعالیت‌های تجاری نیست. کشورهای آسیای غربی مانند ایران، افغانستان، هند، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان و ...  نکات مشترک تمدنی دارند.
 
به گفته سوتکوفسکی ضروری است که همه کشورها برای حفظ میراث مشترک تلاش کنند؛ چراکه حافظه جهانی دنبال بحث‌های سیاسی نیست؛ بلکه می‌خواهد میراث با ارزش کشورهای مختلف را حفظ و نگهداری کند.
 
جنگ و خشونت نتیجه ناآگاهی است
حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، در ابتدای سخنانش توجه و شناخت به میراث ملموس و تاریخ کشورها را ضروری اعلام کرد و گفت: جنگ و خشونت نتیجه ناآگاهی است و هرگام برای شناخت کشورها به صلح جهانی کمک می‌کند.
 
او با اشاره به اینکه برای شناخت یک کشور باید از کوچه و خیابان‌های آن عبور کرد، ادامه داد: یکی از اقداماتی که کمیته ملی میراث جهانی ایران انجام می‌دهد، آگاهی بخشی افکار عمومی است تا مردمانی که صاحبان میراث هستند، میراث خود را بفهمند.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افزود: در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم، تنش‌های فراوانی وجود دارد. اگر دنبال حفظ میراث جهانی هستیم، باید بتوانیم میراث خود را به خوبی معرفی کنیم. خوشبختانه در ایران آگاهی مردم در شهرها و روستاها افزایش یافته است و مردم از ارزش میراث جهانی خود آگاه هستند.
 
به گفته ایوبی میراث مستند و تاریخی منطقه‌ای که ایران جزئی از آن است، به هم گره خورده. او ادامه داد: فارغ از مرزها، لاهور، تاشکند و ... پیامی مشترک می‌فرستند.  صاحبان فکر ما در گذشته این مناطق را به طور طبیعی به هم پیوند می‌داند. مردم باید توجه کنند که این میراث مشترک است و برای افزایش همدلی و در کنار هم بودن است که هر اثر ثبت می‌شود.
 
به گفته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اقداماتی مانند حفظ میراث جهانی گامی بلند برای صلح و توسعه پایدار است که بدون شناخت و آگاهی و علم اتفاق نمی‌افتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها