سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
72 هزار نسخه کتاب در دسترس اعضای کتابخانه پارک شهر قرار گرفت

دسترسی به مخزن کتابخانه پارک شهر پیش از این بسته بود اما بعد از بازسازی فضایی برای رفت و آمد میان قفسه‌ها و امکاناتی برای نشستن و كتابخواني در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابخانه پارک شهر كه در 50 سال گذشته با برخی تعمیرهای سطحی به فعالیت خود ادامه می‌داد؛ در سال‌های گذشته با مشکلات زیرساختی مواجه شده بود و در نهایت از تیرماه 95 برای بازسازی با بودجه 152 میلیارد ریالی به پیمانکار واگذارشد.
 
از دلایل لزوم انجام عملیات عمرانی در این کتابخانه می‌توان به قدمت بنا اشاره کرد که دچار ریختگی و آسیب‌های جدی شده بود. همچنین به دلیل فقدان مقاوم‌سازی در سال‌های گذشته فشارهای جانبی ناشی از زلزله باعث برخی گسست‌ها در اتصالات سازهای و ریختگی سقف‌ها شده، نشست کف، منجر به بروز ترک در دیوارهای ساختمان شده، فقدان سیستم اطفای حریق شرایط غیر ایمنی برای کتابخانه ایجاد کرده بود.

 
با توجه به ملاحظات سازمان میراث فرهنگی، امکان گسترش و افزایش بنا وجود نداشت. بعد از بازسازی سالنی با وسعت 247 مترمربع  برای مطالعه زنان و سالنی با وسعت 315 متر مربع برای مطالعه مردها در نظر گرفته شد. 127 متر از فضای کتابخانه در طبقه همکف به کودکان اختصاص داده شده است. بخش نابینایان فضایی 22 متر مربع و سالن جلسات 164 مترمربع است.
 


در کتابخانه پارک شهر، برای نخستین‌بار بخشی به عنوان اتاق مطالعه خصوصی طراحی شده است که این امکان را برای محقق‌ها و پژوهشگران ایجاد می‌کند تا در فضایی خصوصی بتوانند از بسترهای اینترنتی استفاده کنند.
 
در این کتابخانه به صورت ویژه به بخش کودکان توجه شده است. در این بخش علاوه بر کتاب‌های خاص کودکان، اسباب‌بازی و محل استراحت و نشستن برای کودکان در نظر گرفته شده است. این بخش مجزا از کتابخانه برای جلوگیری از مزاحمت برای اعضا ساخته شده است.
 

مخزن این کتابخانه با ظرفیت بالغ بر 72 هزار نسخه کتاب در  180 قفسه در دسترس اعضا است. دسترسی به مخزن کتابخانه پارک شهر پیش از این بسته بود، اما بعد از بازسازی در این کتابخانه فضایی برای رفت و آمد میان قفسه‌ها و امکاناتی برای نشستن میان قفسه‌های کتاب موجود است.
 

در این کتابخانه سالن آمفی تئاتر و سالنی برای برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب در نظر گرفته شده است.
 
بخش ویژه نابینایان با 400 عنوان کتاب بریل و 8500 کتاب گویا به صورت فایل صوتی آماده ارائه خدمات است. بیشتر خدمات این بخش به صورت غیرحضوری و پستی انجام می‌شود. کتاب گویایی که برای نابینایان تولید شده باز پس گرفته نمی‌شود.
 

همچنین امکاناتی برای افراد کم‌بینا و نابینای مراجعه‌کننده به کتابخانه پارک شهر در نظر گرفته شده مانند: دستگاه «به دید» که با وسیله‌ای که روی صفحه کتاب کشیده می‌شود، امکان دید بزرگ کلمات کتاب برای افراد ممکن می‌شود. ذره‌بین، ماشین حساب گویا، وسیله‌ای برای نوشتن و یادداشت برداری به خط بریل و وسیله‌ای برای تایپ بریل در بخش نابینایان موجود است. برجسته نگار دیگر وسیله این قسمت است که برای افرادی که می‌خواهند از کامپیوتر استفاده کنند، در نظر گرفته شده است. نابینایان معمولا با استفاده از نرم‌افزار «صفحه‌خوان» از کامپیوتر استفاده می‌کنند و از طریق بلندگو می‌شنوند اما فراد ناشنوا می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها