یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
آثار حوزویان درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رونمایی شد

در نشست هم‌اندیشی اساتید حوزه علمیه در قم، از آثار حوزویان درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست هم‌اندیشی اساتید حوزه علمیه قم با رویکرد تبیین رسالت حوزه‌های علمیه و روحانیت در قبال بیانیه گام دوم انقلاب، شنبه (دوم شهریور ماه) برگزار و از پنج اثر در رابطه با بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب رونمایی شد.

«فصل جدید» تالیف حسین بنیادی، یکی از آثار رونمایی شده در جهت مطالعات موضوعی بیانیه گام دوم انقلاب بود. این کتاب شامل مقدمه‌ای در باب اهمیت و ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب است که از جمله آن می‌توان به پیام‌های مفهومی بیانیه گام دوم و جریان‌شناسی و جریان‌سازی در بیانیه گام دوم اشاره کرد. در فصل اول اصل بیانیه آمده و در فصول بعدی به ترتیب مطالعات موضوعی متنی و فرامتنی، بیانیه گام دوم و فقه پویا و در نهایت نظام اسلامی از منظر امامین انقلاب بررسی شده است.

بنیادی مولف این کتاب در این جلسه گفت: در این اثر در رابطه با ابعاد مختلف فقه از جمله اقتصاد، سیاست، اداره و حکومت بحث شده و همچنین شیوه‌های الگوسازی از انقلاب نیز شرح داده شده است.

نویسنده کتاب «فصل جدید» تصریح کرد: 700 موضوع و محور پژوهشی و یا سخن علمی، از متن بیانیه گام دوم انقلاب استخراج شده است که این موضوعات در این اثر وجود دارد.

همچنین «بیانیه‌نامه» از روح‌الله ولی ابرقویی، اثر دیگری که در این نشست رونمایی شد، فرهنگ الفبایی بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون گام دوم انقلاب اسلامی است که از سوی انتشارات مشهور منتشر شده است. این کتاب نیز از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است.

ویژگی‌های ممتاز انقلاب اسلامی ایران، سرگذشت چهل ساله، برکات انقلاب اسلامی، محصول تلاش چهل ساله انقلاب اسلامی و وضعیت فعلی ما، توصیه‌هایی به جوانان برای تبدیل ایران به الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی، عناوین فصول این کتاب را تشکیل می‌دهد.

«تشریح مبانی قرآنی گام دوم انقلاب» اثر رونمایی شده دیگری در این نشست بود که از سوی حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور تالیف و به چاپ رسیده است‌. «نرم‌افزار قرآنی گام دوم انقلاب» و «درس‌نامه بیانیه گام دوم انقلاب» نیز از دیگر آثار رونمایی شده بود که به ترتیب توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه تولید شده است.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله سیدهاشم بطحایی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در سخنانی در این مراسم، اهمیت انقلاب اسلامی را در طول تاریخ مورد اشاره قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران پدیده‌ای است که انبیا الهی و اهل بیت (ع) در طول تاریخ، آرزوی تشکیل چنین حکومتی را داشتند و این آرزوی پیامبران الهی با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شده است.

آیت‌الله بطحایی با اشاره به شرایط کنونی کشور و تحریم‌ها بیان کرد: اسلام همواره از سوی کفار و دشمنان مورد تحریم قرار گرفته است و سرچشمه آن از زمان شعب‌ابی‌طالب است، لذا این تحریم‌ها چیز تازه‌ای نیست اما باید راه برخورد با این‌گونه دشمنی‌ها را پیدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به نقش انقلاب اسلامی در پیشرفت و آبادانی کشور اشاره کرد و افزود: باید منصفانه با انقلاب برخورد کنیم، چراکه ایران از ابتدای شکل‌گیری تا دوران استقرار نظام اسلامی چنین پیشرفتی را به خود ندیده است و امروز در زمینه‌های نظامی، بهداشتی و عمرانی در بالاترین سطح قرار داریم که باید قدردان آن باشیم و این حد از پیشرفت، در تاریخ ایران بی‌نظیر است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه همه در حفظ انقلاب مسئول هستیم، تصریح کرد: همه باید در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب گام برداریم و در این خصوص نباید تنها به حرف اکتفا شود، همچنین قوه قضائیه در مقطع کنونی باید به‌خوبی عمل کند و دست دزدان را از بیت‌المال قطع کند، چراکه این دستور صریح قرآن است که باید با مفسدان برخورد قاطع و محکمی صورت بگیرد.

آیت‌الله بطحائی با اشاره به اهمیت تبیین فرهنگ اسلامی در جامعه گفت: رسانه‌ها و صدا و سیما باید در خدمت اشاعه فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) قرار بگیرند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید از یک نظریه کتابی فراتر رود و به‌صورت عملیاتی مورد توجه قرار گیرد
همچنین حجت‌الاسلام حسین بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در این نشست در سخنانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری، بیانیه گام اول انقلاب را در اولین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) مطرح کردند، یادآور شد: در اواخر ماه بهمن 1397 و در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با نگاهی آسیب‌شناسانه و تاریخی به انقلاب، در 7 فصل صادر شد.

بنیادی افزود: این بیانیه باید از یک نظریه کتابی فراتر رود و تحقیق و پژوهش در این زمینه به صورت میدانی و عملیاتی مورد توجه قرار گیرد، تا بتواند پاسخگوی نیازهای دینی ما باشد و در نهایت بر این اساس الگوسازی و نمادسازی کنیم.
 
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه این بیانیه می‌تواند مسائل گوناگونی را در حوزه اقتصاد و بانکداری اسلامی و همچنین فرهنگ و روابط خارجی روشن کند، تصریح کرد: نگاه سطحی به بیانیه، وزن آن را پایین می‌آورد و باید نقاط مهم و موازین آن را آنچنان که هست، بیان کنیم و با نگاه اجتهادی و استنباطی به پیش ببریم.
 
وی در ادامه به هجمه‌های مختلف دشمن علیه کشور و نظام اسلامی اشاره کرد و افزود: فرهنگ را باید خودمان بسازیم، ظرفیت‌ها و داشته‌های زیادی در این زمینه داریم ولی چون به نحو مطلوب از این قابلیت‌های فرهنگی استفاده نکرده‌ایم، موضوع فرهنک به یک معضل برای کشور تبدیل شده و این یک آسیب است.

بنیادی با تاکید بر ضرورت اتخاذ یک رویکرد و نگاه منصفانه به این بیانیه از سوی طلاب و حوزویان گفت: مبانی فکری این انقلاب توسط حوزه فراهم شده است و امروزه حوزویان در به سلامت رساندن این انقلاب، نقش مهم و جلودار را دارند و موظند که این بار را به سلامت به مقصد برساند.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین ادامه داد: متأسفانه برخی از صحبت‌هایی که در مورد این بیانیه می‌‌شود، سطحی است، اما نگاه سطحی به بیانیه، وزن آن را کاهش می‌دهد، و اگر جهت و سمت و سوی این بیانیه سست باشد، اهداف آن نیز تحقق پیدا نمی‌کند.

وی با تاکید بر توجه عمیق به محتوای گام دوم انقلاب بیان کرد: باید با نگاه عمیق، نکات مهم گام دوم انقلاب را مطرح کرد و بسیاری از نکات آن باید به صورت اجتهادی و استنباطی مطالعه شود و نیازمند بررسی اصول و قواعد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها