شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
جشنواره ملی چاپ بدون بخش مسابقه برگزار می‌شود/ کاهش واردات کالاهای چاپی به یک پنجم

دبیر شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا بر سیاست کلان چند سال اخیر، نسبت خود با حوزه چاپ، را با رویکرد تمرکز بر ابعاد فرهنگی این ساحت بازتعریف کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشنواره ملی چاپ ایران که دوشنبه؛ چهارم شهریورماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، و نشست خبری این رویداد، صبح شنبه؛ دوم شهریور با حضور مهرزاد دانش،‌ دبیر شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران؛ علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر و محسن شمس، مدیر امور اجرایی جشنواره ملی چاپ ایران و جمعی از اصحاب رسانه در سالن زنده‌یاد عاشوری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.
 
مهرزاد دانش رئیس نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران در این نشست طی سخنانی با اشاره به سنت دو دهه برگزاری مراسم تکریم فعالان حوزه چاپ در روز ملی چاپ، گفت: فلسفه برگزاری مراسم بزرگداشت و جشنواره عطف توجه به ابعاد مختلف موقعیتی است که روزی نمادین برای آن ثبت شده است تا روز ملی چاپ و برگزای مراسم آن، صرفا رفتاری از سر عادت و روزمره‌گی نباشد.
 
وی افزود:‌ در این میان لازم است که این فضای نمادین نقبی به عمق واقعیت‌ها، بضاعت‌ها، فرصت‌ها و تبلورها بزند و به نظر من مراسم روز ملی چاپ چه در قالب بزرگداشت و چه در قالب جشنواره محملی برای توجه دادن همه نهادها و افرادی است که به نوعی با این فضا در ارتباط هستند و نقش حقوقی و حقیقی موثر در کم و کیف مناسبات آن دارند.
 
دانش با اشاره به مخاطبان اصلی این جشنواره توضیح داد: در این میان مدیران و فعالان فرهنگی، صنعتی، بازرگانی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی چه در حوزه‌های دولتی و چه در حوزه‌های تشکل‌های صنفی، مخاطبان اصلی این مراسم هستند.
 
تمرکز بر ابعاد فرهنگی چاپ
وی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بنا بر سیاست کلان چند سال اخیر، نسبت خود با حوزه چاپ را با رویکرد تمرکز بر ابعاد فرهنگی این ساحت بازتعریف کرده است.
 
دبیر شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با بیان اینکه واگذاری امور مربوط به ترخیص و واردات ماشین‌آلات از پاییز سال 1396 به وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین نمود عملی این سیاست بود، عنوان کرد: در دومین گام تدوین لایحه انتقال امروز مربوط به صدور مجوز تاسیس چاپخانه‌ها و فعالیت‌های بهره‌برداری از چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در مساعی مشترکی با این وزارتخانه پس از تصویب در هیات دولت، در زمستان سال 1397 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و در انتظاریم نمایندگان مجلس نتیجه بررسی خود را اعلام کنند.
 
وی تاکید کرد:‌ در این زمینه معتقدیم که این سیاست در ارتباط با جشنواره چاپ نیز باید وجهه مناسب خود را پیدا کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبغه‌‌ای ذاتا فرهنگی دارد و جشنواره‌هایی که برگزار می‌کند نیز باید با این صبغه همخوانی داشته باشد.
 
دانش با بیان اینکه جشنواره چاپ نیز باید رویکردهایی که با حوزه فرهنگ تناسب دارد مدنظر قرار دهد، گفت: حوزه چاپ علاوه بر ابعاد صنعتی و بازرگانی واجد بعد فرهنگی نیز هست که همین بعد ارتباط آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلاد اسلامی به صورت وثیق نگه می‌دارد.
 
به گفته وی، به جرات می‌توان ادعا کرد که تاثیری که چاپ و بسته‌بندی و سایر حوزه‌های وابسته در انتقال زمینه‌های فرهنگی به مردم یک جامعه دارد، حتی محصولاتی که عمدتا با عنوان کالاهای فرهنگی مانند کتاب و نشریات شناخته شده‌اند، ندارند.
 
دانش در این زمینه توضیح داد: چاپ و بسته‌بندی با توجه به اینکه حامل ابعاد فرهنگی‌ مانند پیام‌های محتوایی کوتاه، آرایه‌های نوشتاری و بصری، قالب‌های حجمی و تجسمی، زبان فارسی و نمودهای گرافیکی است نوعی رسانه به حساب می‌آید که در لحظه لحظه زندگی شهروندان جامعه ملی و جهانی از هر قشر و طبقه‌ای در حال انتقال محتوا و نکات زیبایی‌شناسانه و ذوقی و فرهنگی است.
 
وی با اشاره به این نمودها در صنایع مختلف گفت: صنعت چاپ را می‌‌توان در بسته‌بندی اقلام خوراکی، تفنیی، وسایل منزل، ابزار خودرو، تجهیزات اداری، نوشت‌افزار و .. دید که گسترده‌‌ای وسیع را تشکیل داده‌اند که در زندگی روزانه ما با نمودهای چاپی، میزان بهره‌مندی و بهره‌گیری از فضای فرهنگی را در مواجهه قرار می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه جشنواره چاپ نیز باید رویکرد خود را به سمت توجه به این نکته‌ها تمرکز دهد، عنوان کرد: بهره‌گیری از نظرات اهالی چاپ و بسته‌بندی، متخصصان گرافیک، کارشناسان زبان فارسی، مدیران تولید محتوا، خوشنویسان و سایر اصحاب فرهنگ و هنر مرتبط با حوزه چاپ می‌تواند در غنابخشی به این رویکرد موثر باشد.
 
کاهش واردات کالاهای چاپی به یک پنجم
در بخش دیگر این نشست، علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی گفت: یکی از سیاست‌های جشنواره ملی چاپ ایران معرفی توان و ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور است و اینکه اعلام کنیم صنعت چاپ کشور ما پاسخگوی تمام نیاز کشور در عرصه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های اخیر جلوگیری از واردات بخشی از محصولات چاپی است که در داخل کشور توان تولید آن‌ها را داریم و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه انجام شد.

ابراهیمی با اشاره به آماری که در این زمینه وجود دارد، گفت: در فاصله سال‌های 1392 و 1393 شاهد واردات حدود 200 میلیون کیلوگرم محصولات چاپ به صورت سالانه بودیم که این آمار در سال 1397 به 40 میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه کتاب نیز با کاهش واردات روبه‌رو هستیم، توضیح داد: کاهش یک پنجمی ورود محصولات چاپی بیشتر در حوزه‌های مختلف لفاف و لیبل بوده است و هدف اصلی رونق کسب و کار تولیدات داخلی و چاپخانه‌های کشور بوده که محقق شده است.

ابراهیمی با اشاره به اقدامات دیگر دفتر چاپ و نشر توضیح داد: اصلاح قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌های مرتبط نیز از دیگر فعالیت‌های دفتر به شمار می‌آید که در این زمینه سه دستورالعمل و یک آئین‌نامه برای اصلاح و تدوین در کمیته‌های مربوطه پیگیری می‌شود. 
 
برگزاری جشنواره ملی چاپ در 31 استان
محسن شمس، مدیر امور اجرایی نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران در سومین بخش این نشست خبری در سخنانی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی چاپ در استان‌ها گفت: از مدتی قبل به استان‌ها اعلام کردیم آمادگی خود را برای حضور در جشنواره اعلام کنند و در این میان 31 استان اعلام آمادگی کردند و فقط استان بوشهر بنا به دلایلی نتوانست این جشنواره را اجرا کند.

وی افزود: قرار است از دوم تا دهم شهریور ماه در استان‌های کشور 31 جشنواره اجرا شود. 

وی همچنین به اجرای سه برنامه در نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران اشاره کرد و گفت: قرار است در این جشنواره از پیشکسوتان برتر، کارآفرین برتر و صادرکننده برتر تقدیر شود و طی بررسی‌های انجام شده 60 پرونده پیشکسوت از استان‌ها و 20 پرونده از تهران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

شمس ادامه داد: همچنین در بخش کارآفرین برتر نیز 21 پرونده و در بخش صادرکننده برتر 12 پرونده به دبیرخانه ارسال شد که با توجه به معیار و شاخص‌ها در نهایت پنج پیشکسوت شامل دو نفر از تهران و سه نفر از استان‌‌ها، یک صادرکننده و یک کارآفرین برتر انتخاب شدند.

وی با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره، توضیح داد: همچنین تقدیر از مدیرکل برتر استانی که بیشترین همکاری را با حوزه چاپ داشته و تقدیر کارشناس چاپ استانی که همکاری مناسبی در طرح سامانه جامع چاپ داشته است از دیگر برنامه‌های جشنواره به شمار می‌آید.

جشنواره ملی چاپ بدون بخش مسابقه برگزار می‌شود
دانش در بخش پرسش خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره محصولات چاپ نیز گفت: امسال بخش مسابقه محصولات چاپی نخواهیم داشت و سالانه یا دوسالانه برگزار شدن این بخش نیز با نظر شورای سیاست‌گذاری جشنواره و معاونت فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبنا درباره برگزاری جشن کارگران چاپ و مسابقه‌های ورزشی گفت: بخش مسابقه‌های ورزشی به دلیل اینکه بخش زیادی از شرکت‌کنندگان اهالی چاپ نبودند از سال 1393 از برنامه‌های جشنواره حذف شد و جشن کارگران چاپ نیز از سال 1394 به بعد از این جشنواره حذف شده است.

وی افزود: برگزاری یا عدم برگزاری طرح‌ها و برنامه‌های مختلف جشنواره عموما توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره چاپ برنامه‌ریزی می‌شود و این اقدام طبق سیاست و نظرات اعضای این شورا است.

دانش در تکمیل سخنان ابراهیمی یادآور شد: بخش‌های جنبی هر جشنواره‌ باید متناسب با کارکرد آن باشد. حذف این دو برنامه از سال‌ها قبل آغاز شد و ما آن را ادامه دادیم و به نظرم در این زمینه تشکل‌های صنفی می‌توانند وارد عمل شوند. 
 
در پایان این مراسم از پوستر نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران که حمیدرضا بیدقی آن را طراحی کرده بود، توسط مهرزاد دانش رئیس نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران رونمایی شد. 

نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران چهارم شهریور از ساعت 17 تا 19 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها