پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
تندیس جدید استاد شهریار در پارس‌آباد رونمایی شد

کمتر از 1.5 سال پس از تخریب تندیس شاعر معاصر، محمدحسین بهجت متخلص به شهریار در پارس‌آباد مغان (25 فروردین 97)، تندیسی جدید از سراینده «همای رحمت» در همان محل قبلی در این شهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، تندیس شهریار سخن، محمدحسین بهجت تبریزی، با حضور مسئولان،‌ هادی بهجت تبریزی، فرزند استاد شهریار و هنرمندان و اقشار مختلف مردم در شهرستان مرزی پارس آباد مغان در استان اردبیل رونمایی شد.

علی علایی، فرماندار پارس‌آباد در جریان این رویداد اظهار کرد: با مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان پارس‌آباد، تندیس استاد شهریار در ورودی شهر از سمت اجیرلو نصب شد و نام میدان از «آزادی» به «استاد شهریار» تغییر یافت.

وی افزود: شهریار به برکت ارادت قلبی‌ به ائمه اطهار (ع) غزل روحانی «همای رحمت» را در وصف امیر مومنان علی (ع) سرود که می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر شاعران باشد.

علایی تصریح کرد: پس از تخریب غیرقانونی سردیس استاد شهریار در یکی از میادین شهر که منجر به بروز سوء استفاده‌های سیاسی و پیامدهای ناخوشایند برای منطقه شد، تصمیم به ساخت مجدد تندیس بزرگتری در شأن این شخصیت بزرگ و جهانی گرفتیم و با درخواست شورای فرهنگ عمومی، برای پاسداشت ارزش‌های این شخصیت فرهیخته میدان مربوطه نیز به همین نام تغییر یافت.

تصویری از تندیس تخریب شده استاد شهریار (25 فروردین 97)

فرماندار پارس آباد: در طول این مدت متاسفانه برخی دست‌های پشت پرده تلاش کردند تا از اجرای این طرح فرهنگی در این شهرستان جلوگیری و این شهرستان را برای همیشه به‌عنوان یک شهر غیرفرهنگی و ضد شهریار معرفی کرده و از این مسائل بر علیه پارس‌آباد بهره‌برداری سیاسی و غیراخلاقی بکنند اما با صلایت و استواری با این مسائل مقابله کرده و اصرار بر اجرای این طرح بزرگ گرفتیم و امروز به حول و قوه الهی اجرای این رویداد بزرگ و منطقه‌ای موجب تجلی غرور ملی شد.

وی اضافه کرد: قرار بود تا نصب این تندیس، گل‌کاری، سنگ‌کاری و جانمایی طرح‌های زیبا و فرهنگی نیز در میدان صورت گیرد که در زمان مقرر میسر نشد، اما امیدواریم شهردار جدید طرح‌های درخور شأن شهریار برای این محل تدارک ببیند.

فرماندار پارس‌آباد ادامه داد: امید می‌رود با نصب سردیس‌ها و تندیس‌هایی از دیگر مشاهیر منطقه، استان و کشورمان در این شهر، پارس‌آباد مغان به نماد یک شهر فرهنگی و گردشگری تبدیل شود.

علی منفرد، شهردار پارس‌آباد نیز با تقدیر از بانیان این رویداد، بیان کرد: وقوع چنین اتفاقی در یک شهر مرزی مایه مباهات بوده و میزبانی بزرگان و فرهیختگانی چون فرزند شایسته استاد شهریار و دیگر اُدبا سبب خرسندی و فخر ماست.


شهردار پارس آباد افزود: تندیس استاد بزرگ ادب «شهریار» در میدانی به مساحت 5 هزار مترمربع نصب شد که 2500 مترمربع آن پازل‌چینی شده و برای عملیات عمرانی و آماده‌سازی میدان 250 میلیون تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: این تندیس که از جنس فایبرگلاس ساخته شده و داخل آن با میلگرد و بتن محکم‌کاری شده، حدود 100 کیلوگرم وزن و 2.5 متر ارتفاع دارد و برای به انجام رسیدن اثر، 37 میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است.

هادی بهجت تبریزی فرزند شهریار نیز در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: از اهالی شهر، هوشنگ نوروزی که بانی  این اتفاق بوده، ارگان‌ها و قاطبه مردم که ما را خجل کردند، سپاسگزارم.

وی با اشاره به بیت «سینه بیر دشت مغان دیر، قوزی یان-یانه یاتیب/ منیم آغلار گؤزومی اوردا آراز ایله میسن» افزود: در شهرهای ما و به‌ویژه منطقه مغان، «مدنیت» رنگ بیشتری گرفته و آرزو دارم در آینده نیز قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم.

بهجت با تصریح اینکه زیبایی هر اثر هنری حکایت از درون سازنده آن دارد و هر نیت درستی، نیجه بجا و دلپسندی در پی دارد، اضافه کرد: از نصب تندیس شهریار در این شهر احساس غرور دارم و امیدوارم حال که حس و حال و وجان و دل هم را بیشتر دریافتیم، برکت این خاک حاصلخیز روز به روز بیشتر شود.

همچنین بنا به این گزارش، در مراسمی با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و هنرمندانی از استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی در سالن مديريت جهاد کشاورزی پارس‌آباد، از دکتر علیمحمدی رئیس بنیاد شعر و ادب آذربایجان، داوود مستوفی‌زاده خالق تندیس استاد و‌ هادی بهجت فرزند شهریار تجلیل شد.


یادآوری می‌شود، پارس‌آباد مغان در شمال استان اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است. تندیس  استاد شهریار در پی برخی حاشیه‌های سیاسی در سال ۹۷ كه منجر به تخريب مجسمه اين شاعر نامی شد، در ميدان ورودی شهر پارس‌آباد مغان نصب شد که علاوه بر مسافران داخلی روزانه چندین هزار گردشگر از جمهوری آذربایجان برای سفر به نخجوان از این میدان گذر دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها