شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
«بازداشتگاه صورتی» اثری علیه «انسان‌شیفتگی»

کتاب «بازداشتگاه صورتی» اثر «آدام آلتر» که با برگردان «هوشمند دهقان» مترجم گرگانی به فارسی ترجمه و از سوی نشر ترجمان راهی بازار شده است، در نشستی تخصصی در گرگان و از منظری روانشناختی مورد تحلیل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، در نشستی به همت کتابفروشی خانه کتاب گرگان، کتاب «بازداشتگاه صورتی» اثر «آدام آلتر» با استنباطی امروزی و روانشناختی از سوی سعید صدقی، دانش‌آموخته روانشناسی و از فعالان عرصه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

در این نشست که با حضور افرادی چون هوشمند دهقان مترجم اثر، احمدرضا اسعدی، هنرمند عرصه سینما و تئاتر، سعید حیدرزاده، دانش‌آموخته حوزه روانشناسی و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد، صدقی دانش‌آموخته روان‌شناسی و از فعالان و مروجان فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، ضمن معرفی اجمالی این کتاب با محوریت موضوعیِ «بر علیه انسان‌شیفتگی» در تعریف این مفهوم، گفت: انسان‌شیفتگی تمایلی قدیمی به والا و برتر و مرکز دانستن تبار انسانی و به‌نوعی خودشیفتگی جمعی است. انسان‌شیفتگی به نحوی ادامه تصور زمین‌مرکزی در حافظه پنهان و جمعی ماست.

وی افزود: این تمایل از دورانی بسیار دور در تبار انسانی باقی مانده و هنوز هم در کلان روایت انسان درباره خودش جریان دارد.

سخنران این نشست در ادامه به بررسی هشت مورد از تبعات انسان‌شیفتگی پرداخت و آنها را لطمه‌هایی دانست که انسان از این نوع خودشیفتگی جمعی نصیب می‌برد و اظهار کرد: استبداد حقیقت (توهم امکان مالکیت حقیقت تام)، تعلیق انسان‌دوستی اصیل به دلیل دور شدن از شناخت واقعی جنبه‌های مثبت و منفی انسان، آسیب‌پذیری به رنج و درد، توهم امکان دست‌یابی به کمال، گرفتار شدن در تله الزام به شادمانی و قهر با طبیعت و سایر جانداران از جمله تبعات ناشی از انسان‌شیفتگی هستند.

سعید صدقی در ادامه به بررسی چهار جریان کلی پرداخت که در طول قرون متمادی علیه انسان‌شیفتگی در جریان بوده‌اند و گفت: تاریخ، فلسفه، ادبیات و علم، چهار جریانی بودند که در طول قرون متمادی علیه انسان‌شیفتگی تاثیر گذاشتند.

وی تصریح کرد: مطالعه تاریخ کلان بشری (تاریخ تمدن) و اقدامات و اتفاقات هولناکی که در طول تاریخ مکتوب بشری ثبت شده و در دسترس هستند و دیدن انسان در آینه تاریخ به عنوان تنها موجودی که می‌تواند همنوع خود را بدون ذره‌ای تردید و حتی دردِ وجدان، شکنجه و نابود کند، تصویر موجود از انسان به عنوان موجودی والا و برتر را به شدت به چالش می‌کشد.


صدقی افزود: از طرفی ذات پرسشگر فلسفه و به طور مشخص فعالیت‌های پرسشگرانه سقراط به عنوان اولین فیلسوفی که علیه انسان‌شیفتگی شناخته شده است و همچنین معرفت‌شناسی به عنوان شاخه‌ای از فلسفه در جهت تعیین حدود دانایی و فهم بشری و از جانب دیگر بحث‌های فلسفی با عنوان «مسئله شر» خصوصاً پس از دو اتفاق عمده در این بحث، یعنی زلزله لیسبون در سال 1755 به عنوان سرآمد جنبه‌ای از شر با عنوان «شر طبیعی» و فاجعه آشوویتس در طول جنگ جهانی دوم به‌عنوان برجسته‌ترین نمونه تا به اکنونِ در شر انسانی (اخلاقی)، دو نقطه اوجی بودند که مسئله شر را به بحث بسیار مهمی در تاریخ فکری انسان تبدیل کرده‌اند و گواهی بر این جمله هابز که: انسان گرگ انسان است.

سعید صدقی رمان را جریان سوم در برابر انسان شیفتگی دانست و عنوان کرد: رمان، هنر غواصی در عمق تجربیات مشترک بشری، و آئینه تمام قدی است از واقعیت درونی و تجربه مشترک همه انسان‌ها؛ اینکه انسان چقدر موجودی متغیر، تو در تو و پیچیده است.

وی در ادامه، اخترشناسی که با اثبات اشتباه بودن زمین‌مرکزی توسط کوپرنیک، کپلر و گالیله آغاز شد، زیست‌شناسی که با مطالعات داروین و تئوری دگرگونِش او همراه بود وروان‌شناسی را که فروید با کشف عوامل پنهان در پس پشت انگیزه‌های رفتاری آغازگر آن بود، سه جریان عمده علمی علیه انسان‎‌شیفتگی معرفی کرد و کتاب «بازداشتگاه صورتی» را در راستای همین شاخه سوم از جریان‌های علمی قرار داد.

این فعال در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه، این اثر «آدام آلتر» را گامی دیگر در ادامه فعالیت‌های روان‌شناختی علیه «انسان‌شیفتگی» دانست و گفت: «بازداشتگاه صورتی» کتابی با محوریت عوامل پنهان تاثیرگذار بر خطاهای مختلف فکری و احساسی و رفتاری است؛ کتابی که به خواننده نشان می‌دهد چه عواملی به ظاهر ولی بسیار تاثیرگذاری می‌تواند بر افکار و احساسات و رفتارها جهت داده، قضاوت و تصمیم‌گیری ما را شکل دهند. 

وی در خاتمه ضمن تبیین ساختار کلی کتاب، به بیان سخنانی درباره نیاز به آموختن تفکر نقادانه به عنوان مهارتی فراشناختی در جهت اندیشیدن پرداخت و آن را عامل مهمی برای تقلیل اثر مخرب عوامل پنهان و آشکار تاثیرگذار بر انسان قلمداد کرد.

یادآوری می‌شود، کتاب «بازداشتگاه صورتی» نوشته آدام آلتر با ترجمه هوشمند دهقان در 344 صفحه از سوی نشر ترجمان روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها