چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
نیلی‌احمدآبادی: برخورد جدی‌تری با سرقت‌های علمی خواهیم داشت

نیلی‌احمد‌آبادی در حضور جمعی از خبرنگاران گفت: اگر برای دانشگاه سرقت علمی فردی معلوم شود دانشگاه می‌تواند حتی مدرک علمی فرد متخلف را باطل اعلام کند در قوانین اخیر این امکان داده نمی‌شد اما در سال اخیر این روند به تصویب زسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم دیدار و گفت‌وگوی صمیمی رییس دانشگاه تهران با اصحاب رسانه، روز چهارشنبه بیست ‌و سوم مرداد ماه سال جاری با حضور محمود نیلی‌احمد‌آبادی، رییس دانشگاه تهران؛ سیداحمد‌رضا خضری، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست؛ و جمعی از خبرنگاران در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
 
نیلی در ابتدا با اشاره به اهمیت و نقش خبرنگاران در ارتباط دانشگاه با جامعه گفت: با وجود پیشرفت رسانه‌ای گوناگون در سال‌های اخیر، به لحاظ محتوا توجه و اعتماد مدیران دانشگاهی هنوز منوط به قلم خبرنگاران است. به نظر من در فضایی که سرعت انتشار اخبار از سوی هر فردی می‌تواند به راحتی صورت بگیرد، نقش خبرنگاران بسیار پررنگ‌تر و بارز‌تر است.
 
وی افزود: یکی از بهترین شیوه‌های ارتباط دانشگاه با جامعه پل ارتباطی ما با خبرنگاران است که مسائل دانشگاه را صادقانه به اطلاع مردم می‌رسانند. ما خواهان ارتباط بیشتر با جامعه هستیم به این دلیل که دانشگاه دارای نوعی مسئولیت اجتماعی است که خبرنگاران و رسانه‌ها اهمیت زیادی در این زمینه دارند.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره مبارزه با مقاله‌سازی و سرقت علمی در فضای دانشگاهی و همکاری بین‌المللی این دانشگاه با ناشران خارجی گفت: خوشبختانه امسال دانشگاه تهران ریاست ای ال پی که یکی از بزرگترین اتحادیه دانشگاهی دنیا است را بر عهده گرفت که تلاش می‌کنیم از این ظرفیت به نحو گسترده بهره‌ بگیریم. همچنین مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه تهران در قراردادی با انتشارات اشپرینگر کتاب‌های مشترکی را به چاپ رسانده ‌است که این همکاری همچنان ادامه دارد. اشپرینگر یکی از بزرگترین ناشر کتب دانشگاهی است که همکاری با آن می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب برای بین‌المللی شدن دانشگاه باشد. در حوزه نشریات هم همین روند ادامه دارد و این جزو برنامه‌های همیشگی دانشگاه است که تا حدی هم موفق بودیم.
 
وی ادامه داد: درباره مقاله‌سازی و جلوگیری از سرقت ادبی باید بگویم؛ در مقالات هم نام دانشجو و هم نام استاد می‌تواند درج شود. اما اینکه مسئول مقاله چه فردی باشد به تشخیص استاد صورت گرفته است. در دنیا هم همین روال رواج دارد؛ چراکه استاد در یک موضع ثابت است و اگر فردی پرسشی در این زمینه داشته باشد می‌تواند به راحتی با استاد مربوطه درمیان بگذارد؛ در حالی که محل خدمت دانشجو می‌تواند متغیر باشد. به همین دلیل معمولا مسئول مقالات در اغلب مناطق دنیا استادان هستند. خارج از این هر مورد دیگری که اتفاق افتد سرقت علمی محسوب می‌شود. در دانشگاه تهران کمیته اخلاق دانشجو تشکیل شده است. دانشگاه می‌تواند در صورت برخورد با سرقت علمی حکم صادر کند و اجرا هم کند. البته در شرایطی که فرد در دانشگاه مشغول خدمت باشد و دانشگاه می‌تواند حتی مدرک علمی فرد متخلف را باطل اعلام کند در قوانین اخیر این امکان داده نمی‌شد اما در سال اخیر این روند به تصویب زسیده است.   
 
 
نیلی‌احمدآبادی ضمن تشریح برنامه‌های دانشگاه تهران در سال تحصیلی جاری گفت: همان‌طور که می‌دانید در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم که اقداماتی را در دست اجرا به همین مناسبت داریم. لازم به ذکر است که این برنامه‌ها در چارچوب برنامه پنج ‌ساله دانشگاه تهران است. در سال تحصیلی امسال نزدیک به سیزده‌هزار دانشجو را پذیرش کردیم که چهار‌هزار نفر در مقطع کارشناسی هستند. چندین سال است که ظرفیت دانشجویان این مقطع را تغییر ندادیم اما تقریبا تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران به صورت روزانه و بدون شهریه به تحصیل خواهند پرداخت. البته در پردیس بین‌المللی کیش کمی شرایط متفاوت است؛ در پردیس بین‌المللی کیش تعداد پذیرش دانشجو محدود است. نزدیک به هفت‌هزار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد و نزدیک به هزار و دویست دانشجو در مقطع دکتری از طریق آزمون‌های متمرکز مهر ماه امسال وارد دانشگاه خواهند شد. هفتصد دانشجوی ارشد و صد دانشجوی دکتری هم از طریق آیین‌نامه استعداد‌های درخشان امسال پذیرفته شده‌اند.
 
وی ادامه داد: در کل جمعیت دانشجویی دانشگاه تهران امروز به چهل‌هزار نفر رسیده است. همان‌گونه که اشاره شد، در مقطع کارشناسی در سال‌های اخیر هیچ تغییری به لحاظ ظرفیت نداشتیم؛ بنابراین بیشترین کاهش در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری بوده است. هدف ما افزایش کیفیت فعالیت‌های آموزشی دانشگاه است به همین دلیل نسبت تعداد استاد با دانشجو مورد تایید ملی و بین‌المللی است که شاید یکی از دلایل کاهش پذیرش دانشجو همین موضوع بوده است.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر ظرفیت مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری گفت: دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های پیشرفت کشور هستند. درواقع آن‌ها موتور محرکه توسعه پایدار کشور به حساب می‌آیند. دانشگاه تهران در تلاش است دستاوردهای پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری بیشتر در اختیار جامعه قرار گیرد تا جامعه بتواند از آن‌ها بهره‌مند شود. یکی از این مسیر‌ها پارک‌های علم و فناوری است؛ در وهله بعدی تلاش می‌کنیم که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این دانشجویان با کمک پارک و در اختیار قرار دادن منابع مالی و آموزش‌های لازم وارد فضای کسب و کار شوند. این پروژه سه سال شروع شده است و امیدواریم در سال‌های آتی با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.
 
وی ادامه داد: نکته دیگری که اهمیت دارد این است که موضوعات رساله‌های به ویژه در دوره دکتری باید مورد نیاز کشور باشد؛ به همین دلیل با شرکت فولاد مبارکه تفاهم‌نامه همکاری را امضا کردیم که قبل از پذیرش دانشجو عناوین رساله‌های که مورد تایید این دانشگاه و این نوع شرکت‌ها است را اعلام کنند و دانشجو بر اساس این نوع پایان‌نامه‌های پذیرش شود.
 
 
نیلی‌احمد‌آبادی گفت: از طرفی دیگر بی‌سی‌هایی را در دانشگاه تهران  فعال کردیم که هدف آن‌ها سرمایه‌گذاری بر ایده‌ها و دستاورد‌های رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها هستند. تا پیش از این بی‌سی رشته‌های آی تی و آی سی تی را راه انداختیم که در بورس هم پذیرفته شد و امسال به دنبال بی‌سی‌های تخصصی کشاورزی هستیم. این فرآیند باعث تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری روی یافته‌ها و تحقیقات دانشگاهی هستند.
 
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از اهداف دانشگاه تمرکز بر دانشجویان کارشناسی است که به اعتقاد من بسیار مهم است. دانشجویان در کنار دوران رسمی خود می‌توانند بسته آموزشی در رشته‌های دیگر را دریافت کنند. دانشگاه نیازمند ارائه دستاوردها به جامعه است که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم یافته‌ها و دستاوردهای خود را به راحتی در اختیار جامعه قرار دهیم، اما در آینده‌ای نزدیک نمایشگاه مجازی دستناوردهای دانشگاه تهران طراحی خواهد شد که افراد می‌توانند به آخرین یافته‌های این دانشگاه دسترسی پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها