دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
1.6 درصد جمعیت استان فارس در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، 1.6 درصد جمعیت این استان فارس در نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که نشان از علاقه مردم استان فارس به سیره ائمه (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، ششمین مرحله از معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در فارس به میزبانی شیراز برگزار شد و نفرات منتخب با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و مسئولان فرهنگی تقدیر شدند.

به دنبال برگزاری آیین تجلیل از منتخبان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی که در شهرستان‌های استان فارس برگزار شد، شیراز به عنوان ایستگاه ششم این جشنواره برگزیدگان خود را شناخت.

در این مراسم که به میزبانی سالن سینما فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس روز یکشنبه 20 مردادماه برگزار شد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از رشد 100 درصدی استقبال از نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خبر داد.

روح‌الله منوچهری با اشاره به اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی از دوره چهارم به این سو توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد در اولین دوره این جشنواره حدود 7000 شرکت‌کننده داشتیم درحالی‌که امسال بیش از 77 هزار نفر در این رقابت فرهنگی حوزه کتاب شرکت کردند.

وی تحقق این رشد را مدیون تلاش همکاران خود و لطف آستان مقدس امام رضا (ع) دانست و افزود: رشد 100 درصدی میزان حضور در این جشنواره نشان از 11 برابر افزایش شرکت کنندگان داشته است.

منوچهری با بیان اینکه نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در 3 گروه سنی  کودک، نوجوان و بزرگسال برگزار شد، ادامه داد: فراخوان جشنواره اردیبهشت سال جاری منتشر شد و بیش از 22 دستگاه اجرایی و دولتی با این رویداد فرهنگی حوزه کتاب همکاری کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، آسان‌سازی دسترسی به منابع و کتاب‌های جشنواره را از ویژگی‌های این رویداد دانست و افزود: یکی دیگر از کارهای خوبی که در استان انجام شد، تولید نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه (اپلیکیشن) توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس بود که در دسترس دیگر نقاط کشور هم قرار گرفت.

آماده سازی کتاب برای نخستین بار برای ناشنوایان
وی همچنین از گویاسازی کتاب‌های این دوره از جشنواره یادشده برای نابینایان شرکت کننده در آن خبر داد و گفت: در استان فارس برای ناشنوایان به زبان اشاره، آماده‌سازی کتاب برای نخستین بار به شیوه نوین انجام شد.

منوچهری به اختصاص بخش ویژه احمد بن موسی، شاهچراغ (ع) با یک عنوان کتاب در سطح ملی در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: این کار برای شناسایی شخصیت و کرامات این امامزده معظم (ع) انجام گرفت در حالی‌که بخش ویژه امسال، امام جواد (ع) بود.

این درحالی‌است که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس آمار استانی سال جاری را نسبت به سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد و افزود: 1.6 درصد جمعیت استان فارس در این جشنواره شرکت کردند که نشان از ترویج کتابخوانی و علاقه به سیره ائمه (ع) دارد.

وی از تجلیل از 500 نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی استان فارس خبر داد و افزود: امروز در شهر شیراز از 80 نفر تقدیر خواهد شد؛ نزدیک به 11 هزار و 500 نفر از استان فارس در این دوره از جشنواره شرکت کردند که رشد 1.77 درصدی داشته است.

به گفته منوچهری، امسال در 12 شهرستان استان فارس جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شده و می‌شود که این ششمین برنامه از مجموعه برنامه‌های اختتامیه جشنواره است.

وی افزود: در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی 12 عنوان کتاب معرفی شد که شرکت کنندگان می‌توانستند به روش‌های مختلف در این رقابت فرهنگی شرکت کنند.

در ادامه مراسم، محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز هم در این مراسم، گفت: خوشبختانه میزان مطالعه کتاب در کشور افزایش یافته و آمارها نشان می‌دهد کتابخوانی روحانیون رشد 75 دقیقه‌ای داشته است.

کتاب میوه‌ای است که علما از بوستان علم می‌چینند
وی اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه، گفت: کتابخوانی، امری حیاتی و مهم و مقدس از سوی اسلام است؛ کتاب میوه‌ای است که علما از بوستان علم می‌چینند. کتابخوانی در فضای مجازی و دیجیتال اثراتی دارد که موجب می‌شود آگاهی‌های اجتماعی و استعدادها رشد کند در حالی‌که با خواندن کتاب از استرس رها می‌شویم.

حجت الاسلام مرادی کتاب را همراه همیشگی انسان دانست و با این حال عنوان کرد: با وجود اینترنت میزان کتابخوانی اُفت کرده است زیرا که فقط در ایران 48 میلیون گوشی اندروید در جیب جوانان است که موجب عدم علاقه مندی به مطالعه شده است.

امام جمعه موقت شیراز در ادامه فضای مجازی و کتابخوانی به شکل الکترونیکی را فرصت مطلوبی دانست که می‌تواند به ترویج مطالعه کمک کند؛ کتابشناس هم باید باشیم چون بعضی کتاب‌ها انسان را گمراه می‌کنند به همین خاطر کتاب‌های امیدوارکننده بخوانید و سبک زندگی و حالات ائمه (ع) را دنبال کنید.

حجت الاسلام مرادی خطاب به مسئولان فرهنگی هم گفت: کتاب‌های مورد نیاز جوانان و خانواده‌ها را برای آنان تهیه و تولید کنید.

وی با این حال اعلام کرد: خوشبختانه میزان مطالعه در کشور به طور میانگین به 20 دقیقه رسیده است و بر اساس مطالعات یونسکو دو برابر شده که امیدوارکننده است.

به گفته امام جمعه موقت شیراز، میزان مطالعه دانشجویان 40 دقیقه است در حالی‌که روحانیون 75 دقیقه میانگین مطالعه دارند.

تجلیل از 80 کتابخوان برگزیده کودک، نوجوان و بزرگسال
در پایان نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به میزبانی شیراز، برگزیدگان در سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال تجلیل شدند که در بخش پویش کتابخوانی کودک: حنانه جوانمردی، باران چکامه‌گوی مطلق، حدیث شمس و زینب فاضلی، به عنوان نفرات برگزیده تقدیر شدند.

همچنین برگزیدگان بخش نقاشی کودک را فاطمه چترسیمایی، فاطمه مهدوی راد، شبنم دهقانی، فاطمه دهقانی، زهرا زاهدیان نژاد، حسین شعبانزاده، کیارش ضیغمی، سارینا فلاح مهرآبادی، باران قشقایی نژاد، ریحانه کرونی، کیانا کیانی، هلنا مکرم و یاسین نامجو تشکیل می‌دادند.

در بخش نقاشی نوجوان هم، محمدحسین کمال دار و معصومه نصیری تقدیر شدند و آلما افشاری نژاد، محمد افشاری نژاد، علیرضا اکبری، دانیال آذرفرسا، مریم آزاد، یاسمن بمانی، نیما پارسایی، ابوالفضل دلجو، نیلوفر روستا، الهه زارع، محمد شتابی، علی شهبازی، رضا شهرابی، زهرا صحراگرد، سحر ضیایی، آیدا کریم زاده، عباس کشاورز، بهادر  کلانترزاده، علی محنت فرسا، محمدآرین معلمی، عباس منفرد، سپیده میرزایی،  امید نعمت الهی و حدیث همایونی، برگزیدگان بخش چهارگزینه‌ای نوجوان بودند.

در این جشنواره جوایز بخش نشست کتاب‌خوان مجازی بزرگسال به زینب بذرافشان، معصومه حسام، اکرم‌السادات صادقی و مهدی ظهرابی اختصاص یافت و زهرا الهیاری، محسن بهزادی، رحمان بیاتی، حسین توکلیان، نسیبه ثانوی، عاطفه جعفری، مریم جهرمی، سیدمحمد حسینی، سیده لیلا حسینی، فاطمه حسینی، زهرا دستخوش، شهین رحیم‌پور، لیلا رستگاریان، الیاس رضایی، شهیندخت رضایی‌تزنگی، فاطمه رنجبر، رمضانعلی زارع، سوسن سربازیان، پریسا صالحی، نازنین عسکری، سیدمحمدحسین فتحعلی‌زاده، سمیه فرمانی، سکینه فلاح‌زاده، لیلا کریمی، مریم محمودی، یوسف منصوری‌نژاد، نرگس خاتون موسوی، رحیمه نظری گل‌کو، محمدرضا نوجوان و احمد همایون موفق به کسب مقام برگزیده بخش چهارگزینه‌ای بزرگسال شدند.

همچنین فاطمه حکیمی‌کیا برگزیده بخش معرفی متنی بزرگسال معرفی شد و میلاد مستمع (خانواده 2 نفره) و جلال نعمت الهی (خانواده 4 نفره) برگزیدگان بخش خانوادگی بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها