سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
وعده ایجاد کتابخانه تخصصی رسانه در شیراز به «یک اتاق» منتهی شد!

کتابخانه تخصصی رسانه در شیراز توسط خانه مطبوعات و رسانه‌های استان فارس در اتاقی کوچک در ساختمان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با 70 عنوان کتاب و نشریه راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در ادامه برنامه‌های موسوم به «هفته گرامیداشت خبرنگار» در شیراز که تا 18 مردادماه برپاست، شامگاه سه‌شنبه ۱۵ مردادماه جاری با حضور صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس به همراه اصحاب مطبوعات استان، نخستین کتابخانه تخصصی رسانه با ۷۰ عنوان کتاب و نشریه در اتاقی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افتتاح شد.

سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در حاشیه افتتاح این کتابخانه در جمع خبرنگاران، گفت: ظرف یکی دو روز آینده مابقی کتاب‌ها به دست ما می‌رسد و در این کتابخانه قرار داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه اکنون افزون بر ۷۰ عنوان کتاب و نشریه صرفاً حوزه رسانه و مرتبط با علوم ارتباطات در این کتابخانه قرار گرفته است، افزود: کتاب‌های قرار گرفته در این کتابخانه اعم از خبرنویسی، گزارش‌نویسی، تیترنویسی و کتاب‌های مرتبط با حوزه عکاسی و گرافیک مطبوعاتی و آثاری در رابطه با تاریخچه مطبوعات استان فارس که توسط سیروس رومی تهیه شده است، در دسترس روزنامه نگاران گذاشته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از گردآوری فصلنامه رسانه که توسط مرکز مطالعات و گسترش رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ می‌شود، در این کتابخانه خبر داد و گفت: با خانه کتاب هم در تماس هستیم و قرار است این موسسه بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب به این مجموعه بیافزاید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس در ادامه بیان کرد: این جدای از کتاب‌هایی است که دوباره سفارش داده خواهد شد.

به گفته سهرابی، کتابخانه تخصصی رسانه به‌زودی در حوزه کتاب‌های دیجیتال هم وارد خواهد شد و از طریق دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مکاتباتی انجام شده تا بتواند بخشی از آرشیو الکترونیکی این مرکز را دریافت کرده و در اختیار مخاطبان کتابخانه تخصصی رسانه استان فارس قرار دهد.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه به محدودیت فضای این کتابخانه هم اشاره کرد و گفت: به این خاطر کتابخانه تخصصی رسانه را راه‌اندازی کردیم که اصحاب رسانه بتوانند در اوقاتی که به فراغت می‌پردازند با کتاب هم‌نشین شده و به دانش‌افزایی در این زمینه بپردازند.

وی با این حال از تعبیه 3 میز مطالعه در این کتابخانه خبر داد و گفت: اصحاب رسانه در اوقات فراغت خود می‌توانند با مراجعه به این کتابخانه از فضا و امکانات آن برای افزایش دانش روزنامه‌نگاری خود بهره‌مند شوند.

سهرابی تاسیس کتابخانه تخصصی رسانه را تقاضای چندین ساله روزنامه‌نگاران استان برشمرد که سال‌ها روی زمین مانده بود و اکنون با تلاش خانه مطبوعات و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تاسیس آن محقق شده است.

وی با این حال از افزایش عناوین کتاب‌های این کتابخانه در هفته‌های آینده خبر داد و افزود: در روزهای آینده کتاب‌های موجود در این کتابخانه کدگذاری و آماده امانت نزد روزنامه‌نگاران خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس عضویت در کتابخانه تخصصی رسانه را بدون نیاز به پرداخت هر گونه هزینه‌ای عنوان کرد و افزود: تمامی فعالان مطبوعاتی می‌توانند به صورت رایگان از کتابخانه تخصصی رسانه استفاده کنند.
 

سهرابی ابراز امیدواری کرد: حوزه رسانه استان فارس به واسطه راه‌اندازی این کتابخانه تخصصی که قول آن را داده بود، در حوزه، تحقیق، پژوهش و آ‌موزش منابعی را جمع‌آوری کرده و در دسترس خبرنگاران قرار داده تا دانش‌شان افزایش یابد.

وی افزود: امید این را داریم که در استان پهناور فارس به عنوان مهد فرهنگ و ادب و هنر روزی یک کتابخانه ویژه رسانه ثبت شود.

سهرابی ساختمان شماره ۲ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس را دارای فضایی مناسب برای ایجاد کتابخانه تخصصی رسانه عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری زمان گسترش این کتابخانه برنامه‌هایی نیز برای ساختمان شماره ۲ اداره کل داشته باشیم تا از فضای آن ساختمان برای روزنامه‌نگاران استفاده مطلوب شود.

وی در پایان از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه استان فارس دعوت کرد چنانچه کتابی دارند که می‌توانند به این کتابخانه اهدا کنند، آثار خود را در اختیار خانه مطبوعات فارس قرار دهند تا دیگر همکاران رسانه‌ای از آن بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش، کتابخانه تخصصی رسانه اکنون در اتاقی کوچک جنب اتاق خانه مطبوعات استان قرار دارد و فقط در ساعت اداری در اختیار اصحاب رسانه است در حالی‌که فضای انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس در بلوار شهید چمران شیراز دارای ساختمانی بزرگ و دو طبقه است و این امکان را دارد که تمام وقت در اختیار خبرنگاران و عکاسان خبری و دیگر اهالی رسانه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها