سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
80 میلیون تن کاغذ از ابتدای امسال به کشور وارد شده است

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود 200 میلیون دلار ثبت سفارش واردات کاغذ داشتیم که 140 میلیون دلار آن تامین ارز شده و از ابتدای امسال 80 میلیون تن کاغذ به کشور وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا ساعتی پیش با حضور عباس قبادی؛ معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از دست‌اندرکاران و فعالان حوزه تولید کاغذ و مقوا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.
 
عباس قبادی؛ معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه این نمایشگاه در سخنانی گفت: صنعت کاغذ از سال گذشته با مشکلاتی روبه‌رو است که در این زمینه تلاش همه مسئولان نظام به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه تولیدات داخل است و در تلاشیم مشکل واحدهایی که در تولید با موانع روبه‌رو شده‌اند برطرف شود.
 
وی افزود: در بخش‌های مختلف وزارتخانه همکاران ما در حال بررسی مشکلات هستند تا جایی که امکان دارد بخش تولید داخل سر و سامان پیدا کند، زیرا در بخش کاغذ و مقوا این امکان وجود دارد که بسیاری از نیازهای داخل را خودمان تولید کنیم.
 
قبادی درباره عدم استقبال از تولید کاغذ داخلی، عنوان کرد: به دلیل اینکه تولید کاغذ توجیه اقتصادی نداشت و معمولا در بحث‌های محیط زیست با مشکلاتی مواجه بودیم، بسیاری از فعالان این حوزه راغب نبودند از درخت استفاده شود و به همین دلیل کارها بیشتر به سمت واردات رفت.
 
وی همچنین با ارائه آماری از واردات کاغذ، گفت: در سال جاری حدود 200میلیون دلار ثبت سفارش داشتیم که 140 میلیون دلار آن تامین ارز شده است، 25 میلیون دلار ارز 4200 تومان و 27 میلیون دلار نیز ارز نیمایی تخصیص داده شده است.

قبادی تاکید کرد: از ابتدای امسال نیز 80 میلیون تن واردات داشتیم که بخشی از آن متعلق به سال جاری بوده و بخش دیگر آن متعلق به سال گذشته است و امیدواریم بتوانیم با کمک تولید داخل و تامین بخشی از نیاز از محل واردات نیاز کشور را برطرف کنیم.
 
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم هر کالایی را در داخل تولید کنیم قطعا سمت واردات آن کالا نخواهیم رفت، یادآور شد: خط قرمز ما این است که اتکا به تولید داخل و حمایت از تولید داخل داشته باشیم تا بتوانیم نیاز کشور را از محل تولیدات داخل برطرف کنیم.
 
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا نیز توضیح داد: با توجه به اینکه حوزه کاغذ در مدت اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو است، برگزاری متوالی دو دوره از این نمایشگاه توسط مجریان این رویداد، اقدام خوب و ارزشمندی به شمار می‌آید که باید آن را ارج نهاد.
 
قبادی تاکید کرد: اکثر صنایع تولیدی کشور مشغول فعالیت هستند که در شرایط عادی کار می‌کنند، اما این صنعت با مشکلات واردات و تولیدات داخلی روبه‌رو است و برگزاری نمایشگاه برای آن‌‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
نگاهی به دومین نمایشگاه کاغذ و مقوا
نمایشگاه کاغذ و مقوا امسال در حالی دومین تجربه خود را آغاز کرد که زنجیره‌ای از دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان سلولزی شامل مواد اولیه، تولید، ماشین‌آلات، فروش، مصرف‌کننده، صنایع تبدیلی و بازیافت در آن حضور دارند. البته قرار بود این نمایشگاه با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود اما در دقایق آخر عباس قبادی؛ معاون بازرگانی داخل این وزارتخانه جایگزین او شد.
 
امسال نمایشگاه در فضای کلی حدود 3000 مربع و در دو سالن 35 و A37 محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور 70 شرکت برپا شده است و نمایندگانی از کشورهای هند، ترکیه، چین و پاکستان در این رویداد حضور دارند.
  
به گفته مدیران نمایشگاه قرار است هیات‌هایی از چین، هند، جمهوری آذربایجان، عراق و اتاق‌های بازرگانی ایران – اتریش و اتاق بازرگانی ایران – عراق از این نمایشگاه بازدید کنند.
 
می‌توان گفت که حضور گسترده و متنوع دست‌اندرکاران حوزه کاغذ و مقوا در این نمایشگاه یکی از ویژگی‌های آن به شمار می‌آید به طوری که می‌توان حضور کاغذسازها، کارتن‌سازها، تولیدکنندگان مواد شیمیایی و مواد اولیه، ماشین‌سازها، شرکت‌های خدماتی و شرکت‌های واردات و صادرات را در این رویداد پررنگ دید.
 
در این نمایشگاه یکصد شرکت و واحد تولیدی و خدماتی داخلی و نمایندگی‌های خارجی فعال در این صنعت گردهم آمده‌اند و علاوه بر ارائه آخرین فناوری‌های این حوزه، با یکدیگر به تبادل اطلاعات و بررسی همکاری‌های مشترک پرداختند.

معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی، صنعتی و فناوری شرکت‌های داخلی، ایجاد فرصت برای بازاریابی‌های داخلی و خارجی، بهرمندی از دانش و تجربه سایر کشورها در زمینه موضوع نمایشگاه، معرفی و ورود آخرین دستاوردهای فناوری به داخل کشور، بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی این حوزه و ایجاد زمینه تعامل تولیدکنندگان و فعالان داخلی با شرکت‌های مرتبط خارجی، مهمترین اهداف برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته است.

بر اساس آمارها، مصرف سالیانه کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور حدود ۳۳۵ هزار تن است که بیش از ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود. فعالان این صنعت معتقدند اگر از صنعت تولید کاغذ در داخل کشور حمایت جدی صورت بگیرد، تولیدکنندگان داخلی با پتانسیل بالایی که دارند، قادرند بخش اعظم نیاز کشور را تامین کنند.

در تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه ۳ واحد تولیدی با ظرفیت اسمی افزون بر ۱۷۵ هزار تن در کشور فعال‌اند و پنج طرح دیگر با ظرفیت ۳۳۸ هزار تن طی چند سال آینده وارد فاز تولید می‌شوند.

تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم از روش‌های مرسوم دیگر در تولید کاغذ است که در همین راستا و با توجه به هزینه‌های پایین تولید در این روش، ۱۴۵ طرح صنعتی از وزارت صمت مجوز دریافت کرده‌اند که ۱۵ مورد از این طرح‌ها با ظرفیت بیش از ۱۱۵ هزار تن بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، حضور دست‌اندکاران این حوزه در نمایشگاه امسال یکی از ویژگی‌های این رویداد به شمار می‌آید.

در حوزه کارتن و مقوا نیز از مجموع سه میلیون تن ظرفیت ایجاد شده طی سال‌های گذشته، فقط یک میلیون تن آن فعال است و برنامه‌های مختلفی نیز برای رفع مشکلات این حوزه ارائه شده است.

دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا تا 18 مرداد هر روز از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها