یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
استانداردسازی کتاب از دغدغه‌های اصلی امروز صنعت نشر است

نیکنام حسینی‌پور، در آئین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» گفت: هنر طراحی کتاب یا کتاب­آرایی و استانداردسازی کتاب از محورهای بنیادین و دغدغه‌های اصلی امروز صنعت نشر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» با حضور سید‌محمد حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و  مهرزاد دانش، مدیرکل محترم دفتر چاپ و نشر و عضو شورای سیاستگذاری نشان شیرازه عصر یکشنبه (13 مرداد‌ماه) در رواق هنر فرهنگستان هنر برگزار شد.    

حسینی‌پور در این آئین با قرائت بیت «قلندران حقیقت به نیم جو نخرند/ قبای اطلس آن کس که از هنر عاریست» با اشاره به دیدگاه اندیشمندان اسلامی به هنر بیان کرد: اندیشمندان اسلامی منشأ هنر را لذت آفرینش، حبّ تجلی و جمال­پرستی می­دانند. نیروی خلق و آفرینش یکی از اسماء خداوندی است که در سرشت انسان به ودیعه نهاده شده و انسان مظهر اسماء خداوندی است؛ بنابراین دارای قوه آفرینندگی است و تبلور آن در صناعت و هنر متجلی می­‌شود. از این روست که در هر ساخته‌­ای از انسان، بارقه‌­ای از زیبایی وجود دارد.
 
وی افزود: هنرمند دارای حبّ ظهور و اظهار است و این خود نیز از اوصاف الهی است. هنرمندان، دانشمندان و عرفا؛ همگی در پی درک حقیقت و معرفت الهی هستند اما تفاوت آن‌ها در نحوه ادراک و بیان و ظهور اندیشه‌هاست.
 
حسینی‌پور ادامه داد: هنر طراحی کتاب یا کتاب‌­آرایی و استانداردسازی کتاب و توجه به‌صورت و شکل کتاب، در همه جنبه­‌های آن از طرح جلد، شکل جلد، جنس جلد، صفحه­‌آرایی، نوع کاغذ، رنگ کاغذ، تصویرگری، حروفچینی، خطاطی و ... از محورهای بنیادین و دغدغه‌های اصلی امروز صنعت نشر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب گفت: هنر کتاب‌آرایی در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین پیشینه دور و درازی دارد و هنرمندان بزرگی در این زمینه در طول تاریخ فعال بوده‌اند اما گسترش آن به شیوه مدرن با تکنولوژی جدید وارد ایران شده­ و از مشروطه تاکنون مشمول تحولات چندانی شده است. در دوره­‌هایی بروز و ظهور بیشتری داشته؛ مانند سال‌های 1320 تا 1332  که در حیطه مطبوعات و کتاب فضایی باز ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در سال‌های پس از انقلاب نیز به دلیل انتشار انبوه کتاب، کتاب‌­آرایی نیز رونق بیشتری گرفته است. اما متاسفانه نگاه برخی ناشران به انتشار کتاب، کمیتی است و به اثر نگاهی کیفی ندارند و برای عقب نماندن از قافله انتشار کتاب، کیفیت را فدای سرعت برق‌آسای نشر می­‌کنند، غافل از آن‌که بخشی از هویت ما فرهنگ مکتوب ما است و نباید از زیبایی‌شناسی و آمیختگی آن با هنر غفلت ورزید.

وی تاکید کرد: قطعاً کتابی که به چشم صفا بخشد و با کاغذی مرغوب چاپ و با هنر صحافی و آراسته شود و دارای جلد زیبایی باشد بسیار مطبوع و دلپسند است. تصاویر زیبا، نقاشی‌­های خوب، حاشیه­‌های صفحات اول و متن کتاب و ابتدا و انتهای هر فصل و هزاران سلیقه دیگر مخاطب را مشتاق خواندن می‌کند که در زمانه ما کم‌رنگ‌تر شده است اما هنوز هم عاشقانی هستند که در این زمینه قلم می‌­زنند.

حسینی‌پور افزود: به بیان ساده اگر شما به رستورانی وارد ­شوید که بهترین غذا را پخت و پز کنند ولی در ظرفی بی کیفیت سرو شود، قطعاً مشتری چندان رغبتی ندارد و به قول مرحوم زهرایی؛ کتاب باید دم بکشد.
 
وی با اشاره‌ به پیشینه برگزاری رویداد نشان شیرازه از سوی موسسه خانه کتاب گفت: موسسه خانه کتاب در چارچوب برنامه‌های فرهنگی، از سال 1394 دوسالانه نشان شیرازه‌(هنر طراحی کتاب ایران) را با اهدافی چون بازشناسي و بازآفريني ميراث کتاب آرايي در فرهنگ ايران؛ معرفي و ارائه الگوي مناسب براي طراحي گرافيک کتاب؛ تأکيد بر اهميت طراحي يکپارچه و خلاقانه پيکره «کتاب» به‌عنوان موضوعي مهم در طراحي گرافيک و صنعت نشر؛ و تشويق هنرمندان، ناشران و دست اندرکاران صنعت نشر به ارتقاي جايگاه طراحي کتاب راه‌اندازی کرد. هر چند هنوز راه درازی داریم اما سعی کرده­‌ایم در ارتقای هنر طراحی کتاب کمک کنیم.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب ضمن تبریک به منتخبان این دوره ادامه داد: از تأخیر در برگزاری اختتامیه جشنواره به سبب مشکلات بدیهی جامعه امروز عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم که این جایزه نقطه آغاز صعود آن‌ها به پلکان فعالیت‌های هنری در حوزه کتاب باشد.

حسینی‌پور در پایان از سازمان زیباسازی شهرداری تهران و عوامل برگزاری سومین دوسالانه نشان شیرازه قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها