سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲
لزوم بازنگری اهداف و برنامه‌ها متناسب با عصر سایبر

سید‌عباس صالحی در آئین پایانی یازدهمین دوره جشنواره رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر لزوم بازنگری اهداف و برنامه‌های وزارتخانه متبوعش متناسب با عصر سایبر، از تشکیل پنج کارگروه در این زمینه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال عصر سه‌شنبه(22 مرداد‌ماه) با حضور سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالحسن فیروز‌آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و جمعی از مسئولان کشوری، توسعه‌دهندگان و ناشران دیجیتال و فعالان فضای مجازی در تالار وحدت برگزار شد.

صالحی در این آئین با بیان این مطلب که در دوره خاص تاریخی قرار داریم، گفت: ورود ما به مقطع جهان سایبری و انقلاب دیجیتالی تعریف خود را پیدا کرده  و با نوع تصویری که از این اتفاق داریم، طبیعتا نوع مواجه ما نیز می‌تواند تغییر، عمق و گسترده خود را پیدا کند.
 
وی با اشاره به انواع تقسیم‌بندی‌های تاریخی ادامه داد: تاریخ را به دوره پیشا تاریخ، دوره پسا تاریخ و دوره پسا تاریخ را به سه دوره عصر وسطی، میانه و عصر مدرن یا جدید تقسیم می‌کنند. ما از انقلاب دیجیتالی و عصر سایبری در این گذر تاریخ چه تصویری داریم؟ آیا یک مقطعی از مقاطع عصر مدرن است؟
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این سه دوره و یا چهار دوره تاریخ خود به دوره‌هایی تقسیم می‌شود عصر پیشا تاریخ به عصر سنگی، عصر برنز و عصر آهن تقسیم می‌شود، همچنین عصر مدرن از رنسانس، انقلاب فرانسه، انقلاب علمی انقلاب صنعتی. آیا عصر سایبری ادامه عصر مدرن است؟

صالحی بیان کرد: آیا عصر سایبری ادامه عصر مدرن است؟ آیا ما همچنان در فضای عصر مدرن هستیم و به‌عنوان یک مرحله از این عصر، عصر سایبری را تجربه می‌کنیم؟ یا اینکه جهان سایبری مانند، عصر مدرن یا عصر میانی یا عصر باستانی، یک دوره جدید از تاریخ انسانی است؟

عصر سایبری قیامت صغرا است
این عضو دولت تدبیر و امید گفت: اگر جهان به دو دوره تقسیم می‌شد، جهان بشریت را نیز می‌توان به دو دوره پیشا و پسا سایبر تقسیم کرد.عملا وارد یک جهان تازه شده‌ایم و نه یک دوره تازه. بدون وجوه ارزش‌داروی این جهان، یک قیامت صغرا، آخر زمان و یک جهان تازه‌ای است. هر کدام از این تفاسیر از دوره عصر دیجیتال نوع مواجه ما را متفاوت می‌کند. ابتدا شاید یک ترانسیستور آمد و بعد در دهه 80 اتفاقات دیگر که به نظر می‌آمد، انقلاب دیجیتال ادامه  عصر مدرن، انقلاب علمی و یا انقلاب صنعتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هرچه زمان گذشت و به اصطلاح این غول از شیشه بیرون آورد و مکشوف‌تر شد، به نظر می‌آید دیگر نمی‌توانیم عصر سایبر را دوره‌ای از دوره مدرن بداینم، بلکه یک مقطع جدید است و حتی بالا‌تر، می‌توان مدعی شد و شواهدی آورد که جهان جدید است.

انسان دارای خود سایبری شده است
صالحی افزود: به‌نظر می‌رسد علاقه وجود دارد که بپذیریم وارد یک جهان جدید شده‌‌ایم. اشیا‌ در این جهان جدید، معنای تازه و رابطه انسان با خود تفاوت پیدا می‌کند. اگر انسان در ساخت‌های گذشته فلسفی به چند ساحت بدن انسان، ذهن، نفس و روح طبقه‌بندی می‌شد، امروز در فضای وجود انسانی یک «خود سایبری» در حال شکل‌گیری است و این خود در کنار آن ساخت چهارگانه جایگاه جدی پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: صحبت‌های زیادی درباره چیستی خود سایبری وجود دارد. به‌عنوان مثال رابطه انسان با جهان تغییر پیدا می‌کند و زمان و مکان دیگر خطی نیستند. هویت دیگر تک مرکزی و حتی چند ضلعی نیست. اگر در ادامه عصر مدرن به چهل تکه‌گی هویت می‌رسیدیم و مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان از آن سخن مِی‌گفتند، امروز از تکه‌‌تکه‌گی هویت باید سخن گفت.

هستی و وجود در فضای سایبر حریم‌زدایی شده است
صالحی ادامه داد: امروز هستی و وجود در فضای سایبری حریم‌زدایی می‌شود. در رابطه انسان و حکومت نیز اتفاقت وسع و سریع و عمسق و ششگرف و ژرفی در حال اتفاق است. اگر روزی از دموکراسی‌های الیگارشی و اکتسابی سخن می‌‌گفتیم و بحث‌های دولت ـ ملت به‌عنوان پیشرفت جریان حکمرانی دولت ملت سخن می‌شد، امروز بسیاری از این واژه‌ها در جهان سایبری در حال در هم شکستن است؛ بنابراین در حال وارد شدن به مراحل جدیدی از حکمرانی از‌جمله حکمرانی ملت ملت، می‌شویم.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر در تصویر‌ آتنی و یونانی، دموکراسی مستقیم یک تخیل بود، امروز، مجال‌هایی برای تفکر و همچنین دموکراسی مستقیم در حال شکل‌گیری است.

دوره سایبری بزرگتر از انقلاب صنعتی است
صالحی ادامه داد: اگر این اصل مفروض را قبول داریم که عصر سایبری، ادامه عصر مدرن نیست بلکه دوره‌ جدید برای انسان و جهانی جدید محسوب می‌شود، طبعا نیازمند اتفاقات وسیع برای نوع مواجه با این مساله هسیتم. دوره سایبری بزرگتر از انقلاب صنعتی است. همان‌طور که تاخیر ما از انقلاب  صنعتی موجب عقب‌ماندگی ما شد، تاخیر زمانی از شتاب دنیا جدید، عقب‌ماندگی ما نیز بسیار بسیار تاریخی‌تر خواهد بود. اگر فرصت‌شناسی داشته باشیم و اگر حس کنیم چگونه مواجه داشته باشیم، می‌‌توانیم تاخیر‌های گذشته را نیز جبران کنیم.

ایده ایجاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 2
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که مساله دنیای سایبر بسیار مهم است، درباره رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواجه با جهان سایبری، بیان کرد: به نظر می‌رسد سازمان‌های حاکمیتی و دولتی باید پوست‌اندازی کنند و خود را برای دوره جدید آماده کنند. تغییر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نمی‌توانیم بگوییم به آن نزدیک شده‌ایم و فقط به اصطلاح در حال مزه مزه کردن آن هستیم، ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو است.
 
صالحی گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دهه 60 متناسب با عصر پیشا سایبری بود، ما نیاز داریم وزارتخانه‌های ما از‌جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرف این بروند که در اهداف، رویکرد‌ها و برنامه‌ها یک تغییر جدی را داشته باشند؛ بنابراین در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برنامه سه ساله‌ای تدوین شد.
 
وی افزود: این برنامه سه ساله دارای 71 اقدام است و در سال جاری 29 اقدام در پنج کار‌گروه در حال پیگیری است. فعالیت این پنج کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای سال آغاز شده است.

نیازمند تغییرات ساختاری هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که ما نیاز به تغییرات ساختاری داریم، بیان کرد: برای سال جاری هفت اقدام  پیش‌بینی شده است. کارگروه نخست طراحی پلتفرم برای مشارکت فعالان و ذی‌نفعان عرصه فضای مجازی برای تصمیم‌گیری‌ها و نظارت‌ها، کارگروه دوم دولت الکترونیک است. تقریبا همه خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طریق ارائه می‌شود
 
صالحی بیان کرد: کارگروه سوم، «ارتقاء محتوا در فضای مجازی» است. 9 اقدام ذیل این کارگرو‌ها در نظر گرفته شده  که یکی از این اقدامات تشکیل، تقویت و حمایت از انجمن‌های فعال در تولید محتواست. «کسب و کار‌های فرهنگی» و کارگروه «اطلاع‌رسانی و تبلیغات» از دیگر کارگروه‌هاست.
 
وی با اشاره به اهمیت گسترش ملی فعالیت‌های مرکز فناروری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: حرکت‌های مرکز باید امتداد ملی پیدا کند. یکی از خوبی‌ها و فرصت‌های فضای مجازی از بین رفتن دیوار‌های مکانی است. این فرصت موجب می‌شود بتوانیم و یا باید مسیر امتدا ملی را در سطح ایران فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، تفاهم‌نامه امضا شد تا کارگروه‌های استانی تولید محتوا و توسعه خدمات در استان‌ها داشته باشیم. تک تک استان‌های کشور با حضور ادارات کل، استانداری و مجموعه‌های مرتبط  در کارگروه‌ها، امتداد ملی را از این کارگروه‌‌ها به پیش خواهند برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها