یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
سامانه اینترنتی پست کتاب؛ تخفیف کمتر و تاخیر بیشتر

ایجاد سامانه اینترنتی پست کتاب امکان قابل توجهی برای آن‌ها به‌شمار می‌آید اما کاهش تخفیف‌ها و تاخیر در ثبت کتاب‌ها در سامانه از نقدهای است که بر این سیستم وارد می‌شود.

محمد میرزایی مدیر فروشگاه نشر هاجر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره محاسن همکاری با سامانه اینترنتی پست کتاب بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مزایایی که این سامانه در پی دارد این است که ناشر در هر زمانی می‌تواند مرسوله‌های پستی را ثبت کند و محدودیتی برای زمان ارسال کتاب وجود ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای سامانه اینترنتی پست کتاب، ارائه تخفیف است که البته چند درصدی نسبت به قبل کاهش داشته است. اوایل می‌توانستیم از 40درصد تخفیف برخوردار شویم اما اکنون فکر می‌کنم بین 25 تا 30 درصد تخفیف می‌دهند.

تاخیر در ثبت کتاب در سامانه
میرزایی به مراحل مختلف ثبت در سامانه اینترنتی پست کتاب اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در زمان ارسال را نیز باید جزو محاسن این سامانه به حساب بیاوریم؛ در حال حاضر مراحل مختلف پست کتاب از جمله ثبت مرسوله و دریافت بارکد و آماده‌سازی، زمان زیادی از ناشر نمی‌گیرد.

مدیر فروشگاه نشر هاجر درباره معایب سامانه اینترنتی پست کتاب نیز بیان کرد: متاسفانه یکی از معایب این سامانه این است که ثبت کتاب در اداره پست، با یک روز تاخیر صورت می‌گیرد. همچنین گاهی وقت‌ها نیز سایت دچار اختلال شده و دسترسی به آن دشوار می‌شود.

وی اضافه کرد: گاهی نیز پیش می‌آید در پوشه مربوط به فایل‌های آماده‌ ارسال، آثاری قرار داد که پیش از این ارسال شده است و این نشان می‌دهد رسیدگی به سایت در برخی از مواقع، ضعیف است.

تفویض کارها به ناشران
رضا جیران‌پور، مدیر انتشارات زبان مهر نیز درباره سامانه پست کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: انتشارات ما روزانه 15 تا 20 مرسوله کتاب را از طریق سامانه اینترنتی پست کتاب، به مناطق مختلف کشور ارسال می‌کند.

وی در مورد هزینه‌های این طرح گفت: هزینه‌های پست گران‌تر از سابق شده است؛ ما پیش از این 40 درصد تخفیف دریافت می‌کردیم اما در حال حاضر این تخفیف نزدیک به 20 تا 25 درصد است.

جیران‌پور همچنین افزود: یکی از مشکلات این طرح این است که بسیاری از کارها را به عهده خودمان گذاشته‌اند؛ در حال حاضر ما یک نیرو را برای این کارها گذاشته‌ایم؛ کارهایی که پیش از این در اداره پست انجام می‌شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها