شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
اقتصاد بازار کتاب در کردستان متاثر از طرح‌های یارانه‌ای

همزمان با اجرای طرح تابستانه کتاب ۹۸ در استان کردستان، هفت هزار و ۶۷۲ جلد کتاب به مبلغ بیش از ۳۹۳ میلیون تومان به فروش رفت و اقتصاد بازار کتاب را در این استان تحت تاثیر قرار داد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان - شنو نوری: یازدهمین دوره طرح «توزیع یارانه کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌ها» با عنوان «تابستانه کتاب ۹۸» با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» از ۲۵ تیر تا ۳ مرداد به مدت ۱۰ روز در سراسر کشور برگزار شد و ۳۳ کتابفروشی استان کردستان با ثبت‌نام در این طرح در قرار گرفتن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها مشارکت کردند.

در راستای اجرای این طرح علاقمندان می‌توانستند کتاب‌های تالیفی را با یارانه ۲۵ درصدی و کتاب‌های ترجمه‌ای را با یارانه ۱۵درصدی از کتابفروشی‌های عضو طرح تا سقف ۱۲۰ هزار تومان خریداری کنند. از آنجاکه این روزها حال کتاب و کتابخوانی با توجه به مشکلات معیشتی مردم چندان خوش نیست، اجرای این طرح به‌سان وزش نسیمی خنک برای زدودن غبار کتاب‌ها بود.

با پایان طرح تابستانه کتاب ۹۸ در استان کردستان، تعداد هفت هزار و ۶۷۲ جلد کتاب به مبلغ ۳ میلیارد و ۹۳۱ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۲۰۰ ریال به فروش رفت و اقتصاد بازار کتاب را در این استان تحت تاثیر قرار داد.

طرح‌های فصلی موجب رونق خرید می‌شود
مدیر کتابفروشی «نشر فرهنگ» در سنندج درباره اجرای این طرح گفت: طرح‌های یارانه‌ای شور و شوق زیادی برای خرید ایجاد می‌کند و موجب رونق خرید کتاب می‌شود.

«خشایار متی‌پور» با بیان اینکه قیمت کاغذ نسبت به یکی، دو سال اخیر چندبرابر شده که این مسئله روی قیمت کتاب همچنین چاپ و نشر آن تاثیر بسزایی گذاشته است، افزود: با اجرای چنین طرح‌هایی عملاً مردم ترغیب می‌شوند که کتاب‌های را که قیمت بالاتری دارند، از بازه زمانی اجرای طرح تهیه کنند.


وی، طرح تابستانه کتاب را موجب رونق اقتصاد بازار کتاب دانست و اذعان کرد: بی‌شک اجرای موفق این طرح قابل توجه است و اگر اطلاع‌رسانی خوبی انجام شود، قطعاً با استقبال بیشتری روبه رو خواهیم بود.

مدیر کتابفروشی «نشر فرهنگ»، اطلاع رسانی بیشتر این قبیل طرح‌ها را در فضای مجازی و رسانه‌ها از جمله شبکه‌های تلویزیونی خواستار شد و تاکید کرد: تابستان، فصلی است که بازار کتاب در آن راکد است ولی در ۱۰ روز اجرای طرح تابستانه، به نسبت روزهای عادی شاهد استقبال قابل توجه مردم از کتابفروشی‌ها و خرید کتاب در آنها بودیم.

مدیر کتاب فروشی «ژیرا» در سنندج هم در این خصوص گفت: طرح‌های تخفیفی خانه کتاب همیشه برای کتابفروشی‌ها و عامه مردم به نفع است. علیرغم اینکه امسال قیمت کتاب‌ها بالا رفته بود، اما استقبال مردم از خرید به نسبت خوب بود.

«ژینا مدرس گرجی»، با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه بیان کرد: مردم استان کردستان همواره نشان داده‌اند که مردمی کتابخوان هستند و با استقبال از چنین طرح‌های از این فرصت استفاده کرده‌اند.

وی بیشترین مخاطبین کتاب را جوان‌ها دانست و افزود: کاری که از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی برمی‌آید و انتظار می‌رود این است که پیگیر طرح‌های یارانه‌ای کتاب باشند و با خانه کتاب ارتباط بیشتری بگیرند و با حمایت از کتابفروشی‌ها و مردم، به بالا رفتن سرانه مطالعه کمک کنند. کردستان استان کتابخوانی است.

خیلی از مشتریان ما از اجرای طرح تابستانه بی‌خبر بودند
یکی از خریداران کتاب نیز با بیان اینکه طرح‌های تابستانه و تخفیف‌های یارانه کتاب نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر دارد، عنوان کرد: متاسفانه اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص طرح‌های تخفیفی و یارانه صورت نمی‌گیرد و ما با مراجعه به کتابفروشی‌ها تازه بعد از خرید کتاب متوجه می‌شدیم که چنین طرحی وجود دارد.

«چنور صادقی» ادامه داد: هنگام مراجعه به صندوق و خرید کتاب، فروشنده به ما می‌گفت که کد ملی خود را بدهید تا از طرح تخفیفی استفاده کنید. اگر این اطلاع‌رسانی بیشتر صورت بگیرد، قطعاً استقبال مردمی بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه کردستان استانی است که مردم آن به کتاب بیشتر اهمیت می‌دهند، افزود: این ادعا را می‌توان از استقبال مردمی از نمایشگاه‌های استانی کتاب اثبات کرد که البته این مهم قطعاً مسئولیت مسئولان فرهنگی را سنگینتر می‌کند.

«سارا نوری» نیز که برای خرید کتاب به کتابفروشی مراجعه کرده بود، گفت: این طرح‌ها لازم است در فصل‌ها و دوره‌های مختلف حداقل به صورت هر ۶ ماه یک‌بار اجرا شود.

وی بیان کرد: با توجه به گرانی کاغذ و بالا رفتن قیمت کتاب‌ها قطعاً چنین طرح‌های برای دانشجویان و کسانی که اهل مطالعه هستند، مفید خواهد بود و از این طرح استقبال خواهند کرد و اگر بتوان آن را در دانشگاه‌ها اجرا کرد و در بین دانشجویان اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد و یا کتاب‌های دانشگاهی نیز در این طرح قرار بگیرند، مردم استقبال بیشتری از این طرح خواهند داشت.

همچنین «عبید رستمی»، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به ثبت‌نام ۳۳ کتاب‌فروشی استان در طرح تابستانه کتاب، گفت: این طرح در ۲۳ کتابفروشی سنندج و ۱۰ کتابفروشی در دیگر شهرستان‌های استان اجرا شد.

به گفته وی، کتاب‌فروشی‌های آراس، آرسام، آشتی، آمیار، آینده، احمدی، انتشارات کردستان، پیشه وا، توحید، دانشمند، رها، زانست، زانکو، زاهدی، شار، شهرکتاب، فرهنگ‌سرای هنر و اندیشه، مهرگان، نشر فرهنگ، کاردوخ، کاروان، کتاب ژیرا، کتاب شهر، کتاب مولوی کرد سقز، کتاب نالی، کتاب هفت، کتاب‌سرای الوان، کتاب‌سرای روشنبیر، کتاب‌سرای نوروزی، کتاب‌سرای کلام و کتیبی مانگ در استان کردستان، کتاب‌فروشی‌های مجری طرح تابستانه کتاب ۹۸ بودند.

رستمی همچنین با اعلام اینکه طرح‌های دیگری از جمله جام باشگاه‌های کتابخوانی، روستای دوستدار کتاب و دوشنبه‌های کتابخوانی نیز در حوزه کتاب در استان اجرا می‌شود، از برپایی نهمین نمایشگاه کتاب استانی در مهرماه امسال خبر داد و یادآور شد: تلاش می‌کنیم زمینه حضور ناشران مطرح کشوری و بین المللی در این نمایشگاه را فراهم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها