چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
تبلیغات ضعیف؛ پاشنه آشیل «تابستانه» در پایتخت کتاب ایران

«تابستانه کتاب» در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که متولیان کتابفروشی‌های پایتخت کتاب از ضعیف بودن تبلیغات و اطلاع‌رسانی این طرح گلایه دارند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد - سیدضیاء میرحیمی: «تابستانه کتاب 98» فردا پنجشنبه 3 مرداد به فعالیت خود در 653 کتابفروشی عضو این طرح در سراسر کشور پایان می‌دهد. در این دوره از طرح‌های فصلی حمایتی خانه کتاب، 17 کتابفروشی در استان یزد مشارکت داشتند که بر اساس آخرید آمار رسمی اعلام شده از سوی این موسسه، تاکنون (نهمین روز اجرای طرح) تعداد 2935 عنوان کتاب به مبلغ یک میلیارد و 153 میلیون و 810 هزار و 400 ریال به فروش رسیده است.

تابستانه کتاب، گامی در جهت کیفی‌سازی مطالعه
نیکوروش، مدیر کتابفروشی و انتشارات نیکوروش یزد که در تابستانه کتاب 98 مشارکت داشته است، در این باره گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گام‌های مفید و موثری در زمینه کتاب و کتابخوانی برداشته که طرح‌های فصلی از جمله آنهاست. اما پیشنهاد من به این وزارتخانه، جمع آوری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها و تقویت این قبیل طرح‌های فصلی است؛ چراکه بازدهی بیشتری را در آنها شاهد هستیم.
 

وی با اشاره به بی‌اطلاعی بسیاری از مردم از برگزاری طرح تابستانه کتاب ادامه داد: متاسفانه در این طرح ما شاهد کمبود تبلیغات بودم که در استان‌ها به خوبی این کاهش و کمبود به چشم می‌خورد.

نیکوروش ادامه داد: در نمایشگاه‌های کتاب ما شاهد هستیم که انتشاراتی‌های مختلف، کیفیت را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند و در هر استان کتاب‌های تکراری ارائه می‌شود؛ در صورتی که در طرح‌های فصلی علاقمندان می‌توانند بر اساس نیازهای خود کتاب را تهیه کنند.

این کتابفروش در عین حال به برخی کاستی‌های این طرح هم اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما طولانی‌شدن پروسه پرداختی‌ها است که امیدواریم مشکلات بودجه‌ای کشور کاهش پیدا کند و این پرداختی‌ها به زودی صورت گیرد.

نیکوروش همچنین با اشاره به مسئولیت کتابفروشی‌ها در قبال علاقمندان به حوزه کتاب در آگاه‌سازی آنها از این قبیل طرح‌ها گفت: مخاطبان ما عموم مردم هستند و اگر فردی نیز از این طرح خبر ندارد، در کتابفروشی خود آنها را آگاه می‌کنیم و در این طرح شرکت می‌دهیم.
 
 
تبلیغات ضعیف، استقبال عمومی را از تابستانه کتاب کم کرد
ناصر ملک‌ثابت، مسئول کتابفروشی ملک و یکی از باسابقه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی نیز درباره این طرح گفت: «تابستانه کتاب» یکی از طرح‌های خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما متاسفانه به دلیل کمبود تبلیغات شاهد اثرگذاری کمتر آن بودیم. تبلیغات طرح کم بود به همین خاطر مردم از آن استقبال کمتری کردند.

این کتابفروش یزدی بیان کرد: برای کتابخوان‌های حرفه‌ای، تخفیف‌های اِعمال شده در این طرح، چندان حائز اهمیت نیست. اگرچه این میزان تخفیف ناچیز است، او (کتابخوان حرفه‌ای) طبیعتاً از قبل هم با کتابفروشی‌ها ارتباط مناسبی داشته و این تخفیف را قبلاً نیز از آنها گرفته است.

ملک ثابت ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات طولانی شدن زمان تسویه حساب با کتابفروشی‌های عضو طرح است که انگیزه را از کتابفروشان کم می‌کند. طرح تابستانه کتاب نسبت به دوره نخست آن، ضعیف‌تر بود و میزان تخفیف‌ها و منابع به نحوی در این اُفت کیفی اثر داشته است. متاسفانه مردم استان نیز به دلیل کمبود تبلیغات از این طرح کمتر خبردار شدند.
 

«تابستانه کتاب» رضایت اهل کتاب را جلب کرد
احسان عابدی به عنوان یکی از علاقمندان و فعالان حوزه کتاب نیز در این خصوص گفت: «تابستانه کتاب» طرح خوبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که توانست رضایت بخش‌های مختلف نشر و علاقمندان به حوزه کتاب را جلب کند.

وی افزود: اگرچه برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌ها باعث تضعیف کتابفروشی‌های آن استان‌ها می‌شود ولی طرح‌های فصلی از جمله طرح تابستانه کتاب، می‌تواند کتابفروشی‌های استانی را تقویت کند زیرا مختص فروشگاه‌های هر شهرستان است و یارانه تنها به کتابفروشی‌های مجاز تعلق می‌گیرد.

عابدی ادامه داد: من چندین دوره از این طرح استفاده کرده‌ام اما این دوره به دلیل افزایش قیمت‌ها شاید میزان یارانه‌ها کم باشد اما موضوع مهم این است که این افزایش قیمت ربطی به طرح ندارد. به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این طرح خوب عمل کرد و میزان استقبال علاقمندان به حوزه کتاب نیز خوب بوده است.

این فعال حوزه کتاب گفت: یکی از مهمترین کمبودها در این طرح ضعف اطلاع‌رسانی بود که امیدواریم در دوره‌های آتی بهتر شود تا مردم بیشتری نسبت به آن اطلاع پیدا کنند.
 

«تابستانه کتاب» تنها به علاقمندان حوزه کتاب توجه دارد نه عموم مردم
حسینی، مدیر کتابفروشی آگاه یزد که در طرح تابستانه کتاب 98 شرکت نکرده است، اما نظرش را درباره چنین طرح‌هایی اینگونه بیان کرد: برای هر طرح فرهنگی باید در ابتدا تامین بودجه صورت گیرد و پس از آن نیز اجرا شود که متاسفانه در این طرح بعد از اجرای طرح و گذشت بیش از 6 ماه، هزینه‌ها بازگردانده می‌شود.

وی گفت: همانطور که در نمایشگاه‌های کتاب استان‌ها ابتدا بودجه تامین می‌شود در این طرح‌ها نیز بایستی ابتدا بودجه‌ها تامین شود و پس از آن نیز اجرایی شود. با توجه به اینکه امسال شاهد تغییرات در قیمت‌ها هستیم، این نسیه‌فروشی‌ها به ضرر کتابفروشی‌ها است و با این شیوه، مبالغ از دست ما می‌رود و در مقابل هزینه‌های ارائه شده بسیار ناچیز و گاهی همراه با ضرر است. تقسیم‌بندی تخفیف‌ها درباره کتاب‌ها به ترجمه و تالیف هم کار را پیچیده کرده بود.

این کتابفروش یزدی در خصوص اثرگذاری طرح‌های فصلی کتاب نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، گفت: به نظر من این طرح‌ها بازدهی کمتری دارند و خواننده محدود کتاب دسترسی بیشتری پیدا می‌کنند؛ در صورتی که نمایشگاه‌ها با بار روانی بیشتر، شاهد حضور عموم مردم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط