چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
داستان آفرینش دنیا در «یفرن دوم»

داستان آفرینش دنیا در کتاب حماسی و کهن‌الگوواره «یفرن دوم» به قلم فرهاد آذرنوا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «چهره پادشاه خشم و ناامیدی بود و با نفرت و ترحم به نوزاد کوچک‌اندام خود نگاه می‌کرد که سرش پوستی شفاف داشت. «خودفروخفته‌ها... نفرین... یفرن... با پیروان ایما...». بوی تند گوشت و پارچه سوخته، گارلاس را از آغوش پدر کنده و دوباره به ساحل مرگ بازگرداند. اجساد نگهبانانش با تعدادی از حشاشین در خط ساحلی روی هم افتاده بودند؛ مرده بودند یا می‌نالیدند. صدای زمزمه دعایی آشنا شنیده می‌شد، صدای مکیده شدن هوا داخل استوانه‌های پشت ساحر و سپس سوت آتش و آخرین فریادهای زخمی‌های در حال مرگ. اگر حشاشین ایما ایدریس اعتراضی به سوزانده شدن زخمی‌هایشان در کنار نگهبانان شاهزاده داشتند، ترجیح دادند تا سکوت اختیار کنند. سرانجام زمزمه دعا قطع شده و ساحر فلزی بالای سر گارلاس توقف کرد و تا آنجا که زره عظیم ناکارآمدش اجازه می‌داد خم شده و در صورت گارلاس خیره گشت.»
 
مطلبی که خواندید بخشی بود از کتاب «یفرن دوم» اثر فرهاد آذرنوا، نویسنده جوان کشورمان که در ادبیات ژانر نوشته شده و به تازگی از سوی انتشارات پیدایش راهی بازار کتاب شده است.
 
در داستان حماسی و کهن‌الگوواره «یفرن دوم»، پادشاه «ما-سوفیان» به قتل رسیده و در بحبوحه نشستن برادر پادشاه بر تخت، «گارلاس»، شاهزاده مالیخولیایی، ربوده می‌شود تا ادعایی برای تاج و تخت نداشته باشد. او مرگ را می‌پذیرد اما آنچه بنا بود باعث نابودی‌اش شود، راهی می‌شود به جهان نخستین‌ها و نزاع ایزدان ماشینی و درهای گذشته‌ای فراموش‌شده به رویش گشوده می‌شود و سرنوشتی تازه پیدا می‌کند.
 
آذرنوا، پیش از این هم داستان‌هایی را در مجلات و نشریات، وب‌سایت‌ها و فضای مجازی منتشر کرده اما «یفرن دوم» نخستین کتاب چاپی اوست.
 
او درباره چگونگی گرایشش به ادبیات ژانری به ایبنا می‌گوید: من از دوران بچگی به آثار ایزاک آسیموف و آرتور چارلز کلارک، علاقه ‌داشتم. حتی فیلم‌ها و کارتون‌هایی هم که می‌دیدم مانند «دژ فضایی» در این حوزه بود. این ژانر فضای خوبی برای کشف کردن داشت و برایم جالب بود و به تدریج شروع به نوشتن کردم. اثری که بیش از بقیه روی من تاثیر داشت «هری‌ پاتر» بود و به نوعی موتورم را روشن کرد و علاقه به تحقیق در ادبیات فانتزی را در من ایجاد کرد. همزمان با خواندن «هری‌پاتر» یعنی سال 1384 با گروهی به نام «بعد هفتم» آشنا شدم که در خانه داستان جمع می‌شدند و جلسات بحث و گفت‌وگو داشتند و کم‌کم شروع کردم به نوشتن داستان و ترجمه آثار در این حوزه.
 
آذرنوا در ادامه به نخستین کتابش در این حوزه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «یفرن دوم» در ژانر ساینس فانتزی نوشته شده که ژانری بین ادبیات علمی تخیلی و فانتزی است. «یفرن دوم» شامل دو داستان با دو خط روایی موازی است که در ادامه به هم پیوند می‌خورند و مشخص می‌شود که یکی از داستان‌ها گذشته داستان دیگر است.
 
او درباره داستان‌های این کتاب توضیح می‌دهد: یکی از داستان‌ها درباره ربات بزرگی است که در سرزمینی فرود می‌آید. این ربات از ژانری در ادبیات علمی تخیلی ژاپن به نام «مکا» الهام گرفته شده است. آشنایی من با مکا به سریال «دژ فضایی» برمی‌گردد. هواپیماهای جنگنده‌ای که به ربات‌های عظیم تبدل می‌شدند، یعنی همان چیزی که ژاپنی‌ها به آن می‌گویند«مکا». مکاها، ماشین‌ها یا روبات‌های بزرگ سیار و انسان‌نمایی بودند که به وسیله‌ خلبان‌های درون آنها کنترل می‌شدند. این روبات‌های عظیم، قابلیت تغییرشکل داشتند و جنسیتی که بازنمایی می‌کردند، مبهم بود، هرچند احتمالا فلزی بودند. اندام‌هایی مکانیکی ولی کشیده داشتند: نوعی تهاجم را به رخ می‌کشیدند، درنبردهای نابرابر در اعماق فضا یا برفراز شهرهای ویران از خلال ضربدرها و هاشورهای اشعه‌های دشمنان، مشغول جنگ بودند و ساز و برگ پرزرق‌و‌برق خود را وامدار زره‌ها و قیافه‌ سامورایی‌های قدیم بودند. چیزی اسطوره‌ای و بسیار تاریک در روایت ژاپنی از آن‌ها وجود داشت. خط داستانی دوم درباره شاهزاده‌ای است که در روز تاج‌گذاری عمویش دزدیده می‌شود تا اسمش از او گرفته شود و نتواند برای تاج و تخت ادعایی داشته باشد.
 
این نویسنده در ادامه به توصیف‌ها و تصویرسازی‌های فراوانی که در داستان وجود دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: ذهن من به شدت تحت تاثیر موضوعاتی است که می‌بینم و دوست دارم همه آن‌ها را عینا برای مخاطب تعریف کنم تا بتواند تصویر واضحی از آنچه می‌نویسم در ذهنش ترسیم کند.
 
آذرنوا معتقد است «یفرن دوم» ایده‌ای بوده که قرار بوده بزرگتر و بیشتر از این داستان باشد و می‌افزاید: شاید مخاطب با خواندن این داستان با اسم‌هایی روبه‌رو شود که سرنوشت‌شان مشخص نباشد اما این کتاب، مقدمه‌ای است برای داستانی بزرگ‌تر. داستان بعدی هم که درحال نگارش آن هستم در همین دنیا می‌گذرد و همین ماجرا را دنبال می‌کند فقط موقعیت جغرافیایی آن تغییر می‌کند، تقریبا شبیه «ارباب حلقه‌ها» که جغرافیای بزرگی را در نظر می‌گیرد و داستان را از دید کاراکترهای مختلف بیان می‌کند و در نهایت به یک داستان کلی ختم می‌شود.
 
به گفته آذرنوا، «یفرن دوم» داستان آفرینش دنیا است و نام بسیاری از خدایان در آن وجود دارد و بسیاری از اسم‌هایی که در این کتاب آمده، در داستان بعدی هم دیده می‌شود.
 
انتشارات پیدایش، کتاب «یفرن دوم» را با شمارگان 1000نسخه و قیمت 18هزارتومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها