دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
ضیافت تابستانه کتاب در راسته خیابان انقلاب

تابستانه کتاب 98 در حال برگزاری است و کتاب‌فروشان خیابان انقلاب با وجود همه مشکلات اقتصادی به تاثیرات آن امیدوارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) «تابستانه کتاب 98» به‌عنوان یازدهمین دوره طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب با شعار «کتاب همنشین دلنشین» از 27 تیر‌ماه و با اختلاف دو روز با شهرستان‌ها آغاز شد. راسته کتاب‌فروشان خیابان انقلاب به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز عرضه کتاب در تهران هم‌زمان با برگزاری تابستانه کتاب حال و هوای دیگری به خود گرفته است که در این گزارش به تشریح گوشه‌هایی از این رویداد می‌پردازیم.


آن‌ها که خبر ندارند و خبردار می‌شوند
کتاب‌فروشی تازه تاسیس نشر اسم با نصب پوستر و البته استفاده از تابلو نوشته‌ای در ویترین به مخاطبان از آغاز طرح تابستانه کتاب خبر می‌دهد. مشتری‌ها کم و بیش از آغاز طرح باخبرند و آن‌ها که نمی‌دانند، با راهنمایی مسئول فروش کد ملی خود را برای استفاده از طرح می‌گویند.

گفته مسئولان این کتاب‌فروشی، بعضی از مشتری‌ها هم به‌محض اینکه می‌فهمند برای بهره‌مندی از یارانه به کد ملی نیاز است، ترجیح می‌دهند خرید عادی داشته باشند. این اتفاق نشان می‌دهد طرح‌های فصلی هنوز به اندازه کافی در جامعه معرفی نشده‌‌اند و رسانه‌ها در این زمینه، حق مطلب را به‌جا نیاورده‌اند.


مسئول فروش کتاب‌فروشی نشر اسم، درباره جریان معرفی طرح تابستانه به مشتری‌ها به خبرنگار ایبنا می‌گوید: اگر حجم خرید کتاب مشتری‌ها زیاد باشد، طرح را به مشتری‌ معرفی می‌کنیم اما اگر حجم خرید قابل‌توجه نباشد به دلیل احتمال ازدحام جمعیت جلوی پیشخوان و برای تسریع در خدمت‌رسانی طرح را معرفی نمی‌کنیم. این کتاب‌فروشی تا امروز(دوشنبه 31تیرماه) یک‌سوم از نه میلیون اعتبار یارانه خود در این دوره از طرح را هزینه کرده است.

ارجحیت طرح‌های فصلی به تخصیص بن‌کارت
علی رُکاب، مدیر داخلی کتاب‌فروشی نشر اسم، به میزان تخصیص اعتبار طرح‌های حمایتی اشاره می‌کند و معقتد است که تخصیص یارانه باید متناسب با متراژ کتاب‌فروشی‌ها باشد. علاوه‌ بر این از نظر او تقویت اطلاع‌رسانی و توجه به ابزار‌های متنوع‌تر از طراحی پوستر ضروری است. 



وی چندان با تخفیف و پرداخت یارانه برای خرید کتاب موافق نیست؛ چراکه معتقد است سهم کتاب در سبد خانوار را افزایش نمی‌دهد اما با این حال، طرح‌های فصلی را به تخصیص بن‌کارت‌های الکترونییکی خرید کتاب ترجیح می‌دهد.

سالم‌ترین شیوه تخصیص یارانه به کتاب
کتاب‌فروشی نشر مولی، که یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب است نیز از‌جمله کتاب‌فروشی عضو طرح تابستانه 98 است. حسین مفید، مدیر این نشر به خبرنگار ایبنا درباره وضعیت این کتاب‌فروشی در این دوره از طرح می‌گوید: هشت میلیون تومان اعتبار به کتاب‌فروشی مولی تخصیص داده شده و تا امروز بیش از یک و نیم میلیون تومان از این اعتبار هزینه شده است.



کتاب‌‌فروشی مولی، علاوه‌بر نصب پوستر، راهکار معرفی طرح به مشتری را در دستور کار خود قرار داده است. مفید، طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب را در مقایسه با سایر شیوه‌های پرداخت یارانه سالم‌تر ارزیابی می‌کند.

این ناشر درباره احتمال ادامه طرح به‌صورت مشارکتی با موسسه خانه کتاب بیان کرد: اگر اعتبار کتاب‌فروشی مولی پیش از پایان طرح تمام شود، تمایلی برای مشارکتی برگزار کردن طرح نداریم.

گرانی کتاب و کاهش مشتری
حسین بختیاری، مدیر فروشگاه انتشارات مروارید که همواره از کتاب‌فروشی‌های ثابت طرح‌های حمایتی است، گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین دلیل کاهش مشتریان طرح تابستانه 98 در تهران می‌داند.

بختیاری می‌گوید: دوره‌های قبل به دلیل ازدحام مشتری مجبور می‌شدیم چند نیرو‌ی‌انسانی استخدام کنیم اما امسال نیازی به استخدام نیروی اضافه نبود.  



تزئین کتاب‌فروشی با پوسترهای قدیمی!
کتاب‌فروشی مروارید برای جبران کمبود پوستر از پوستر‌های قدیمی و پوستر طرح‌ پاییزه کتاب استفاده کرده است!

اعتبار تابستانه کتاب‌فروشی  مروارید چهار میلیون تومان است و بختیاری با اطمینان می‌گوید: اگر اعتبار کتاب‌فروشی پیش از پایان طرح تمام شود، حاضریم به‌صورت مشارکتی طرح را با موسسه خانه کتاب ادامه بدهیم.

تابستانه کتاب 98 با همه اما و اگر‌ها با تلاش موسسه خانه کتاب کلید خورد و با توجه به میزان استقبال و مشارکت 605 کتاب‌فروشی از سراسر کشور به نظر می‌رسد ناشران و کتاب‌فروشان به رغم همه مشکلات اقتصادی به این تاثیرات مثبت طرح امید‌وارند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها