شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
چراغ کتابفروشی «بلادی» شیراز هم خاموش شد

یکی دیگر از کتابفروشی‌های قدیمی شیراز با نام «بلادی» پس از چند دهه فعالیت، تخلیه و تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، دو ماه بعد از درگذشت زین‌العابدین بلادی، مدیر کتابفروشی بلادی، از کتابفروشی‌های قدیمی شیراز، در سن 91 سالگی در 30 شهریور 1396، طی مراسمی با حضور معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، فعالان کتاب و نشر و خانواده آن مرحوم، کتابفروشی بلادی بازگشایی شد تا به رغم فقدان این کتابفروش اهل فن، چراغ این فضای فرهنگی همچنان روشن بماند.

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، آن زمان در آئین بازگشایی این کتابفروشی که همزمان با هفته کتاب برگزار شد، عنوان کرد: «امیدواریم چراغ این محفل فرهنگی همیشه به عنوان کتاب روشن بماند و افتخار می‌کنیم که با حضور خانواده آن مرحوم که عمرش را در این حوزه سپری کرد، توانستیم با همراهی هنرمندان و فرهنگوران آیین یاد شده را برپا کنیم».

این در حالی بود که عباس بلادی، برادر مرحوم بلادی و همچنین بیژن بلادی، فرزند مرحوم بلادی، از او به عنوان مردی خوش‌اخلاق که «ادب و تربیتش باعث رشد فرهنگی و اجتماعی فرزندانش شده است» یاد کردند و امیدواری خود را برای تداوم فعالیت این کتابفروشی نشان دادند.

اکنون پس از گذشت کمتر از دو سال این کتابفروشی که در محور تاریخی زندیه قرار دارد، تعطیل و دکور و کتاب‌های این کتابفروشی هم تخلیه شده است.

به دنبال این اتفاق، خبرنگار ایبنا موضوع را از معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس جویا شد که مهدی امیدبخش در این رابطه گفت: همان زمان که مراسم بازگشایی کتابفروشی بلادی برگزار شد، مشخص بود که تمایلی از سوی خانواده آن مرحوم برای اداره کتابفروشی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به پیشنهاد من در راستای طرحی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ارائه تسهیلات به کتابفروشی‌ها وجود داشت به فرزند محوم بلادی اظهار کردم که می‌توانند برای این منظور از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند، اما آن‌ها تمایلی نشان ندادند.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز در گفت‌و‌گویی که پس از آتش سوزی سینما بهمن (که در نزدیکی کتابفروشی بلادی در محور زندیه قرار دارد)، از اختصاص بودجه‌ای کلان برای احیا خاطره جمعی مردم شیراز از جمله سینماها، کتابفروشی‌ها و... خیابان زند خبر داده و گفته بود: «در بودجه سال جاری شهرداری شیراز، 120 میلیارد تومان به احیا این محور اختصاص یافت تا شهرداری موظف به تملک و بازسازی این فضاها شود و محور عرفان در جوار حافظیه هم بخشی از این طرح است».

به گفته احمد تنوری، با توجه به وجود اماکن و بناهایی در محور زندیه که مردم با آن خاطره دارند، نیاز است که شهرداری شیراز فضاهای فرهنگی آن را احیا کند؛ وی گفته بود: «شهرداری با هماهنگی مالکان فضاهای واقع در محور زندیه می‌تواند ضمن حفظ مالکیت این بناها، در بازسازی کتابفروشی‌ها و سینماها مشارکت کند».

به رغم همه این اظهار نظرها، اما به فاصله کوتاهی از تخریب سینما بهمن شیراز در حادثه آتش سوزی، تعطیلی کتابفروشی بلادی، دومین رویدادی است که در سال جاری در محور زندیه موجب نگرانی اصحاب فرهنگ و هنر شیراز شده است.

یادآوری می‌شود، زین العابدین بلادی متولد ۱۳۰۵ در شهر شیراز از قدیمی‌ترین کتابفروش‌های شیراز بود که تا آخرین ساعات حیات خود در این کتابفروشی در خیابان کریم خان زند شیراز به فعالیت می‌پرداخت. بلادی که علاوه بر کتابفروشی، کار صحافی را هم انجام می‌داد، در سال ۱۳۲۲ با تاسیس کارگاه صحافی در خیابان لطفعلی خان زند، سه راه نمازی، کار خویش را آغاز کرد و بعدها به خیابان زند نقل مکان کرد. این کتابفروش باسابقه در دهه ۴۰ خورشیدی با تغییر کارگاه به کتابفروشی و کرایه دادن کتاب به علاقه‌مندان، کسب و کار کتابفروشی را پی گرفت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    حیف اوایل دهه هشتاد بود اولین کتاب های جدی که خریدم از کتاب فروشی بلادی بود آقای بلادی بس انسان آگاه و شریفی بودن یادشان به خیر
  • بهنام ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    حیف اوایل دهه هشتاد اولین کتاب های جدی که خریدم از کتاب فروشی بلادی بود آقای بلادی بس انسان آگاه و شریفی بودن یادشان بخیر
    • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
      واقعا انسان شریف فهمیده و اگاه بودند روحشان شاد ولی حیف است کاربری کتاب فروشی با این همه قدمت بخواد تبدیل به اب میوه فروشی یا امثال این شغل ها بشود بنیاد فرهنگ وهنر شیراز باید استین بالا بزند و فکری برای این فاجعه کند
  • سید رضا پیروی ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    وقتی این مکان به مکان کاربری فرهنگی تبدیل شده اهالی که در این حوزه فعالیت میکنند تسهیلات که به خانواده مرحوم بلادی میخواستند بدهند برای خرید این مکان مطالبه کنند که یک کتاب فروشی فاخر تبدیل به اغذیه فروشی یا کارهای غیر فرهنگی مبدل نشود دل ادم به درد می اید که غیر از این باشد خود مرحوم نیز فکر نکنم روحش راضی به عوض شدن کاربری کتاب فروشی باشد هرچند که خانواده مرحوم هم ملک ارث بهشان رسیده و تمایلی به ادامه راه پدر ندارند
  • 09178947041 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    روحش شاد.انسان شریفی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها