دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
پوروهاب:‌ سعی کرده‌ام در شعرهایم خودم باشم

محمود پوروهاب در رونمایی کتاب «با تو هوا خوب است» گفت: سعی کرده‌ام در شعرهایم خودم باشم و سروده‌هایم مانند دیگران نباشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرن (ایبنا)، براساس خبر رسیده از روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان، آیین رونمایی کتاب شعر نوجوان «با تو هوا خوب است» با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری، شاعران و هنرمندان حوزه کودک و نوجوان و محمود پوروهاب شاعر مجموعه عصر یکشنبه (16 تیرماه) در حوزه هنری استان قم برگزار شد.

حجت‌الله ناظری، سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان استان تهران، در این مراسم گفت: پوروهاب آن قدر شیوا، روان و گویا با نوجوانان حرف می‌زند و در شعرهایش مستقیم روی دنیا و دغدغه‌های آن‌ها می‌رود که نشان می‌دهد او غیر از آشنایی با تکنیک و فن شعر، چقدر خوب نوجوانان را می‌شناسد و به فضای ذهنی آن‌ها ورود کرده است.

وی با بیان این مطلب که این زبان که این گونه با نوجوانان صحبت می‌کند، بسیار کم است افزود: شاعرانی مانند پوروهاب، گوهرهای نابی برای جامعه هستند و ما اگر کوچکترین وظیفه‌ای برای خود در نظر بگیریم، ضرورت حمایت از این هنرمندانی است که این گونه گوهرهای ارزشمند خلق می‌کنند.

ناظری اضافه کرد: پوروهاب، بیش از 40 سال از عمر خود را به فضای کودکان و نوجوانان پرداخته و آثار ماندگاری را تولید کرده است؛ بی‌شک او گنجینه ارزشمندی است که با نگاه پویا و زبان شیوا برای نوجوانان سرزمین ما خاطره‌سازی می‌کند.

در ادامه این مراسم، یحیی علوی فرد، شاعر و نویسنده حوزه کودک نیز گفت: شعر پوروهاب علاوه بر استفاده درست از زبان کودکانه، سرشار از عاطفه است و عاطفه در شعر او حرف اول را می‌زند.

این شاعر با بیان این مطلب که شعرهای پوروهاب عاطفی و سرشار از احساس است و عواطف مخاطب را با خود همراه می‌کند، گفت: این شاعر توانمند، همچنین معلم خوبی است و شاگردان بسیاری را تربیت کرده و به آن‌ها علاوه بر تکنیک، اخلاق هم آموخته است.

علوی‌فرد در پایان تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان شاعران حوزه کودک و نوجوان این است که در شعرمان به دنبال گمشده کودکان باشیم که همان شادی و شادی و شادی است.

رد پای پوروهاب در همه آثارش دیده می‌شود
بابک نیک‌طلب، دبیر شورای شعر حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در این آیین گفت: ما در شعرهای پوروهاب، این شاعر را تمام و کمال می‌بینیم؛ جملات و عواطفی که در شعرهایش جاری است همه متعلق به خودش است و با همین کلمات خودش، در شعرهایش حرف می‌زند.

وی تاکید کرد: متاسفانه با بررسی شعر امروز کودک و نوجوان، جای خالی زبان خود شاعر را در آثارش مشاهده می‌کنیم؛ به بیان دیگر مضمون تازه است و ما به عنوان منتقد و مخاطب از آن لذت هم می‌بریم اما به راحتی می‌توان گفت این شعر می‌تواند سروده شاعر دیگری هم باشد؛ یعنی سبک و زبان شاعر به عنوان امضای اثر در آن دیده نمی‌شود.

نیک‌طلب ادامه داد: اینکه شاعر بتواند کلمه‌ای را به استخدام خودش در بیاورد، وظیفه بسیار مهمی است که شاعران بزرگ از پس آن برآمده‌اند و به این نقطه رسیده‌اند.

وی توضیح داد: در بوستان سعدی شما جا به جا رد پای سعدی را می‌بینید یا مولانا که از تک تک ابیاتش مشخص است که سراینده شعرها اوست؛ امروز هم وظیفه شاعر این است که در شعر خود، عواطف، آموزه‌ها و اندیشه‌های خودش را بیان کند و اینها به استخدام خود درآورد.

دبیر شورای شعر حوزه هنری کودک و نوجوان اضافه کرد: کتاب با تو هوا خوب است جدا از اینکه خودِ خودِ شاعر است اما تکرار او هم نیست و پوروهاب در این اثر یک گام به جلو برداشته است.

آخرین سخنران این مراسم، محمود پوروهاب، شاعر مجموعه با تو هوا خوب است، بود. وی در این آیین رونمایی گفت: من در میان آثارم، چهار اثر را بسیار دوست دارم که یکی از آن‌ها همین مجموعه اخیر است.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان اضافه کرد: برای این چهار اثر، زحمت بسیار کشیده‌ام، ممارست کرده‌ام و زمان گذاشته‌ام و به همین دلیل بسیار دوست‌شان دارم.

شاعر مجموعه اشک شادی در ادامه گفت: یکی از حسن‌های من این است که همیشه از دیگران نظر می‌خواهم، مشورت می‌گیرم و بهترین نظرها را در آثارم اعمال می‌کنم.

این شاعر در ادامه با بیان اینکه همیشه در شعرهایش به دو موضوع توجه دارد گفت: موضوع اول این است که در کنار اینکه شعر نوجوان می‌گویم، تلاش می‌کنم فضای شعر و زبان آن به گونه‌ای باشد که مخاطب بزرگسال را هم پوشش دهد و این مخاطب هم با شعرها ارتباط برقرار کند و لذت ببرد.

وی افزود: از سوی دیگر روی هیچ کدام از شعرهایم تاریخ نمی‌زنم؛ شعر باید همیشه نو و تازه باشد و حرف شاعر همیشه شنیدنی.

پوروهاب در خاتمه گفت: همیشه سعی کرده‌ام در شعرهایم خودم باشم، از دریچه خودم به دنیا و شعر نگاه کنم و شعرهایم مانند دیگران نباشد.

گفتنی است «با تو هوا خوب است» مجموعه 17 شعر نیمایی با مضامین عاشقانه،‌ اجتماعی است که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها