دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
پرونده شیراز برای قرار گرفتن در فهرست شهرهای خلاق ادبی جهان به یونسکو رفت

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام کرد: مستندات مربوط به تلاش‌های شیراز به عنوان یک شهر خلاق ادبی را برای قرار گرفتن در فهرست شهرهای خلاق ادبی جهان، به مجمع یونسکو ارسال کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز دوشنبه 17 تیرماه در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های تابستانی مراکز و فرهنگسراهای این شهر، گفت: برنامه‌های تابستانی ما در راستای همکاری با نخبگان و جوانان هنر و ادب شیراز است.

وی با اعلام اینکه برپایی برنامه‌های تابستانی سال گذشته در محلات شیراز موجب شد بیش از 23 هزار و 700 نفر در این رویدادهای فرهنگی، ادبی و هنری شرکت کنند، افزود: بخشی از فعالیت‌های تابستانی این سازمان برگزاری برنامه ویژه کودکان در راستای شهر دوستدار کودک است که به‌خصوص توسط سمن‌ها در این حوزه انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه طرح «فرزانگان 2» دیگر برنامه تابستانی است که در این شهر اجرا خواهد شد، اعلام کرد: در قالب این طرح نوجوانان شیرازی ساعتی را همکار شهرداری می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش شیراز برای پیوستن به فهرست شهرهای خلاق ادبی جهان که توسط سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو)، معرفی می‌شوند، گفت: در این راستا برنامه‌هایی داریم که مستندات آن را جمع‌آوری و ترجمه کرده‌ایم و با کمک کمیسیون ملی یونسکو ایران به مجمع یونسکو ارسال کردیم زیرا نام شیراز بین المللی است و این استحقاق را دارد که این عنوان را کسب کند.

گشتاسبی راد دیگر برنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز را برشمرد و گفت: تلاش می‌کنیم تابستان امسال «باغ ادب» را راه‌اندازی کنیم و قرارداد باغ مهارت کودکان را ببندیم.

وی درباره طراحی «باغ ادب» شیراز تصریح کرد: کارایی این باغ به این شکل است که حوزه‌های ادب و کتاب را دربرمی‌گیرد و متفاوت از باغ کتاب تهران است؛ کاربرد این باغ ترویجی است و در آن کتابخانه تخصصی کودک و نمایشگاه کتاب هم قرار می‌گیرد و بیشتر نگرش غیر اقتصادی داریم و فرهنگی است.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برای ترویج کتابخوانی اتفاقات زیادی در تابستان جاری به میزبانی شیراز روی می‌دهد.

گشتاسبی راد در ادامه گفت: در این روزهای گرم، برنامه «کتابگردی کودکانه» از جمله آنهاست که 1200 کودک از فرهنگسراها با اتوبوس‌های گردشگری راهی چاپخانه حافظ و یکی از کتابفروشی‌های بزرگ شیراز می‌شوند تا ضمن بازدید، علاوه بر آن با نویسندگان کودک و نوجوان آشنا شوند و قفسه‌هایی ایجاد شده تا کودکان خودشان خرید کتاب کنند.

وی از برپایی شب‌های شعر و داستان در 24 مرکز فرهنگی هر شب با حضور یکی از شاعران و نویسندگان مطرح شیرازی خبر داد و گفت: 24 نمایشگاه کتاب با عناون «یار مهربان تابستان» در مناطق کمتر برخوردار شیراز میزبان شهروندان در طول تابستان 1398 است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با این حال گفت: برای اولین بار است که از ورود کتاب‌های قاچاق در نمایشگاه‌های تابستانی جلوگیری شده است و کتاب‌های قاچاق هم به زودی از نمایشگاه‌های دیگر جمع آوری می‌شوند.

گشتاسبی راد گفت: 24 کتاب از ناشران شیراز انتخاب و 300 جلد از هرکدام خریداری شده است تا در مسابقه‌های کتاب خوانی شهرداری مورد استفاده قرار گیرند.

در همین حال، گشتاسبی‌راد از برگزاری روز ملی ادبیات کودک در شیراز خبر داد و گفت: در این برنامه که به بزرگداشت «فاطمه ایبد» نویسنده ادبیات کودک و نوجوان اختصاص دارد، روز سه‌شنبه 18 تیرماه جاری ساعت 19 تا 21 در باغ جهان نمای شیراز آیین رونمایی از آخرین کتاب احمد اکبرپور با نام «نامه را باز نکن قارقاری»، مراسم مرور خدمات مرتضی خسرونژاد رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و گردهمایی نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان توسط دبیرخانه دائمی شیراز، شهر دوستدار کودک برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برپایی شب‌های شعر و داستان با هدف آشنایی شهروندان با ادبیات و هنر داستان نویسی و داستان گویی در فرهنگسراهای 24 گانه شیراز خبر داد و افزود: سومین جشنواره «عصرانه ادبی» که به معرفی آثار ادبی شیراز در قالب هنرهای گوناگون در جهت شهر خلاق ادبی اختصاص دارد در بوستان بعثت، گذر حافظیه، گذر زندیه و گذر عفیف آباد برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها