دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
برگزیدگان سومین دوره جایزه کتاب سال یزد تجلیل شدند

سومین دوره کتاب سال یزد جایزه ویژه شهید صدوقی با معرفی آثار برگزیده در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال یزد (جایزه ویژه شهید صدوقی) با حضور مسئولان استانی در محل حسینیه شهید صدوقی یزد برگزار شد.

کتاب باید در دیپلماسی فرهنگی محور همکاری‌های ملی و بین‌المللی قرار گیرد
مجید جوادیان‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این مراسم گفت: امسال سومین دوره جایزه کتاب شهید صدوقی یزد مقارن با انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران شده که این نشان، انگیزه مضاعفی به برنامه‌های فرهنگی داده تا با محور کتاب، کتابخوانی شکل گرفته و توسعه فرهنگی استان را به شکل همه جانبه نگری دنبال کنیم.

وی افزود: امروزه بر اساس آمارهای سازمان‌های بین المللی از جمله یونسکو همچنان کتاب به عنوان مهمترین و کاراترین ابزار فرهنگی به حساب می‌آید و با همه کشورهایی که در صنایع مختلف فرهنگی صورت است هنوز هیچ رسانه و ابزار فرهنگی نتوانسته خود را به پای کتاب برساند.

جوادیان‌زاده با اشاره به تاثیر کتاب در دیپلماسی ادامه داد: هدف گذاری در زمینه انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال 2022، گامی در جهت دیپلماسی فرهنگی و تبدیل کردن کتاب و کتابخوانی به عنوان محور مودت و همکاری‌های بشری است.

وی افزود: ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از سال گذشته محور کلیه برنامه‌های فرهنگی و هنری خود را کتاب قرار دادیم و تلاش کردیم تا نقطه پیوند همه حوزه‌های فرهنگی و هنری را با کتاب پیدا کرده و تعریف کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: در این راستا برنامه‌های مختلف مانند جام باشگاه‌های کتابخوانی در روستاها و شهرهای مختلف استان و ثبت 1833 باشگاه کتابخوانی، سفیری کودکان کار در ترویج دانایی به جای تکدی‌گری، روستاها و عشایر دوستدار کتاب را داشتیم.

جوادیان‌‌زاده بیان کرد: ما درسال‌های آینده تاثیرات حرکت‌های فرهنگی را شاهد خواهیم بود زیرا فرهنگ حرکتی تدریجی است که به تدریج خود را نشان می‌دهد و امیدواریم نسل‌های آینده نام یزد را همواره با کتاب عجین بدانند.

شهاب‌الدین وحیدی مهرجردی، دبیر سومین دوره کتاب سال استان یزد نیز در این مراسم گفت: رشد، تعالی و توسعه هر جامعه ای منوط به فرهنگ آنجاست و فرهنگ هر جامعه ای نیز رشدش مبتنی بر عالمان و متفکران آن جامعه است که یافته‌های علمی خود را به صورت مکتوب در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

وی افزود: کتاب سال نه تنها در ایران بلکه در جهان به منظور شناسایی نویسندگان و همچنین معرفی نویسندگان و در وهله سوم نیز تجلیل از افرادی که تمام سرمایه‌های خود را پشت میز و در کتابخانه‌ها قرار دارند، است. تجلیل از اهل قلم و معماران فکری هر جامعه‌ای هدف از برگزاری کتاب سال است.

ارسال 697 اثر به دبیرخانه سومین جشنواره کتاب سال یزد
حجت الاسلام وحیدی یادآور شد: فراخوان سومین دوره کتاب سال در سطح کشور و جهان ارائه شد که بالغ بر 697 کتاب به دبیرخانه ارسال شد و در داوری اول 402 کتاب به مرحله دوم راه پیدا کرد و در مرحله سوم نیز 27 کتاب انتخاب شد و پس از ارسال به خانه کتاب و داوری توسط 14 داور کشوری برگزیدگان انتخاب شدند.

وی گفت: ما این جرات را داشتیم که کتاب‌هایی که توسط نویسندگان یزدی تالیف شده و به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرده توسط  داوران کتاب سال ارزیابی شود که به خوبی این امر صورت گرفت.

دبیر سومین دوره کتاب سال استان یزد ادامه داد:سال گذشته 430 کتاب ارسال شد و امسال 697 کتاب ارسال شد و با وجود مشکلاتی از جمله گرانی کاغذ همراه بودیم اما امسال 62 درصد افزایش داشت. امسال در 12 حوزه کتاب به دبیرخانه ارسال شد که مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر سومین دوره کتاب سال استان یزد ادامه داد: در مورد زبان و زبانشناسی کتاب قابل توجهی نداشتیم و در علوم خاص از جمله زمین شناسی نیز تعداد کم کتاب‌ها محسوس بود و در نسخ خطی نیز کتاب مهمی نداشتیم اما همانطور که یزد کتاب مذهبی است، وضعیت کتاب دینی بسیار خوب بود و در حوزه کودک و نوجوان نیز با استقبال ناشران رو به رو شدیم.

انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران احترام ایران به جایگاه فرهنگی یزد بود 
محمد علی طالبی، استاندار یزد نیز در این مراسم گفت: هدف اصلی از چنین برندهایی بازنمایی ظرفیت‌های بسیار خوب فرهنگی و اجتماعی است که در این سرزمین و دیار بوده و از گذشته به ما رسیده و ما باید پاس بداریم و آنها را به آیندگان انتقال داده و به جهانیان بشناسانیم.

وی افزود: یکی از برندهایی که نصیب استان شد، پایتخت کتاب ایران بود که احترام ایران به جایگاه فرهنگی یزد بود اما می‌تواند نقطه شروعی برای ما در مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی باشد تا بتوانی از ظرفیت کتاب در جهت رشد کتاب و توسعه استانی استفاده کنیم.

استاندار یزد یادآور شد: برای صیانت از این جایگاه و تقویت استان برنامه‌های خوبی تدوین شد و از ابتدای سال نیز برنامه‌های مختلفی به مرحله اجرا درآمد تا به اهداف مورد نظر از جمله معرفی یدز به عنوان نامزد شایسته به عنوان پایتخت کتاب جهان باشد.

طالبی تصریح کرد: برای تقویت این جایگاه فرهنگی و به ویژه در حوزه کتاب نیازمند آیین‌هایی هستیم که بتواند معرفی شایسته‌ای از این ظرفیت داشته باشد که یکی از این آیین‌ها همین برنامه است که اگر به برنامه‌های پایدار تبدیل شود، بسیار مناسب است. این برنامه حرکت ارزشمندی برای استان یزد است.

حجت الاسلام شیخ محمد صدوقی، رئیس هیات مدیره خانه فرهنگ شهید صدوقی یزد نیز در این مراسم گفت: برگزاری جایزه کتاب سال یزد از جایی نشات گرفت که همواره دوست داشتیم در کنار مراسم بزرگداشت و سنتی، اتفاقی فرهنگی را در استان رقم زنیم که با مشورت دوستان این برنامه اجرا شد.

وی افزود: اولین استان هستیم که کتاب سال مخصوص خود را دارد و این‌ها می‌تواند در درازمدت اثرات خوبی داشته باشد و امسال نیز با توجه به انتخاب پایتخت کتاب ایران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره خانه فرهنگ شهید صدوقی یزد یادآور شد: بزرگان فرهنگ و ادب در دوران معاصر و قبل از آن در یزد زندگی کرده اند که نشان از ظرفیت بالقوه استان در زمینه فرهنگی است و اگر جامعه ای اهل کتاب نباشد نمی‌تواند بزرگانی را در خود داشته باشد.

حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: این عنوان‌ها و مراسم مختلف باید به عنوان رویداد فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و در آینده نیز به عنوان شهر و استانی باشیم که پایتخت کتاب و دانایی ایران باشیم.

وی گفت: عنوان پایتخت کتاب ایران و کتاب سال بهانه‌ای است که تا نمادهای فرهنگی در خوصو جایگاه کتاب دقت نظر بیشتری کنند.

رئیس هیات مدیره خانه فرهنگ شهید صدوقی یزد ادامه داد: نسبت فرهنگ عمومی یزد در کتابخوانی و سهم یزد در فرهنگ عمومی دو سوال اساسی امروز است و با توجه به درگیر شدن فرزندان ما با کنکور به نحوی لذب مطالعه را از انها سلب کرده‌اند.


حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: ما باید نقش یزدی‌ها را در فرهنگ عمومی شهر مشخص کرده و احیا کنیم و بدانی که در دوره‌های اخیر چقدر توانسته ایم مانند اسلامی ندوشن‌ها برای جامعه تربیت کنیم.

وی ادامه داد: کتاب همیشه جایگاه والایی در فرهنگ‌ها داشته است و از گذشته تا امروز نشر و تولید کتاب علاوه بر فکر افراد به عنوان صنعت و صنعتگر بوده است.

رئیس هیات مدیره خانه فرهنگ شهید صدوقی یزد بیان کرد: امروز باید برای ارتقا و جذاب شدن کتاب و ترویج و ترغیب اهالی جامعه به این سمت و سو‌ها پیش برویم.

وی گفت: برای ترغیبت نسل جوان باید به تکنولوژی‌های نیز توجه کنیم و در محیط بسته اندیشه بازی بیرون نخواهد آمد و هر انسان اهل فکری باید در مجامع مختلف حضور داشته باشند.

حجت الاسلام صدوقی تصریح کرد: رسالت مسئولان و اهالی فرهنگ در سال پایتخت کتاب ایران تسهیل رفت و آمدها و آموزش‌ها در زمینه کتاب و کتابخوانی است.

حجت الاسلام معزالدینی، امام جمعه موقت یزد نیز در این مراسم با اشاره به سوالات اساسی در زمینه کتاب و کتابخوانی گفت: ما باید ببینیم بعد از معرفی پایتخت کتاب ایران چه اتفاقی در روند کتابخوانی مردم یزد صورت گرفته است و رشد کتابخوانی را افزایش داده است و نه؟! سوال دوم این است که با نوشتن کتاب چه مقدار از پازل توسعه تکمیل می‌شود؟

وی افزود: ما همانطور که زکات مال داریم در زمینه زکات علم را در اسلام داریم که انقلاب عظیم ارزشی است و همه کسانی که دست به قلم می‌زنند حرکتی ماندگار را دارند که می‌توانند انجام دهند.

در این نشست، از رسانه‌های برتر در دومین جشنواره کتاب سال تجلیل شد که عباس جلالی پایگاه یزد فردا، نیره شفیعی‌پور خبرگزاری مهر، مجید دهقانی‌زاده عکاس خبری، سجاد جدیدی خبرنگار و بهناز عسکری از روزنامه‌های سراسری تجلیل شدند.

در پایان این مراسم نیز برگزیدگان کتاب سال یزد نیز معرفی شدند که حسین مسرت، مدیرمسئول انتشارات اندیشمندان یزد به عنوان ناشر برتر استان، محمدمهدی صادق احمدی، نویسنده کتاب مفهوم آهنگ طبیعت، برنده جایزه کتاب سال یزد در حوزه معماری و شهرسازی و در حوزه کتاب کودک و نوجوان سومین دوره کتاب سال یزد نیز جایزه برتر از آن بابک صابری، نویسنده کتاب رمضان شد.

در حوزه کتاب ادبیات نیز جایزه برتر سومین دوره کتاب سال یزد به‌ هادی حکیمیان نویسنده کتاب برج ناز تعلق گرفت و جایزه ویژه سومین دوره کتاب سال یزد نیز به حجت‌الاسلام مظفر سالاری، نویسنده دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان اختصاص یافت.

حمید محمدی، نویسنده کتاب اندیشه‌های شهرسازی در آثار متفکران ایرانی و مسلمان نیز دیگر برگزیده سومین دوره کتاب سال یزد بود و در حوزه تاریخ و جغرافیا نیز جایزه ویژه سومین دوره کتاب سال یزد از آن بهزاد کریمی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط