جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
مسجدجامعی در «تهران‌گردی» به دیدار اهل قلم رفت

همزمان با چهاردهم تیرماه، روز قلم احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب به همراه تیم همراه به دیدار پیشکسوتان عرصه قلم رفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تهران‌گردی این هفته احمد مسجدجامعی به مناسبت روز قلم با محوریت این موضوع و تکریم مقام اهل قلم برگزار شد. در این مراسم علاوه بر مسجدجامعی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی و اصحاب رسانه حضور داشتند.

این مراسم از ساعت هشت صبح روز جمعه (14 تیرماه) با مراسم صبحانه در دفتر کار حسن انوشه، نویسنده، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات فارسی برگزار شد. حسن انوشه، تحصیلاتش را در دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات عرب به انجام رسانده و عضو هیات امنای بنیاد فردوسی است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به کتاب‌های «تاریخ ایران کیمبریج»، «دانشنامه ادب فارسی» و «تاریخ سیستان» اشاره کرد. از او بیش از 2500 مقاله منتشر شده است.
 
مقصد بعدی دیدار با خانواده عبدالحسین زرین‌کوب بود. در این بخش از برنامه تیم همراه با مسجدجامعی به دیدن عظیم زرین‌کوب، برادر عبدالحسین زرین‌کوب، ادیب، تاریخ‌نگار، منتقد ادبی، نویسنده، و مترجم برجسته کشورمان رفتند. از جمله آثار مطرح این چهره شاخص می‌توان به کتاب‌های «نقد ادبی»،‌ «سر نی»، «دو قرن سکوت» و «تاریخ ایران بعد از اسلام» اشاره کرد.
 
تیم تهران‌گردی درگام سوم به دیدن نجف دریابندری، مترجم مطرح کشورمان و خالق کتاب ماندگار «کتاب مستطاب آشپزی» رفتند. مترجمی که این روزهای بیشتر وقت خودش را روی تخت می‌گذراند و به سختی می‌تواند چند کلمه‌ای صحبت کند. در منزل دریابندری علاوه بر خود او و خانواده شخصیت‌های دیگر ادبی مانند‌ صفدر تقی‌زاده، سیروس علی‌نژاد، محمد غفاری، کورش کارگاهی، منوچهر انور، ایرج پارسی‌نژاد، هارون یشایایی، محمد پیرانی و علی امامی حضور داشتند.
 
بعد از نجف دریابندری نوبت به مهدی حجوانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان رسید. در این دیدار علاوه بر حجوانی، سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی و رضا هاشمی‌نژاد، مدیر انتشارات افق حضور داشتند.
 
دیدار از منزل شاپور اعتماد، پژوهشگر حوزه فلسفه و عضو گروه مطالعات علم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و منزل حسین معصومی همدانی، مدرس ادبیات فارسی، تاریخ ریاضیات، تاریخ علم و فلسفه علم در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه صنعتی شریف و نیز عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دیگر برنامه‌های هیات همراه احمد مسجدجامعی بود.
 
در گام بعدی این بازدیدها، تیم یازدید از نویسندگان به محل کار معصومه آباد، نویسنده کتاب «من زنده‌ام» رفتند. در این دیدار مرتضی سرهنگی از نویسندگان برجسته دفاع‌مقدس نیز حضور داشت.

بعد از بازدید از محل کار معصومه آباد، تیم همراه به جشن روز قلم انجمن صنفی داستان‌نویسان استان تهران که در خانه وارطان برگزار می‌شد، رفتند. در این نشست افراد مطرح ادبیات کشورمان مانند گلی امامی، جمال میرصادقی، جواد مجابی، امیرحسن چهلتن، حسین سناپور و محمدحسن شهسواری حضور داشتند.

آخرین گام از این بازدید به غلامعلی حدادعادل اختصاص داشت. غلامعلی حدادعادل، نویسنده، شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات در حال حاضر رییس بنیاد سعدی و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و روز گذشته در هفدهمین جشنواره قلم زرین مورد تقدیر قرار گرفت.
 
گزارش کامل این دیدارها به زودی در خبرگزاری ایبنا منتشرخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها