پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
فرهاد حسن‌زاده در «گربه چه مهربان شده» از صلح و دوستی می‌گوید

کودکان می‌توانند در تعطیلات آخر هفته کتاب «گربه چه مهربان شده» اثر فرهاد حسن‌زاده را بخوانند و با مفهوم صلح و دوستی آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرا رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان، بهترین زمان برای این است که کودکان را به مطالعه کتاب‌ تشویق کرده و آثار خوبی که برای‌شان منتشر شده را به آن‌ها معرفی کنیم. پیشنهاد مطالعه آخر هفته این‌بار مخصوص کودکان مهربان و علاقه‌مند به دوستی و محبت به دیگران است. «گربه چه مهربان شده» اثری است که به تازگی به قلم فرهاد حسن‌زاده، نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان و نامزد مرحله نهایی جایزه هانس‌ کریستین اندرسن، با تصویرگری غزاله بیگدلو از سوی گروه کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی (پرنده آبی) با موضوع داستان حیوانات برای کودکان منتشر شده است.
 
این کتاب یکی از آثار تالیفی است که در قالب مجموعه صلح و دوستی منتشر شده و شامل 9 کتاب تصویری ترجمه شده و 7 کتاب تصویری تالیفی است. به گفته مرتضی خسرونژاد، دبیر این مجموعه، برای ساخته شدن این آثار گروهی از برجسته‌ترین تصویرگران و نویسندگان ادبیات کودک ایران و جهان گرد هم آمده‌اند تا بهترین‌های خویش را برای کودکان بیافرینند. همه مربیان، آموزگاران، کتابداران و مادران و پدران می‌توانند با اطمینان کامل این مجموعه را در اختیار کودکان قرار دهند. مربیانی که به کار آموزش تفکر (فلسفی، خلاق و انتقادی) مشغول‌اند محتوای این آثار را بهترین موضوع برای بحث در گروه‌های آموزشی خویش خواهند یافت.
 
فرهاد حسن‌زاده درباره چگونگی تولید کتاب «گربه چه مربان شده» به ایبنا می‌گوید: در مطالعات علمی که داشتم به نکته جالبی درباره گربه‌ها رسیدم و متوجه شدم  زمانی که گربه‌ها باردار می‌شوند با اینکه خوی شکارگری دارند از شکار دست برمی‌دارند و این موضوع، جرقه‌ای شد برای نوشتن این داستان. البته در ابتدای داستان مشخص نیست که گربه باردار است و این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که چگونه امکان دارد موجودی که ویژگی اصلی‌اش شکار حیوانات دیگر است، از شکار چشم‌پوشی می‌کند.
 
وی در ادامه به پیام این کتاب اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: پیام کلی این کتاب ترویج صلح و دوستی و مدارا با دیگران است. البته در برخی داستان‌ها، نویسندگان، به حیوانات گوشتخوار برای اینکه از نظر مقایسه‌ای چالشی ایجاد نکند کمتر می‌پردازند و بیشر به حیوانات گیاهخوار توجه می‌کنند اما حرف من در «گربه چه مهربان شده» این است که موجودات مختلف ممکن است دشمن یکدیگر باشند اما در شرایطی که ارگانیک بدنشان حکم می‌کند، می‌توانند دست از این خصلت بردارند و با هم مهربان باشند.
 

نویسنده «زیبا صدایم کن» می‌افزاید: در این داستان هم وقتی گربه وارد تجربه خاصی از برخورد با موجودات اطرافش می‌شود، می‌تواند حس متفاوتی را تجربه کند، حس دوستی و محبت موجوداتی که همیشه از او وحشت داشته‌اند و از او فرار می‌کنند و در شرایط جدید به او محبت می‌کنند و برایش هدیه می‌آورند. در واقع این داستان بیان می‌کند که خوبی کردن به دیگران، محبت می‌آورد و کارهای خوبی که دیگران در حق ما انجام می‌دهند پاسخ رفتارهایی است که ما با آن‌ها داشته‌ایم.
 
حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توانیم این داستان را به فضای موجود در خاورمیانه ربط دهیم، می‌گوید: به هرحال کودکان از طریق فضای مجازی یا رادیو و تلویزیون از تنش‌های موجود در محیط اطرافشان مطلع می‌شوند. بحث صلح و دوستی از موضوعاتی است که در امور فرهنگی که برای گروه سنی کودک و نوجوان انجام شده، کمتر مورد توجه قرار گرفته است درحالی‌که هرچه به این موضوع جهانی بپردازیم و این روحیه را ترویج دهیم هم در رفتارهای شخصی کودکان و نوجوانان وقتی بزرگتر شدند خودش را نشان می‌دهد هم روحیه عطوفت و مهربانی به‌جای روحیه دعوا و جنگندگی در بچه‌ها ایجاد می‌شود و وقتی این روحیه بر کل جامعه حاکم می‌شود در رفتارها و ارتباطات جهانی هم تاثیرگذار است و می‌توانیم شاهد رفتارهای تعاملی کشورها باشیم.
 
به گفته خالق «هستی» رویکردی که در تولید کتاب‌های کودک در زمینه مورد نظر در کشور ما وجود داشته، به سوی ترجمه کتاب بوده است و کار تالیفی فانتزی سازگار با روحیه و ذائقه بچه‌های امروزی نداشتیم. اینکه ناشران و نویسندگان اخیرا بیشتر به این موضوع می‌پردازند، نقطه مثبتی در ادبیات تالیفی ماست و در این راستا می‌توان به پروژه‌ای که در بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی کلید خورده، اشاره کرد که شامل 9 کتاب ترجمه و 7 کتاب تالیفی کودک با موضوع صلح و دوستی است. توجه نویسندگان و جامعه کتابخوان و منتقدان به این موضوع سبب می‌شود، «صلح و دوستی» در پس‌زمینه ذهن کودکان و نوجوانان حک شود و به تدریج تبدیل به یک دغدغه عمومی شود.
 
حسن‌زاده در ادامه تولید این کتاب‌ها را نقطه مقابل آثاری می‌داند که به موضوعات خشونت‌آمیز می‌پردازند و می‌گوید: البته باید توجه داشت پرداختن به این موضوع در کودکان تاثیرگذارتر است تا نوجوانان چرا که نوجوانان بنا بر شرایط سنی که دارند به خشونت و پرخاشگری تمایل بیشتری دارند و نمی‌توانیم آن‌ها را مجبور به انجام کاری کنیم. براین اساس بهتر است در دوران کودکی که پذیرش بیشتری دارند این موضوعات را برای آن‌ها بیان کنیم تا گرایش به خشونت در آن‌ها کمرنگ شود و کتاب‌هایی که رفتارهای اجتماعی مانند کنترل خشم را به آن‌ها می‌آموزد، در اختیارشان قرار دهیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها