سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
«یک گرفتاری دیگر» رونمایی شد

کتاب «یک گرفتاری دیگر» اثر شینسوکه یوشی تکه، یکشنبه 9تیرماه در شهرکتاب الف رونمایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «یک گرفتاری دیگر» اثر شینسوکه یوشی تکه که با ترجمه رضی هیرمندی از سوی انتشارات ماهک برای کودکان منتشر شده است، با حضور فرمهر منجزی، شاپور حاتمی، مینا حدادیان و رضی هیرمندی، یکشنبه 9 تیرماه در شهر کتاب الف برگزار شد.

براساس خبر روابط عمومی شهرکتاب الف، در ابتدای این نشست که با همکاری انتشارات ماهک برگزار شد، فرمهر منجری با اشاره به جلد کتاب و قضاوت درباره آن گفت: گاهی جلد کتاب و حجم کم آن مخاطب را به اشتباه می‌اندازد. این کتاب با وجود حجم کم پر از نکته است و نکاتی برای گفت‌وگو با کودک. شخصیت این کتاب اسم ندارد و هر بچه‌ای می‌تواند جای او باشد. مادر چهره مشخصی ندارد ومی‌تواند هر مادری باشد.

منجزی با توجه به ویژگی‌های کودکان در سنین خردسالی افزود: بچه‌ها در این سنین می‌خواهند تجربه کنند و خودشان کارها را به تنهایی انجام بدهند. مثلا بچه می‌خواهد خودش به تنهایی لباس بپوشد. بچه این داستان وقتی موقع پوشیدن لباس سرش گیر می‌کند و مشکلی برایش پیش می‌آید به جای ترسیدن در موقعیت گرفتاری، فکر می‌کند تا راه حل پیدا کند.

این مترجم ادامه داد: از دیگر نکات مثبت کتاب این است که بچه داستان فکر نمی‌کند که فقط اوست که مشکل دارد و شروع می‌کند به تخیل در این موقعیت تا از نگرانی رهایی پیدا کند. او دنبال راه حل می‌گردد و در همان موقعیت گرفتاری، با در نظر گرفتن احتمالات در جست‌وجوی راه است. تک تک این موضوعات را می‌توانیم با بچه‌ها کار کنیم. این کتاب می‌تواند باب گفت‌وگو باشد. بچه‌ها نظر بدهند و حتی از تجربیات‌شان بگویند. و به تعداد بچه‌هایی که مشارکت می‌کنند نظر و تجربه وجود دارد.

مینا حدادیان در ادامه برنامه به کتاب‌های تصویری و اهمیت و غنای کتاب‌های تصویری ارزشمند اشاره کرد.

سپس شاپور حاتمی، گرافیست، درباره ویژگی‌های تصویری این کتاب گفت: یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که نویسنده تصویرگر یک نفر است، از طرفی سادگی کتاب توانسته آن را برجسته کند. معمولا در کتاب‌های ایرانی در تصویرسازی به گروه سنی توجه نمی‌کنند و تصویرهای گروه سنی خردسال را شلوغ می‌کنند. همانطور که برای بچه های کوچک زیاد توضیح نمی‌دهیم و با جواب‌های کوتاه به آن‌ها پاسخ می‌دهیم باید در تصویرگری این گروه سنی هم از زیاده گویی جلوگیری شود. در این کتاب تصویر با مطلب جلو رفته و حتی در رنگ آمیزی هم دقت شده، معمولا بچه با رنگی متفاوت نشان داده شده و برجسته تر از بقیه تصاویر است. به خوبی تقلای کودک را نشان می‌دهد تا اینکه بچه به راه حلی برسد.

حدادیان در ادامه به ویژگی‌های یوشی تکه و علاقه او به یادداشت نویسی اشاره کرد و اینکه از کلمه به مفهوم می‌رسد و سعی می‌کند با یک جمله و یا موقعیت طنز کار را تمام کند.

رضی هیرمندی، مترجم اثر، در ادامه درباره انتخاب کتاب و ویژگی آن گفت: من کتاب‌هایی انتخاب می‌کنم که همگانی باشد یعنی هم بچه‌ها و هم بزرگترها از آن استفاده کنند، به نظرم کتاب باید همراه خواننده رشد کند یعنی هم در کودکی و هم در سنین بالاتر بتواند از این کتاب لذت ببرد. در واقع کتاب خوب با شما زندگی می‌کند.

هرچقدر کار آشنایی با هنر خوب، کتاب خوب و... دیر شروع شود، سخت‌تر خواهد بود. لذت کتابخوانی را باید از الان به بچه‌ها آموزش داد. از طرفی مشکلات ما با بچه‌ها مشترک است. گرفتاری همیشه وجود دارد، همینطور که راه حلش هم وجود دارد. یکی از دلایلی که این کتاب را ترجمه کردم تجربه‌ای بود که در بچگی داشتم. یک روز در کودکی در مدرسه بر اثر اتفاقی کش شلوارم در رفت و  ساعت ها از خجالت در جایی پنهان شدم تا یکی از بچه‌های بزرگتر بعد از ساعت‌ها دلش سوخت و به کمکم آمد. اگر این کتاب را خوانده بودم می‌توانستم آن مشکل یا مشکلات دیگر را راحت‌تر حل کنم.

هیرمندی  به کتاب دیگر این نویسنده با نام «شاید سیب باشد» اشاره کرد و در ادامه گفت: این کتاب با سوال شروع می‌شود، بحث تفکر و قضاوت را مطرح می‌کند. فلسفه‌ای که بزرگترها می‌خوانند همین شک و پرسشگری است که به بچه‌ها در این کتاب یاد می‌دهد فکر کنند.

مترجم در ادامه با اشاره به کتاب دیگر نویسنده «آیا می‌توانم یک من دیگر بسازم» با تاکید بر بحث خودشناسی گفت: بچه در این داستان نمی‌خواهد مشق شب بنویسد. و همه پس‌اندازش را می‌دهد تا رباتی بخرد که تمام کارها را به جای او انجام بدهد. ربات تنها یک پرسش می کند –تو کی هستی- تا بتوانم جای تو باشم. تمام چیزی که این کتاب می‌خواهد به بچه بگوید همین است که بداند –من کی هستم- .

مینا حدادیان ، کارشناس ادبیات کودکان در ادامه با اشاره به کمکی که کتاب‌خواندن به بچه‌ها می‌کند و لذت مطالعه و کسب تجربیات جدید از منجزی خواست تا از تاثیر کتابخواندن بگوید. منجزی یادآوری کرد: مهارت آموزی در کودکی مانع  آلزایمر در بزرگسالی است. بچه همینطور که فکر می‌کند و راه حل پیدا می‌کند و مهارت می‌آموزد و حل مسئله روزانه دارد، بخش پیش پیشانی مغزش فعال می‌شود، و این بخش فعال می‌ماند و مانع از آلزایمر می‌شود.

 منجزی در ادامه با توجه به اینکه باید به کودک فرصت تجربه داد گفت: در بخش های دیگر ماجرای داستان وقتی مادر باید در کنار بچه باشد حضور دارد اما با وجود اشتباه بچه، باز هم او را آزاد می‌گذارد تا تجربه کند.

در ادامه گفت‌وگو حاتمی با اشاره به سادگی دنیای بچه‌ها گفت: شکل این کتاب ساده است، تصویرگری ساده است و تمرکز این بچه روی خودش و دنیای خودش است. تصویر هم به خوبی این را نشان داده است. در گرافیک کتاب هم سعی شده که به دنیای بچه‌ها نزدیک شود. در این کتاب به تخیل محوریت داده شده است و به جزئیات کوچک مورد نیاز پرداخته است. تصویرساز باید فراتر از متن برود و در این کتاب به خوبی تصویر و متن در کنار هم داستان را کامل می‌کنند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها