چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
سیدآبادی: برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت کتاب منحصر به حوزه فرهنگ کشور نیست

نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی و رسانه‌ای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور با موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی به میزبانی یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی و رسانه‌ای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور صبح امروز چهارشنبه 5 تیرماه با حضور علی‌اصغر سید آبادی، مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و ابراهیم حیدری مدیر کل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و با موضوع برنامه‌های ترویج کتابخوانی در محل سالن همایش‌های باقرالعلوم یزد افتتاح شد.

علی‌اصغر سید آبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در امور برنامه ریزی در این نشست گفت: معمولا زمانی که بحث از کتاب می‌شود به نظر می‌رسد در حوزه فرهنگ باشد اما این بحث فراتر از فرهنگ است و ما به عنوان مدیران فرهنگی نباید بگذاریم این امر در حوزه فرهنگ حذف شود بلکه هر حوزه ای که می‌خواهد توسعه پیدا کند، یک پایه آن کتاب است.
 
وی افزود: ما هر نوع دانشی را که بخواهیم عمومی‌کنیم، راه آن کتاب است و زمانی که از ترویج کتابخوانی صحبت می‌کنیم در رابطه با تمامی‌موضوعات سرو کار داریم.
 
مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ترویج کتابخوانی به نحوی ترویج همه فضیلت‌ها و دانش‌ها و تجربه‌ها است و باید از دیگران نیز بخواهیم که در این حوزه ورود پیدا کنند.
 
سید آبادی تصریح کرد: در حالی که انسجام اجتماعی ما در حال کمرنگ ترشدن است، ما می‌توانیم با توجه به کارهای داوطلبانه آن را تقویت کرده و از باب خیر عمومی، بخشی از مشکلات را حل کرده و در حوزه کتاب نیز به حل مسائل اجتماعی کمک می‌کنیم.
 
وی افزود: اصل بر همکاری و مشارکت جمعی است و به عنوان عضو هیات داوران معتقدیم که همه جزئیات در سناریو و برنامه کلی مشارکت شهری در امر ترویج کتاب و کتابخوانی است که مشارکت شهردار، نهادهای عمومی، استانداری، کتابفروشی‌ها از جمله این نهادهای مشارکت کننده بوده است.
 
مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان یزد بیان کرد: برنامه پایتخت کتاب ایران بیش از اهمیت برنده شدن و برگزیده شدن شهرها به نوعی برنامه ریزی مشارکتی در آن اهمیت دارد.
 
سید آبادی بیان کرد: ما در این طرح، نظام برنامه ریزی مشارکتی را به عنوان الگو برای برنامه‌های دیگر خود مطرح کردیم.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد هم در این نشست گفت: یزد را با صفت دارالعباد، دارالعلم، شهر میراث جهانی، شهر قنات، قنوت و قناعت، شهر بادگیرها و دوچرخه‌ها، زیستگاه امن پیروان الهی و همچنین پنجمین پایتخت کتب ایران می‌شناسند و یکی از معدود شهرها در جهان است که به عنوان میراث مشترک بشری به ثبت جهانی رسیده است.
 
وی افزود: دومین شهر معدنی، چهارمین شهر صنعتی و رتبه اول کتابخانه‌ها در کشور نشان دهنده توسعه متوازن فرهنگی، اجتماعی این استان در کشور است.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یزد یادآور شد: یزد به عنوان شهر پدران فرهنگ ایران شناخته می‌شود زیرا بسیاری از پدران فرهنگ ایران، ریشه در فرهنگ یزد دارند که نمونه آن مهدی آذریزی، عبدالکریم پیرنیا و ایرج افشار از جمله این افراد هستند.
 
جوادیان‌زاده تصریح کرد: ما در این مدت به دنبال کسب برند پایتخت کتاب ایران بودیم زیرا احساس می‌کردیم که الان در فرآیند توسعه‌ای قرار گرفته‌ایم که این فرایند باید رویه و شکل فرهنگی داشته باشد و صرفا نباید توسعه را به شکل کالبدی و اقتصادی آن معنا کنیم و حتما باید توسعه معنا نیز داشته باشیم و هیچ منطقی زاینده معناتر از کتاب و کتابخوانی نیست.
 
وی ادامه داد: الان کانون‌های فرهنگی گسترده ای در یزد داریم که همه آنها زاینده فرهنگ هستند و در کنار آن نیز ادیان و گروه‌های اجتماعی قدیمی، نظام محله ای، همگی باعث شده به سمت توسعه فرهنگی از جمله توسعه کتاب و کتابخوانی حرکت کنیم.
 
جوادیان‌زاده بیان کرد: هماهنگی و همگرایی میان دستگاه‌های فرهنگی، شهری و سازمان‌های مردم نهاد باعث شد که یزد این قله فرهنگی را فتح کند.
 
وی افزود: مدت 4 سال ما فینالیست پایتخت کتاب ایران بودیم که استمرار، استقامت فرهنگی و اجرای برنامه‌ها در هر سال باعث شد که در پنچمین سال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شویم.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یزد یادآور شد: ما به منظور ایجاد جامعیت بسیاری از برنامه‌ها نقشه اجتماعی یزد را مد نظر قرار دادیم و اقشار مختلف از جمله بانوان، کودکان و اصناف و پزشکان و ... را مورد توجه قرار دادیم.
 
جوادیان‌زاده تصریح کرد: ما خیلی مفهوم سازی کردیم که سعی کردیم گفتمان جدید را در این راه داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: مدیریت شهری در فرایند پایتخت کتاب ایران به کمک ما آمد و با نگاه فرهنگی و سازنده شهردار وقت یزد توانستیم برنامه‌های مناسبی را در این زمینه داشته باشیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یزد گفت: هدف گذاری ما در جهت انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب در سال 2022 است و در حال ایجاد این آرمان در همه هستیم تا این امر تبدیل به آرزو، رویا و تخیل در بین همه شده و پس از آن نیز به سمت کسب این برند جهانی حرکت کنیم.
 
جوادیان‌زاده بیان کرد: جایزه کتاب سال، فرشته کتابخوان، افتتاح دفتر نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران، گذر فرهنگ و هنر مازاری‌ها، تجلیل از خادمان فرهنگ نشر، موسیقی کتاب و ... از جمله برنامه‌های ما است.
 
 
ابراهیم حیدری، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب گفت:  یکی از اهداف پایتخت کتاب الگوگیری از شهرهای پایتخت کتاب ایران و الگوسازی در شهرها است.

وی افزود: در این چند دوره از پایتخت کتاب ایران بیش از 550 شهر شرکت کردند که شهرهای کمتر برخودار تا شهرهای نزدیک پایتخت همگی حضور داشتند و الان آرشیو خوبی در این زمینه داریم.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌گفت: ما سعی داریم تا در دوره ششم با توجه به تجربیات و هم افزایی پیگیری بیشتری داشته باشیم.

حیدری ادامه داد: ساختار برنامه نویسی و مستند سازی به عنوان دو مشکل شهرها بوده است که سعی شده تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی این مشکل را رفع کنیم.

وی افزود: هم افزایی و تعامل بین دستگاه‌ها در این طرح به خوبی مورد توجه قرار گرفته است و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به عنوان تسهیل کننده بوده اند که دلایل انتخاب شهرها به عنوان پایتخت کتاب ایران نیز در همین راستا بوده است.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی گفت: ما می‌خواهیم موج کتابخوانی در استان و کشور راه اندازی شود و همه شهرها باید کل شهر و روستاها را درگیر آن کنند.

حیدری با اشاره به ترویج کتابخوانی گفت: کتابخانه‌ها یکی از مکان‌های ترویج کتاب و کتابخوانی است و سعی ما بر این است که کتاب از کتابخانه‌ها بیرون بروند و در دل جامعه شاهد حضور کتاب باشیم.

جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد نیز در این مراسم گفت: یزد به عنوان پایتخت کتاب ایز اسفندماه سال گذشته انتخاب شده است و برنامه‌های متنوعی در این زمینه اجرا شده بود و در طی یک سال نیز فرصتی برای اجرای برنامه‌ها است.

وی افزود: این عناوین و انتخاب‌ها بهانه و محوری برای ما است تا بتوانیم پیرامون موضع گسترش داده و ترویج کنیم.

شهردار یزد بیان کرد: کتاب و ترویج کتابخوانی موضوع مهمی‌در جامعه است و ما باید نهضت جایگزینی کتابخوانی به جای کتابداری را به راه بیاندازیم.

وی افزود: نگهداری و ایجاد کتابخانه اگرچه لازم است اما باید ترویج کتابخوانی را در نظر بگیریم.

شهردار یزد گفت: ما در برنامه‌های خود در شهرداری محور خود را کتابخوانی قرار داده ایم و سعی داریم تا آمارها و شاخص‌های خوانش کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مهمترین عامل در ترویج کتابخوانی عمل و ترویج کتابخوانی است و متولیان نیز با ترویج کتابخوانی به عنوان الگویی برای جامعه باشند.


شهردار یزد بیان کرد: برنامه‌های متنوعی از جمله مسابقات کتابخوانی، برگزاری پویش فصل گرم کتاب، شب‌های فرهنگی با موضوع کتاب، شب فرخی یزدی

عزیزی یادآور شد: ما در مجموعه شهرداری یزد آمادگی داریم تا تجربیات را در اختیار شهرهای مختلف قرار داده و تجربیات دیگران نیز دریافت کرده و به کار ببریم.

وی افزود: امیدواریم کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های ما همچون رستوران‌ها گسترش پیدا کرده و حضور پرشور مردم داشته باشند.

شهردار یزد عنوان کرد: تمامی‌هدایای ما تماما از جنس کتاب است و در این راستا نیز پارک کتاب و کتابخوانی، نامگذاری میدان، ایجاد سراهای کتابخوانی در محلات برنامه ریزی کرده ایم.

در ادامه این مراسم نیز معاونان فرهنگی و رسانه‌ای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌کشور در کارگاه‌های ترویج کتاب و کتاب خوانی حضور پیدا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط