پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
واریز تنها 23 درصد سهم شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال 97

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد اعلام کرد: در سال 97 تنها 23 درصد از سهم نیم‌درصد شهرداری‌ها به حساب انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان واریز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) در یزد، رقیه دوست فاطمیها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان که با حضور محمدعلی طالبی، استاندار یزد در محل استانداری برگزار شد، گفت: ما در زمینه سرانه شاخص‌ها رتبه اول کشور در تعداد کتابخانه‌ها را داریم اما با توجه به کمبود بودجه بایستی مراقبت کنیم که از شاخص‌ها عقب نیافتیم.

وی افزود: یکی از شاخص‌های استانی، در زمینه سهم نیم درصد واریزی شهرداری‌ها است که متاسفانه در برخی از شهرستان‌ها واریزی نداشته‌ایم و برخی از شهرستان‌ها نیز واریزی مناسبی داشته‌ایم که این نشان از اهمیت به امر کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد یادآور شد: در شهرداری‌ها در سال 97 تنها 23 درصد واریزی در زمینه کتابخانه‌ها داشته‌ایم و این ممکن است ما را با مشکلاتی ایجاد کرده و امکان انجام فعالیت‌ها را از ما می‌گیرد که امیدواریم با شهردار جید این وضعیت بهبود پیدا کند.

دوست فاطمیها تصریح کرد: انجمن نهاد کتابخانه‌های عمومی‌استان ما در سال گذشته بالاترین امتیاز را در کشور به دست آورد که به اذعان مسئولان در دهه گذشته جلساتی با این کیفیت در کشور وجود نداشته است.

وی ادامه داد: سرانه جمعیت به ازای هر کتابخانه در استان بسیار متفاوت است که سرانه تعداد جمعیت به ازاء هر کتابخانه 19 هزار و 146 نفر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: از نظر ساماندهی و افزایش فضا و بهسازی 25 کتابخانه شهری و 10 روستایی و مناطق محروم انجام شده و تعداد 27 کتابخانه در سراسر استان نیز ساماندهی سیستم سرمایشی 27 کتابخانه را داشته‌ایم.

وی افزود: سرانه زیربنای کتابخانه‌های شهر یزد در صورت اضافه شدن کتابخانه مرکزی از 4.5 مترمربع به 6.2 مترمربع افزایش پیدا می‌کند و رتبه شهر یزد در استان از هفتم به رتبه چهارم می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی‌ استان یزد یادآور شد: رتبه نخست انجمن کتابخانه‌های کشور، بازسازی کتابخانه‌ها، طرح یک استکان چای تازه، یک داستان تازه، طرح کتاب تاثیرگذار من، نشست شبی را با روزها، راه‌اندازی وای فای رایگان در 43 کتابخانه عمومی‌استان از جمله اقدامات ما در استان است.

دوست فاطمیها تصریح کرد: برگزاری 3000 نشست کتابخوان در استان، 9 برگزیده از یزد در آیین گرامیداشت روز کتابدار و کتابخوان، نشست تخصصی آب و کتاب، رسین سالن در حال احداث و چندمنظوره نگین به 40 درصد پیشرفت فیزیکی، راهیابی 20 قصه‌گوی یزدی به جشنواره منطقه‌ای قصه گویی و حضور سه نفر از آنها در مرحله کشوری نیز از موفقیت‌ها در این زمینه بوده است.

وی ادامه داد: ساختمان کتابخانه عمومی‌کاظمینی، کتابخانه عمومی‌پروین اعتصامی‌نجف آباد شهر حمیدیا از جمله پروژه‌های آماده بهره برداری است. طرح بهار مهربانی هم از جمله اقداماتی بود که در حمایت از مردم سیل زده انجام شد.

وی افزود:  نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز امسال با حضور پرشور مردم در حال اجرا است که سال گذشته بیش از 26 هزار نفر در این طرح شرکت کردند و امیدواریم امسال این تعداد از افراد گسترش پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی‌استان یزد یادآور شد: سال گذشته متاسفانه تمام تابلوهای کتابخانه‌های شهری جمع آوری شد که با توجه به هزینه‌های آن ما امیدواریم شهرداری و شورای شهر در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند.

وی افزود: ما حدود 20 کتابخانه وقفی در استان داریم که امروز متاسفانه با مشکل هزینه ای روبرو شده ایم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی‌استان یزد یادآور شد: طرح ویژه ما در پایتخت کتاب ایران، طرح یک استکان چای تازه، یک داستان تازه است که امیدواریم در تمامی‌نهادها این مشارکت انجام شود.

دوست فاطمیها ادامه داد: در بحث پایتخت کتاب ایران جایزه اول را شهردار یزد می‌گیرد و در جلسه گزارش نیز شهردار یزد این را ارائه می‌دهد که هر کدام از شهردارهای استان یزد نیز می‌توانند این سهم را به خوبی داشته باشند.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان یزد نیز در این مراسم گفت: قرار این بوده که رئیس انجمن کتابخانه‌ها به سمتی رود که مسئله کتابخانه‌ها را به مساله استانی تبدیل کند که انتظار این است که همه مساله کتابخانه‌ها را به عنوان مساله اصلی استان قرار دهند.

وی افزود: نهاد کتابخانه‌ها تا سال 83 با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌یکی بود و طبق فرایندی جدا شد اما از لحاظ حقوقی برخی از مواقع تداخل وجود دارد اما امیدواریم بتوانیم کتابخانه‌ها که شبکه ای در کل کشور و استان هستند با برخی از نهادهای فرهنگی پیوند دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان یزد یادآور شد: ما در بسیاری از نقاط دوردست هیچ نهاد فرهنگی نداریم اما با کمک برخی از نهادها مانند کتابخانه‌های عمومی‌ و کانون‌های مساجد می‌توانیم خدمات فرهنگی را به این مناطق ارائه دهیم.

جوادیان‌زاده ادامه داد: یکی از ثمرات خوب همکاری بین شهرداری، شورای اسلامی‌شهر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و نهاد کتابخانه‌ها باعث شد که برند پایتخت کتاب به یزد اختصاص داده شود.

وی افزود: بیش از 170 شهر که عقبه مهمی‌در کشور داشتند، داوطلب کسب این عنوان بودند که از بین آنها یزد رکورد شکنی کرد و انتخاب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان یزد گفت: امیدواریم در این بستر برنامه‌های مهمی‌را در زمینه کتاب و کتابخوانی پیش ببریم و بتوانیم در این فرصت یک ساله، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در هویت مردم یزد جا بیاندازیم.

جوادیان‌زاده یادآور شد: در این زمینه هدف گذاری در سال 97 و 98 کرده ایم که برند پایتخت کتاب ایران از یزد خارج نشود که این امر نیازمند همکاری است که شهرستان ابرکوه می‌تواند نامزد مناسبی باشد.

ایجاد میدان و بوستان کتاب در پایتخت کتاب ایران
غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد نیز در ادامه این مراسم گفت: ما جلساتی در زمینه پایتخت کتاب ایران داشتیم که یکی از مصوبات آن ثبت سال پایتخت کتاب ایران است و قرار است که یک میدانی به این مناسب در شهر یزد ایجاد شود و المانی نیز در زمینه پایتخت کتاب ایران ثبت شود.

وی افزود: ایجاد بوستان کتاب در کنار بوستان پرستار از جمله اقدامات دیگر ما است که طرح آنها تصویب شده و در حال بررسی است و در این راستا نیز ورودی‌های شهر نیز در حال انجام است.

رئیس شورای اسلامی‌شهر یزد یادآور شد: در زمینه نرم افزاری نیز سعی کرده ایم تا برنامه‌های کتاب و کتابخوانی را مورد حمایت قرار دهیم.

وی افزود: در دوره شهردار گذشته تابلوهای شهری یزد ساماندهی شد و الان نیز تابلو وکلا و پزشکان است که این منظر شهر را نادرست کرده است که امیدواریم به خوبی این امر انجام شود.

پایتخت کتاب ایران به صورت جهانی مطرح شود
سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی‌نیز در این نشست گفت: وقتی یزد جهانی شد یک سری باورها را باید بپذیریم که باید به آن توجه کنیم و باید این قابلیت‌ها را ترویج دهیم.

وی افزود: اگر شهر یزد شهری تاریخی است بدین معنی است که بخشی از تاریخ است که در این راستا نیز باید امر پایتخت کتاب ایران را به صورت جهانی مطرح کنیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما اگر بتوانیم زبان انگلیسی و زبان گردشگری را به آن بپردازیم تا ارتباط به جهانیان برقرار کنیم بسیار موفق خواهیم شد که نمونه آن شهر مشهد است که اکثر مغازه داران آن به زبان عربی مسلط هستند.

پایتخت کتاب ایران در دستور کار فرهنگی شهرداری یزد
جمال الدین عزیزی، شهردار یزد نیز در این مراسم گفت: پایتخت کتاب موضوع مهمی‌است که در دستور کار فرهنگی شهرداری قرار دارد.

وی افزود: ما درخواست کار فرهنگی و پویش مردمی‌در زمینه تابلوها داریم تا سیما و منظر شهر را ساماندهی کنیم زیرا در این زمینه با مشکلات متعددی همراه هستیم در صورتی که شهر جهانی باید منظری جهانی داشته باشد.

شهردار یزد ادامه داد: مردم زمانی که با علائم استاندارد کار کنند نسبت به پیدا کردن مکان‌ها به خوبی می‌توانند حرکت کنند.

عزیزی یادآور شد: با توجه به تعطیل شدن مدارس پویش کتابخوانی تابستانی را با حضور دانش آموزان در پارک‌ها و محلات ایجاد می‌کنیم.

سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد نیز در ادامه گفت: ما باید بیشتر در زمینه کتابخوانی حرکت کنیم و با وجود گذشته سه ماه از سال برخی از اقدامات هنوز نیازمند بررسی و تلاش بیشتر است و این نیازمند عزم همگانی است تا جهش محسوس داشته باشیم.

وی افزود: هنوز برای دستگاه‌ها هنوز مشخص نیست که چکار باید انجام دهند ولی می‌توان با برنامه ریزی در این زمینه گام برداریم.

فرهنگسراهای شهرداری، محلی برای اجرای برنامه‌های کتاب و کتابخوانی استان یزد
عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گفت: ما بیشتر از این که دغدغه کتابخانه داشته باشیم باید دغدغه کتابخوانی داشته باشیم و این که چقدر کتابخانه‌ها موثر هستند.

وی افزود: ما طرح ریزی برنامه‌های اثربخش در زمینه کتاب و کتابخوانی اهتمام ویژه ای داشته ایم که سعی بر علاقمندی مردم نسبت به کتابخانه‌ها است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد یادآور شد: اگر مردم و خیرین شاهد فعالیت در زمینه کتاب و کتابخوانی باشند حتما به این بخش بیشتر وارد می‌شوند.

ملازینلی ادامه داد: فرهنگسراهای متعددی را در دستور کار داریم که اهم فعالیت‌های آن در رابطه با کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: در سال گذشته از 15 نویسنده کتاب‌های یزدی کتاب خریداری شده است که حداقل 100 جلد و حداکثر 200 جلد بوده است و در این راستا نیز تبدیل کتابهای آذریزدی به کتابهای صوتی از جمله اقدامات دیگر ما بوده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد بیان کرد: اهتمام شورا و شهرداری نگاه متفاوت در زمینه کتاب و کتابخوانی بوده است.

کتابخانه مرکزی یزد به عنوان نماد پایتخت کتاب ایران قرار گیرد
محمد علی طالبی، استاندار یزد نیز در این نشست گفت: ضرورت تقویت نگاه فرهنگی تمامی‌دستگاه‌ها یکی از تاکیدات ما است که خوشبختانه در این مسیر در حرکت هستیم و شوراها و شهرداران بیشتر به این موضوع معطوف شده اند.

وی افزود: انتظار ما این است که تمامی‌دستگاه‌ها فراتر از وظایف بخشی، همت خود را صرف ترویج کتاب و کتابخوانی کنند و به ویژه در امر کتابخانه مرکزی نیز به عنوان نمادی برای کتاب در استان باشد.

استاندار یزد یادآور شد: این کتابخانه باید به عنوان نماد فرهنگی یزد و یزدی‌ها شود و از این جهت در سالی که به نام پایتخت کتاب ایران هستیم امیدواریم به این پروژه به عنوان نماد کتاب نگاه شود و با همت مضاعف افتتاح را داشته باشیم.

وی گفت: امروز باید در زمینه برند پایتخت  کتاب نیز شفافیت صورت گیرد و برنامه‌ها نیز جنبه عمومی‌تر به خود بگیرد و در دستگاه‌های اداری و اجرایی بر اساس وظایف و مسئولیت‌ها در کارگروه‌ها تصویب شود.

طالبی یادآور شد: مسئولیت‌هایی که سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های غیر دولتی در این حوزه دارند باید شفاف شود و مشارکت این گونه نهادها را داشته باشیم.

استاندار یزد افزود: شهرداران سهم نیم درصد را به عنوان حداقل کمک در نظر بگیرند و انتظار ما از شهرداری‌ها بیشتر از این میزان است.

وی افزود: ما برای تامین منابع کتابخانه مرکزی بایستی بسیج عمومی‌داشته باشیم و استانداری نیز آمادگی پیشقدم شدن در این زمینه را دارد.

طالبی یادآور شد: در کتابخانه مرکزی نیز هرچه سریع تر مناقصه پیمانکار انجام شود و تاکید داریم تا دی ماه این کتابخانه را به بهره برداری برسانیم.

وی گفت: در توسعه و ترویج برنامه‌های کتابخوانی نیز برخی از انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز باید فضای فعالیت جدیدی را ایجاد کنیم تا آنها برنامه‌های مناسبی داشته باشند.

در پایان این نشست از شهرداران برتر استان در زمینه کتاب و کتابخوانی تجلیل و قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط