پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
تلاش می‌شود ظرف 6 ماه الفاظ بیگانه از سطح شهر قم پاکسازی شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان اعلام کرد: در تعامل با شهرداری قم تلاش می‌شود در یک بازه زمانی 6 ماهه، عناوین و اسامی بیگانه از سطح شهر قم پاکسازی و سردر فروشگاه‌ها ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، جلسه شورای فرهنگ عمومی قم، چهارشنبه شب (22 خردادماه) با حضور آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان، بهرام سرمست استاندار، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و دیگر مسئولان استانی و با موضوع «پاسداشت زبان فارسی» در سالن جلسات ساختمان اداری حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی در این جلسه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده زبان فارسی و حفظ و حراست از آن دغدغه جدی دارند، گفت: وارد شدن یک کالای خارجی، فرهنگ خاص خود را نیز وارد جامعه می‌کند، بنابراین زبان بیگانه نیز با ادبیات خود فرهنگ و الگوی خود را نیز معرفی می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از برخی تغییرات جدید زبان فارسی، افزود: گاهی زبان با تغییرات و رویش‌های جدید روبه رو است که این تغییرات بیشتر اوقات منفی و مخرب است، به همین علت حراست از اصالت زبان به‌عنوان اولویت مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به قانون ممنوعیت استفاده از عناوین، واژگان و اصطلاحات بیگانه ادامه داد: مسئله مانکن، تابلوهای فروشگاه و اسامی تبلیغاتی موجود در شهر قم باید متفاوت‌تر از استان‌های دیگر لحاظ شود و فضای معنوی شهر قم نباید با برخی بی‌توجهی‌های موجود تغییر کند، بر این اساس باید نگاه جامعی نسبت به ظاهر قم داشته باشیم و در صورت نیاز نیز می‌توانیم تصمیم‌گیری‌های لازم را در سطح ملی و با استفاده از ظرفیت مجلس دنبال کنیم.

ذوالنور با تاکید بر اینکه اصناف و کسبه در ناگذاری عناوین به‌غیر از متفاوت بودن به دنبال هدف خاص دیگری نیستند، بیان کرد: باید با اقدامات نرم و منطقی نسبت به تغییر ذائقه اصناف در نام‌گذاری تابلوهای تبلیغاتی و اسامی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها اقدام شود و برای اینکه با وضعیت نامناسب اقتصادی فعلی مردم اذیت نشوند، می‌توانیم کار را به صورت تدریجی دنبال کنیم.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ساماندهی وضعیت فرهنگی بیان کرد: باید با طراحی طرح‌هایی برای ساماندهی وضعیت فرهنگی و اولویت دادن به آنها، زمینه بررسی و تبدیل آنها به قانون فراهم شود.

برخی از معادل‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی مورد استقبال مردم قرار نگرفته است
در بخش دیگری از این نشست، بهرام سرمست استاندار قم با بیان اینکه اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری عناوین و واژگان بیگانه نیازمند زمینه‌سازی‌های فرهنگی است، بیان کرد: با توجه به اینکه ما اطلاع‌رسانی‌های لازم را در ابتدای کار برای مردم انجام نداده‌ایم، برداشتن تابلوهای فروشگاه یا بستن واحدهایی که از نام‌های بیگانه استفاده کرده‌اند، به‌هیچ‌عنوان پسندیده نبوده و حقوق مکتسبه افراد نادیده گرفته می‌شود.

سرمست با اشاره به اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شمای کلی از عدم اجرای این قانون را در استان قم احصا کند، ادامه داد: خلأهای قانونی عدم اجرای قانون ممنوعیت استفاده از اسامی بیگانه باید در کمیته‌های مشخصی شناسایی و راهکارهای اجرایی آن به‌درستی مشخص شود.

استاندار قم تصریح کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به‌عنوان منبع جایگزین برای معادل‌سازی واژگان بیگانه معرفی کرده‌اند، درحالی‌که بسیاری از واژگان تاکنون معادل‌سازی نشده و برخی هم که توسط این فرهنگستان در بین مردم پیشنهاد شده، مورد استقبال قرار نگرفته و مردم نسبت به استفاده از واژگان رایج بیگانه تمایل بیشتری دارند.

استاندار قم با انتقاد از فعالیت بی‌ضابطه 8000 واحد صنفی بدون پروانه در قم، گفت: ضمانت اجرای قانون ممنوعیت استفاده از عناوین بیگانه باید به‌درستی در شرایط معیشتی حاکم بر جامعه اندیشیده شده و نسبت به اجرای دقیق آن هزینه کنیم و اکنون هر مجموعه‌ای باید با عمل به رسالت‌های اصلی خود به دنبال جبران گذشته باشد.

رهبر معظم انقلاب در حفظ ظاهر مذهبی و دینی شهر قم تاکید کرده‌اند
سیدموسی حسینی کاشانی در این نشست با اشاره به لزوم اجرای قانون ممنوعیت استفاده از عناوین، واژگان و اصطلاحات بیگانه برای معابر، خیابان‌ها، اصناف و فروشگاه‌ها بیان کرد: ظواهر و ویژگی‌های شهر مقدس قم و همچنین تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حفظ ظاهر مذهبی و دینی این شهر، موجب شده تا این موضوع در جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی استان در دستور کار قرار گیرد.

حسینی کاشانی با بیان اینکه در سطح شهر و به‌ویژه در سردر فروشگاه‌ها برخی اسامی بیگانه، نامتناسب و نابه‌هنجار مشاهده می‌شود، گفت: از سال 1378 نظارت بر نام‌گذاری اماکن عمومی و میدان‌های شهری به شورای شهر واگذار شده، اما همچنان مبحث نظارت بر اسامی پیشنهادی توسط شورای اصلی پابرجاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهرداری می‌بایست قبل از دریافت عوارض صدور مجوز نصب تابلوهای صنفی نسبت به دریافت مجوز نام از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند، افزود: با تعامل صورت گرفته با شهرداری قم تلاش می‌شود در یک بازه زمانی 6 ماهه عناوین و اسامی بیگانه از سطح شهر قم پاک‌سازی‌شده و سردر فروشگاه‌ها ساماندهی شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بیان کرد: در زمینه ثبت اسامی و عناوین فروشگاه‌ها و مراکز تجاری خلأ قانونی وجود دارد که امکان برخورد جدی با متخلفان را از بین برده است، در این راستا شورای فرهنگ عمومی قم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان به دنبال راهکارهایی است تا اشکالات اجرایی اجرای این قانون را در استان مرتفع کنند.

مدیرکل فرهنگ و ار شاد اسلامی قم با بیان اینکه شش راهکار و پیشنهاد برای اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه توسط شورای فرهنگ عمومی تدوین شده است، ادامه داد: تلاش برای الزام واحدهای فاقد پروانه برای رعایت این قانون، اقدام عاجل برای تعیین تکلیف واحدهای فاقد پروانه فعال، استعلام نام واحدهای صنفی جدید توسط اتحادیه‌ها و اصناف از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، الزام تمام واحدهای صنفی برای اجرای قانون ممنوعیت، اعمال قانون و اصلاح تابلوهای صنفی مغایر با قانون طی شش ماه، رعایت صدا و سیما برای منع تبلیغ کالاهای دارای نام بیگانه از جمله راهکارهای پیشنهادی برای ساماندهی عناوین و اصطلاحات بیگانه واحدهای صنفی است.

زبان و خط فارسی از مؤلفه‌های قدرت نرم جموری اسلامی است
در بخش دیگری از این مراسم، محمدجواد محرابی معاون مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به بخشی از سخنان اخیر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود نسبت به دستخوش شدن زبان فارسی و عدم استفاده از زبان صیقل‌خورده ابراز نگرانی کردند که همین امر عامل اصلی بررسی قانون ممنوعیت استفاده از عناوین بیگانه بوده است.

محرابی با اشاره به اینکه زبان و خط فارسی از مؤلفه‌های قدرت نرم جموری اسلامی است، ادامه داد: رسانه‌های جمعی، تابلوهای تبلیغاتی و اصناف مهم‌ترین عامل ترویج عناوین بیگانه در سطح فروشگاه‌ها و مغازه‌های استان قم هستند.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه کاهش زبان و واژگان فارسی در تابلوهای اصناف شهر قم به‌خوبی محسوس است، تصریح کرد: رشد صنعت و نیاز روزافزون تولیدکنندگان به تبلیغات محیطی از دیگر عوامل زمینه‌ساز استفاده و توسعه عناوین ناملموس و بیگانه در سطح استان است.

وی در ادامه افزود: برخی حساسیت‌های معیشتی و اقتصادی حاکم بر جامعه سبب شده تا روند رسیدگی و نظارت بر تابلو و سر در فروشگاه‌های استان قم با طمأنینه انجام شود به صورتی که شاهد استفاده از این قبیل به‌صورت روزافزون و فزاینده هستیم.

محرابی ادامه داد: کارخانه‌ها، اماکن تولیدی، خدماتی و تجاری مؤظف هستند ظرف مدت دو سال نام کالاها و ظرف مدت یک سال نام مکان‌های مورد استفاده خود را با واژگان و اصطلاح‌های زبان فارسی منطبق کنند.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بیان کرد: قانون ممنوعیت استفاده از عناوین بیگانه سال 1375 با هدف حفظ و تثبیت زبان فارسی به تصویب رسیده است، طبق این قانون تمامی سازمان و شرکت‌هایی که مشمول تبصره ماده 22 برنامه ششم توسعه هستند اجازه استفاده از عناوین بیگانه را ندارند.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی غیرقانونی باید در سطح شهر شناسایی و دارای مجوز شوند، افزود: اتاق اصناف باید نسبت به فعالیت غیرقانونی و بدون پروانه‌ی کسبِ واحدهای صنفی، اقدام کند و روندی را دنبال کند که واحدهای صنفی قبل از آغاز فعالیت اقتصادی خود نسبت به تهیه و نصب تابلو اقدام کنند.

معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: تبدیل اسامی خاص و شرکت‌های برند به فارسی الزامی نیست، اما شرکت‌های داخلی و محصولات ساخت داخل نباید از عناوین ناملموس بیگانه استفاده کنند، اگرچه علی‌رغم صراحت قانون مسئله عدم استفاده از عناوین بیگانه جدی گرفته نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها