یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کنگره شعر «مواهب» جایی است برای بیان مفاهیم دعا با زبان شعر

معاون فرهنگی حوزه هنری استان قم گفت: هدف از برگزاری کنگره شعر مواهب ارائه مفاهیم و محتوای دعا در قالب شعر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آئین اختتامیه سومین کنگره شعر نیایش «مواهب» در سالن اجتماعات مسجد الغدیر قم برگزار شد و این دوره از کنگره یادشده نیز برگزیدگان خود را شناخت.
 
در ابتدای این مراسم، محمدحسین آقابابایی از استادان ادبیات در دانشگاه که خود دبیری اولین دوره کنگره مواهب را بر عهده داشته است، در سخنانی به سابقه برگزاری آن اشاره کرد و دعا را رمز آگاهی انسان از مبدأ هستی دانست و گفت: دعا رمز آگاهی انسان از مبدأ هستی است. دعا وسیله‌ای است برای برقراری ارتبا‌ط با وجود ذی‌جودی که هم‌نوایی و ملاقات با او، انسان نیایشگر را از آرامشی درونی لبریز می‌کند. نیایش یکی از ابعاد وجودی انسان است که نادیده گرفتن آن سبب تحریف معنای راستین انسان و جامعه انسانی می‌شود.
 
آقابابایی تصریح کرد: طبق اسناد مکتوب در جوامع بشری، دعا همواره یکی از جدی‌ترین دلمشغولی‌های آدمیان بوده و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت هیچ جامعه‌ای نیست که از افراد دعاکننده خالی باشد و هیچ انسانی نیست که دست کم در اوقات نادری از زندگی خود، وقتی از تمام عوامل مادی و عادی ناامید شده‌است، به نیروی ماورایی و بیرون از وجود خود توجه نکرده باشد.
 
وی در ادامه به ادعیه‌ای که موضوع ادوار مختلف این کنگره بوده است پرداخت و گفت: دعاهایی چون ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، عرفه و افتتاح، سرشار از فرازهایی عاشقانه برای راز و نیاز با معشوق ازلی است؛ جملاتی که مملو از حس ناب ایمان، عشق، اخلاص و مهربانی است. آنکه با این دعاها آرامش می‌‌یابد، گویی در آغوش خداوند غنوده و به دامان مهربانی او پناه برده است.
 

آقابابایی در پایان با اشاره به موضوع چهارمین کنگره شعر مواهب یادآور شد: دعای افتتاح که خواندن آن در هر شب از ماه مبارک رمضان سفارش شده است، گنجینه گرانبهایی از معارف و معانی است که شاعران جوان می‌توانند با صید این گوهرهای درخشان و گنجاندن  آن در قالب شعر، به آثار خود غنا و جلوه و جلای بیشتری ببخشند و نام خود را بر جریده دوستداران این مکتب و آیین ماندگار کنند.
 
محمد غفاری معاون فرهنگی حوزه هنری استان قم و دبیر سومین کنگره شعر «مواهب» هم در حاشیه این مراسم در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا درباره هدف از برگزاری این کنگره، گفت: سال‌ها پیش مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران فرمودند خوب است شاعران از ادعیه و دعاها و مناجات‌هایی که مضامین جالب و محتوای خوبی دارد برای شعر گفتن استفاده کنند. همان سال ما در حوزه هنری قم تشکیل جلسه دادیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم از دعای ابوحمزه استفاده کنیم و به عنوان یک فراخوان اعلام کنیم تا دوستان شاعر قمی با استفاده از دعای ابوحمزه شعر بنویسند.
 
معاون فرهنگی حوزه هنری استان قم اضافه کرد: سال اول استقبال خوبی از کنگره شد و آثار زیادی از شاعران قم تولید شد. اختتامیه که برگزار شد، هم در مجموعه حوزه هنری و دستگاه‌های فرهنگی و هم بین شاعران و پیشکسوتان استقبال خوبی صورت گرفت. همین امر باعث شد تصمیم بگیریم برای دوره‌های بعد کار را ادامه دهیم. سال بعد با موضوع مناجات شعبانیه و امسال با موضوع دعای عرفه این فراخوان منتشر شد و در همه دوره‌ها الحمدالله با شرکت و همراهی خوب دوستان شاعر شهر مقدس قم همراه شدیم.
 

غفاری گفت: می‌خواستیم شاعران با الهام از روح حاکم بر دعا و مفاهیم و محتوای مندرج در ادعیه بتوانند شعر بنویسند و به نوعی از دعا اقتباسی داشته باشند. در واقع بیشتر از اینکه عبارت‌های دعا در اشعار تبلور پیدا کند، دوست داشتیم مفاهیم آن دعا با زبان شعر ارائه شود.
 
دبیر سومین کنگره شعر مواهب گفت: اتفاق ویژه‌ای که امسال رخ داد، این بود که برنامه را در یک مسجد برگزار کردیم. همیشه در نظر داشتیم که این ادعیه باید به مخاطب منتقل شود و محلی که باید این انتقال را شکل بدهد، مسجد است و این اشعار باید در مساجد خوانده شود. برای همین سعی کردیم امسال در یک مسجد، اختتامیه برگزار شود و خوشبختانه مسجد الغدیر قم این قابلیت را داشت که در سالن اجتماعات میزبان شاعران قم باشد.

وی با معرفی حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی و اعظم سعادتمند به عنوان داوران این دوره یادآور شد: سومین دوره کنگره مواهب با موضوع دعای عرفه فراخوان داده شد که حدود ۱۰۰ نفر از شاعران استان قم با 150 تا 160 اثر در آن شرکت کردند که برای یک کنگره استانی تولیدمحور، بسیار قابل تامل و خوب بود و به همت دوستان، شعرهای مناجاتی مورد نظر به دبیرخانه رسید.

در پایان مراسم اختتامیه نیز از برگزیدگان شامل زهرا نظری، زهرا جودکی، عاطفه جوشقانیان، رضا یزدانی، سعید مبشر و عباس همتی با اهدای لوح تقدیر، تندیس کنگره و جوایز نقدی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها