یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
فناوری‌هایی که قرآنی شدند

حضور فناوری و بسترهای ایجاد آن همواره در هر زمینه می‌تواند قابل توجه باشد. این بار در بیست‌وهفتمین نمایشگاه قرآن کریم سری به غرفه‌هایی زدیم که محصولی جدیدتر به مخاطبان ارایه می‌دادند و به گونه‌ای هدفشان ترویج قرآن و مفاهیم قرانی با استفاده از علم و تکنولوژی بود.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به کارگیری فناوری و دانش تجربی روز دنیا در هر عرصه‌ای می‌تواند جذابیت‌های قابل توجهی برای مخاطبان و علاقه‌مندان به آن حوزه خاص داشته باشد. بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران علاوه بر عرضه آثار قرآنی و مذهبی، بستری برای ارائه محصولات فناورانه در ارتباط با قرآن و کتاب‌ها مذهبی است و امسال علاوه بر کتاب‌ها و نسخه‌های دیجیتالی قرآن و سایر کتب مذهبی و همچنین قلم‌های قرآنی که چندسالی است میان مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، شاهد ورود تکنولوژی‌های جدیدی در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم بودیم به همین دلیل در خبرگزاری کتاب ایران در گزارشی به معرفی و بررسی این فناوری‌ها پرداخته‌ایم:

این روزها  AR یا واقعیت افزوده و VR که فناوری مبتنی بر عینک‌های گرافیکی است، نسل جدیدی از رسانه محسوب می‌شوند که ظرف مدت زمان کوتاهی توانسته‌اند در بستر‌های گوناگون و در فضای مطبوعات جایگاهی برای خود در میان اهالی مطبوعات باز کنند. در بخشی از بیست‌وهفتمین نمایشگاه قرآن کریم فضایی برای معرفی این فناوری و ارسال آثار شنیداری و دیداری برای بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است. در این بخش تابلو عکس‌هایی در ارتباط با امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شده که بازدیدکنندگان با استفاده از تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌های خود می‌توانند تصاویر، فیلم یا محتوای بیشتری درارتباط با هر عکس دریافت کنند. همچنین با عینک‌های VR از  مکان‌هایی به صورت مجازی بازدید کنند.  
 
محمود تقی‌زاده، سردبیر پرتال امام خمینی از موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) که این پرتال در نمایشگاه امسال برای نخستین بار از فناوری VR و AR در راستای اشاعه آثار مربوط به امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بهره گرفته‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانش و فناوری ایبنا درباره ماهیت پرتال امام خمینی (ره) و فعالیت‌های این پرتال در عرصه تکنولوژی گفت: پرتال امام خمینی(ره) درگاه ورودی به اندیشه بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی است که چند سالیست با همین عنوان تاسیس شده است. در حال حاضر این پرتال پنج بستر معرفی به مخاطبان در فضای مجازی دارد که نمایندگان آن در شهرهای نجف اشرف، قم، خمین و اصفهان مستقر هستند. همچنین دو بستر دیگر هم در حال راه‌اندازی است، یکی با عنوان یار و یادگار که بازدیدکنندگان از فضای مجازی با راویان شعر و ادب انقلاب اسلامی آشنا خواهند شد و بخش دیگر با عنوان جوانه‌هاست که سه گروه کودکان، نوجوانان و جوانان را پوشش خواهد داد.
 

 
وی افزود: نزدیک به یک سال می‌شود که تکنولوژی‌هایی جدید برای این پرتال و در بخش IT آن در نظر گرفته شده است. در این میان دو مورد اصلی را دنبال کردیم یکی بازسازی حسینیه جماران با بهره‌گیری از تکنولوزی VR که در نمایشگاه امسال از این تکنولوژی رونمایی به عمل آمد. درواقع حسینیه جماران به واسطه عینک‌هایی که به کارتوگراف‌های مدرن متصل است، با استفاده از سرورهای ویژه افراد می‌توانند از حسینیه جماران بازدید مجازی 25 یا 30 دقیقه‌ای داشته باشند.
 
تقی‌زاده با اشاره به دومین مورد از امکانات تکنولوژی وی‌آر در پرتال امام خمینی (ره) گفت: دومین مورد مجموعه‌ای از نگارستان، بیت امام خمینی (ره)، حسینه جماران و بیمارستان است که در کنار این  مجموعه نگارستان به سیستم AR مجهز است و تمامی عکس‌ها در این نگارستان دارای امکانات ارزش افزوده است. در واقع هر عکس از نگارستان حامل عکس‌ها و فیلم‌های مرتبط با همین فضا در AR است.
 
این فعال در عرصه رسانه‌های دیجیتال گفت: پرتال امام خمینی (ره) به سامانه QR کد مجهز است که مخاطبان می‌توانند با استفاده از این سامانه نرم‌افزار ویژه آن را دریافت کنند. لازم به یادآوری است که این نرم‌افزار در هر سیستم عاملی قابلیت  اجرا دارد. خوشبختانه تاکنون توانستیم با استفاده از تکنولوژی ای‌آر عکس‌های مربوط به امام خمینی (ره) را با نظم‌دهی خاصی به بصر مخاطبان برسانیم و در حال حاضر نگارستان‌های قم و خمین راه‌اندازی شده و در تلاشیم تا در آینده‌ای نزدیک نمایشگاهی مجازی از نجف با همین تکنولوژی راه‌اندازی کنیم.
 
وی ادامه داد: فضای نمایشگاهی در این تکنولوژی و در فضای مجازی پررنگ‌تر از دیگر فعالیت‌هاست و قرار است به صورت فصلی نمایشگاه‌هایی را راه‌اندازی کنیم، چراکه محدودیت زمانی و مکانی نمایشگاه‌ها در فضای حقیقی ما را به سمت برگزاری نمایشگاه‌های مجازی برده است. در برنامه آتی خود قرار است سیستم VR هم غیر از حسینه جماران؛ مکان‌هایی دیگر چون نجف، خمین، حرم امام(ره) و بیت قم را برای بازدید مخاطبان راه‌اندازی کنیم.
 
صفر تا صد قلم‌های هوشمند قرآنی
کمتر از یک دهه پیش موج جدیدی از ورود و استفاده قلم‌های هوشمند قرآنی در میان اهالی فرهنگ و تکنولوژی شکل گرفت. قلم‌هایی که برایتان قرآن و ادعیه می‌خوانند! در ابتدای ورود این قلم‌ها به بازار فناوری طرفداران اصلی آن‌ها افرادی بودند که به علت کهولت سن یا کم‌سوادی توانایی خواندن قرآن را نداشتند و در کل این قشر از افراد هم هدف اصلی سازندگان و واردکنندگان قلم‌های هوشمند قرآنی بودند. آن‌ها می‌توانستند با استفاده از این قلم‌ها آیات قرآنی را دقیق‌تر تلفظ کنند و با صرف مدت زمان کوتاه‌تری آیات بیشتری از این کتاب آسمانی را بخوانند. با گذشت مدت زمان اندکی نه تنها افراد مسن بلکه جوان‌ترها هم از دیگر قابلیت این قلم‌ها بهره گرفتند. در واقع قلم‌های هوشمند قرآنی کمک خوبی برای افرادی بود که تصمیم به حفظ آیات قران داشتند و همین امر موجب فراگیر شدن استفاده از این سخت‌افزار قرآنی در میان آحاد جامعه شد.

نمایشگاه قران کریم هر ساله نمونه‌های پیشترفته‌تری از این قلم‌ها را در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد، به همین دلیل در ادامه این گزارش سراغ یکی از اصلی‌ترین ارائه‌دهندگان قلم هوشمند قرآنی رفتیم

هادی جوادی، مدیر قلم قرآنی لئونو درباره ماهیت قلم‌های قرانی و مزایای بهره‌گیری از آن توسط مخاطبان گفت: سخت‌افزار قلم در اصل یک تکنولوژی وارداتی است؛ اما کتاب‌های مخصوص آن در داخل ایران به چاپ می‌رسند و برنامه‌ریزی آن‌ها هم در شرکت‌های داخلی انجام می‌شود. درواقع تمامی اطلاعات در ایران جمع‌آوری می‌شود تا در نهایت مجموعه‌ای حاوی قرآن و مفاتیح و دیگر متعلقات این دست کتاب‌ها را تدوین می‌کنیم.

 
وی افزود: این داده‌ها باعث می‌شود کاربر به راحتی بتواند از این نوع قلم‌ها استفاده کند. یکی از اصلی‌ترین مزایای این سخت‌افزار قرآنی این است که ایرادات مربوط به تلفظ کاربران به راحتی با صوت بارگذاری شده در آن برطرف می‌شود؛ همچنین با استفاده از آن تکرار آیات بیش از هر مورد دیگری صورت می‌گیرد و این امر باعث می‌شود افرادی که قصد حفظ قرآن دارند بتوانند با سهولت به این امر دست یابند.
 
وی افزود: علاوه بر کتاب‌هایی مانند قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در تلاش هستیم قلم‌های هوشمند ویژه کتاب‌های منحصربه‎‌فرد دیگری مانند شاهنامه فردوسی، بوستان یا گلستان سعدی که کتاب‌های مرجع هستند برنامه‌ریزی و آماده‌سازی شود.
 
جوادی گفت: نحوه جمع‌آوری اطلاعات در قلم‌های قرآنی به این گونه است که ابتدا صوت قاریان گوناگون قرآن را در کنار یکدیگر جمع‌آوری می‌کنیم سپس با استفاده از برنامه‌نویسی قاریان و سوره‌ها کدبندی و در نهایت کد‌ها دسته‌بندی می‌شوند. حافظه قلم‌های قرآنی از هشت گیگابایت تا هر میزانی که مخاطبان بخواهند می‌توان طراحی کرد.

نوانو یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در بیست‌وهفتمین نمایشگاه قرآن است که هر نوع آثار شنیداری اعم از کتاب‌های صوتی مرتبط با قرآن و معارف اسلامی یا پادکست‌هایی که در فضای استودیویی تولید شده است را در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد. 
 
محمد اختیارزاده، مدیر اجرایی موسسه اعراف و مدیر نرم‌افزار مرجع کامل نواهای استودیویی با عنوان نوانو در ادامه این گزارش به خبرنگار ایبنا درباره نوع حضور مجموعه اعراف در این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: شعار حال خوب نغمه‌ها؛ شعار همیشگی موسسه اعراف است. در این نرم‌افزار آلبوم و کلیپ‌های استودیویی مربوط به آیات و روایات بارگذاری شده است.
 
وی افزود: فعالیتی که این نرم‌افزار دارد رواج فعالیت‌های استودیویی نه صرفا کتاب‌های صوتی یا پادکست‌هاست، بلکه مجموعه‌ای از محتوای شنیداری و دیداری و هم تلفیق این دو رسانه است. کتاب‌های صوتی، پادکست‌ها و نمایشنامه‌های رادیویی در این نرم‌افزار بارگذاری شده‌اند. در این نرم‌افزار فضاسازی‌هایی صورت گرفته است که حاصل تولید در یک فضای استودیویی استاندارد است و در حقیقت  مرجع کاملی از این دست از تولیدات سمعی و بصری است.
 
اختیارزاده گفت: سی‌هزار فایل صوتی و تصویری در این نرم‌افزار دسته‌بندی شده است که مخاطبان می‌توانند بر اساس نام آثار آن‌ها را بیابند و در سیستم عامل خود دخیره کنند؛ همچنین استفاده بدون اینترنت دانلود شده‌ها از دیگر قابلیت‌های این نرم افزار است.
 
مدیر اجرایی موسسه اعراف خاطرنشان کرد: در بخشی دیگر به نام رحل، سی جز قرآن به صورت استودیویی تهیه و بارگذاری شده است. ما در صدد این هستیم که در نسخه‌های بعدی ادعیه هم بارگذاری شود. لازم به ذکر است که 90درصد فایل‌ها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود و در سیستم‌ عامل‌های گوناگون قابل استفاده است و کاربران می‌توانند به صورت رایگان آن را دریافت کنند.
 
در بخشی دیگر از این دوره از نمایشگاه قرآن کریم، بخشی با عنوان ارتباط آیات و روایات با علم نجوم و ستاره‌شناسی به چشم می‌خورد و در غرفه‌ای مروجان علم نجوم و رصد در بستری رایگان، برای دوستداران آسمان شب در گنبدی با همین عنوان که در فضای داخلی غرفه تعبیه شده بود، جلسات جذاب علمی برگزار کرده بودند.

محمدرضا قاسمی، مروج علم و آموزگار دانش فیزیک که چند سالی می‌شود در این حوزه از دانش به صورت تخصصی به ترویج علم می‌پردازد به خبرنگار ایبنا گفت: نجوم و ستاره‌شناسی به ویژه رصد آسمان جزو علومی است که اغلب افراد دوست دارند درباره آن بدانند و بخوانند؛ اینکه سر از اسرار موجود در دل آسمان شب دربیاورند در جایگاه خود جذاب است. تلاش من بر این است که آسمان شب را با جذابیت‌هایش برای مخاطبان توصیف کنم. در این دوره از نمایشگاه قرآن تمرکز خود را بر ارتباط آیات و روایات با علم نجوم گذاشته‌ام و در نوبت‌هایی به صورت رایگان کودکان به همراه والدینشان می‌توانند دقایقی را در گنبد آسمان شب به کسب اطلاعات جذاب بگذرانند.

 
وی افزود: علاوه‌بر گنبد آسمان شب، ابزار دیگری که برای این امر از آن استفاده می‌کنیم، نرم افزار استارترکر است که نمای دقیقی از آسمان شب را به مخاطب نشان می‌دهد و تمام صورت‌های فلکی که در این نرم‌افزار تعبیه شده است را به افراد معرفی می‌کنیم.
 
وی با اشاره به محوریت موضوعی که بر اساس طیف مخاطبان انجام می‌شود گفت: هر مکانی بر اساس مخاطبان موجود مبحث خاص خود را می‌طلبد؛ بستگی دارد مخاطبان به چه چیزی برای دانستن آسمان شب احتیاج داشته باشند ما هم در دانشگاه‌ها به ترویج علم می‌پردازیم و هم در مهدکودک‌ها کودکان را با مباحث رصدی آشنا می‌کنیم. برای مثال در این دوره از نمایشگاه قران کریم آیات قران را بیان می‌کنیم و به تفسیر آن و ارتباط این آیات با حقایق علمی می‌پردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها