پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
فقهی‌زاده: نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، ترجمه درونی قرآن هستند

عبدالهادی فقهی‌زاده،‌ اظهار کرد: نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، ترجمه درونی و غیرمستقیم قرآن در حوزه‌های موضوعی گوناگون هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه نخستین جشنواره «حکمت و نیایش» با محور آثار علمی و هنری در زمینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، چهارشنبه اول خرداد‌ماه در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه، گفت: متأسفانه ما به نام نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بسنده کرده‌ایم، اما از محتوای این دو اثر خبر نداریم و نمی‌دانیم هدف از بیان این محتوا توسط ائمه (ع) چه بوده است. این دو کتاب عظیم، ترجمه درونی و غیرمستقیم قرآن در حوزه‌های موضوعی گوناگون است. در نهج‌البلاغه مفاهیم ناب اعتقادی، اجتماعی و تربیتی موج می‌زند و در صحیفه سجادیه نیز چگونه سخن گفتن از خدا و با خدا و ادب دینی این گفت‌وگو سخن به میان آمده است.
 
وی افزود: در طول قرن‌ها نتوانسته‌ایم از این دو اثر استفاده و در حقیقت از آن‌ها محروم بوده‌ایم. به جز معدودی از افراد که توفیق همراهی با این دو اثر را داشته‌اند، می‌توان گفت جامعه دینی از این دو اثر محروم بوده‌اند. دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، اما شاید بتوان گفت یکی از دلایل این است که ما این دو کتاب را بسیار دور از دسترس معرفی کرده‌ایم و نهج‌البلاغه را نهج بلاغت دانسته‌ایم، درحالی‌که نهج فکر دینی، تربیت عالی، جامعه‌شناسی، دانش اجتماع و سیاست‌ورزی است.
 
رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، تصریح کرد: آیا کتابی می‌توان یافت که بیش از نهج‌البلاغه حاوی مباحث تربیت دینی، تعامل با دیگران، سیاست و اجتماع باشد؟ هرگز چنین کتابی نظیر نهج‌البلاغه نخواهیم یافت. به صحیفه سجادیه نیز در میان فریقین می‌توان بالید. البته قبل از بالیدن، باید آن را خواند، اما متأسفانه ما به داشتن این دو کتاب در کتابخانه‌ها اکتفا کرده‌ایم و همه این مسائل موجب شد لزوم برگزاری جشنواره حکمت و نیایش احساس شود.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اگر بخواهیم دیندارانه زندگی کنیم، باید با مفاهیم این دو کتاب آشنا شویم. برای برجسته کردن مفاهیم این دو کتاب، باید توجه عده دیگری از هنرمندان و پژوهشگران را جلب می‌کردیم و زمینه‌ای فراهم می‌کردیم تا اهتمام هنرمندان و دانشمندان در راستای این دو کتاب هزینه شود.
 
ارسال سه هزار 750 اثر به نخستین دوره جشنواره

به بیان احد جاودانی؛ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سه هزار و ۷۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره که به‌صورت دوسالانه برگزار خواهد شد، ارسال شده است.
 
تجلیل از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره و تجلیل ویژه از محمد اصفهانی و علیرضا افتخاری، پایان‌بخش این برنامه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها