پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
قرآن را در سایه‌سار رهنمودهای اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌خواهیم

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر حفظ معناگرای قرآن، بیان کرد: ما قرآن را در سایه‌سار رهنمودهای اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌خواهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و طرح ملی بشارت ۱۴۵۲، شامگاه چهارشنبه اول خردادماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور، در نمایشگاه بین‌ المللی قرآن کریم برگزار شد.

فقهی‌زاده در این آئین گفت: برگزاری آزمون سراسر حفظ و مفاهیم قرآن کریم فرصتی فراهم کرده تا جریان قرآنی حضور جدی داشته باشد و در منظر همگان شاهد سیل جمعیت قرآنی باشیم؛ حضوری که بی‌هیچ چشم‌داشتی صورت گرفت.
 
وی با اشاره به آیه مبارکه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، افزود: مرحوم فاضل لنکرانی در کتاب خود درباره این آیه بیان کرده که مراد از «ذکر» شخص پیامبر(ص) نیست. دیدگاه دیگری در این زمینه وجود دارد که معتقد است مراد از ذکر در این آیه شریفه قرآن کریم است. مراد از «اهل الذکر» اهل بیت (ع) هستند و نه اهل ذکر تورات و انجیل.
 
رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: بیشتر ما تصور می‌کنیم مراد از «حفظ» حفظ عبارات و کلمات و سوره‌های کوتاه و بلند قرآن کریم است، حتماً این معنا نهفته است، اما مهم‌تر از آن حفظ قرآن کریم و حفظ حریم معانی و آموزه‌های قرآن است. به این معنا که خداوند وعده می‌دهد که ما قرآن را خود نازل کردیم. پیامبر(ص) دخالتی در وجود قرآن و چند و چون معانی قرآن ندارند، خداوند متعال نازل‌کننده قرآن است و پیامبر(ص) تنها دریافت‌کننده و مفسر و مبین است، یعنی ما قرآن را از گزند حوادث حفظ می‌کنیم.
 
فقهی‌زاده تاکید کرد: عبارات قرآن تا دنیا دنیاست، دست‌نخورده باقی خواهد ماند و دست هیچ‌کسی به حریم اهل قرآن نخواهد رسید. اما به نظر من مهم‌تر از این نکته، این است که حوزه مفاهیم قرآن کریم نیز آن‌گونه که خدا اراده فرموده و به پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) الهام کرده، تا دنیا دنیاست باقی خواهد ماند.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: همچنان که پیامبر (ص) بزرگ‌ترین حافظ عبارات قرآن کریم است، بزرگ‌ترین مفسر و بزرگ‌ترین حافظ حریم معانی نیز هست. اهل‌بیت (ع) نیز این‌گونه هستند و به انحرافات دچار نخواهند شد و اگر ما از اهل‌بیت (ع) و علمای اهل‌بیت جدا شویم، انحراف در کمین است.
 
وی همچنین گفت: اگر با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه، آزمون سراسری حفط و مفاهیم قرآن کریم را برگزار کرده‌ایم، با این دید و نگرش بوده که حفظ قرآنی که گسترش می‌دهیم، باید حفظ معناگرا و حفظی باشد که علاوه بر عبارات به پاسداری از حریم آموزه‌ها و حرمت معانی متعالی قرآن نیز بیندیشد. ما قرآن را در سایه‌سار رهنمودهای اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌خواهیم. ما عبارات خشک و خالی را به‌عنوان موسیقی‌های گوش‌نوازی که آن‌سوی آن خردی برانگیخته نشود و اراده‌ای در پاسداری از حریم قرآن تحریک نکند را نمی‌خواهیم.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه قرآنی که امروز مستمسک داعش و امثال آن قرار گرفته است، مورد احترام هیچ‌کس نیست، گفت: قرآن در خدمت اندیشه‌ورزی و پاک‌دستی و دیگر‌خواهی و در خدمت پاسداری مفاهیم متعالی و عترت طاهره و برای ترویج دیگرخواهی و مسلمان‌دوستی در اقصی نقاط جهان اسلام است.


موسسات برگزیده آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مطهریان؛ مدیر مهد قرآن یزد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور برزگر؛ مدیر مکتب‌القرآن ثارالله شیراز
صدیقه لوویمی؛ مدیر موسسه تبیان خوزستان
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضازاده جویباری؛ مدیر موسسه قرآن و نهج‌البلاغه قم
نیره عامریان؛ مدیر موسسه جامعةالقرآن خواهران شاهرود استان سمنان
مجتبی بیابان‌پور؛ مدیر مجمع قاریان و حافظان آران و بیدگل
زهرا افشاری؛ مدیر موسسه جامعة‌القرآن خراسان جنوبی
حوا شکاری؛ مدیر موسسه حکمت پویان خلیل‌آباد خراسان رضوی
 
بقاع متبرکه برگزیده
 
از ساعد نیکبخت؛ مدیر امامزاده جماالدین قم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالعلی گواهی؛ مدیر امامزاده صالح تهران
محمدرضا بیات؛ مدیر امام‌زاده عبدالله همدان
 
تجلیل از دانش‌آموزان حافظ کل قرآن در طرح ملی بشارت
 
محمد اسلامی، محمدمهدی اخگری، نرگس نوروزی، هلیا اورنی، فاطمه شاه ویسی، نازنین زهرا سقادان و سجاد ورزی
 
دستگاه‌های برگزیده در بخش کارکنان دولت
 
یارمحمد حسین گل به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش
سید سعید سرابی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
روح‌الله شاه‌مرادیان به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی
رشید جعفرپور به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
متولیان به نمایندگی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
حمیدرضا حدادیان به نمایندگی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران
 
رسانه برتر
 
تجلیل از احمد ابوالقاسمی؛ مدیر رادیو قرآن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها