شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
بروجردی: اسناد ملی باید به سرعت دیجیتال شوند

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور (اصفهان) گفت: همه اسناد در همه استان‌ها باید دیجیتال شوند و این، همت و تلاش همه دستگاه‌ها در استان‌ها را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مراسم افتتاحیه ساختمان جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه مرکزی کشور (اصفهان) امروز شنبه 28 اردیبهشت‌ماه با حضور اشرف بروجردی مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در ملک شهر اصفهان برگزار شد.

بروجردی در این مراسم گفت: همه دستگاه‌های متولی فرهنگی باید اهمیت اسناد را بدانند. همه اسناد باید دیجیتال شود و این، همت و تلاش همه دستگاه‌ها در استان‌ها را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: هویت همه ملت‌ها به میراث مکتوب و حافظه‌ای است که در تاریخ ماندگار می‌شود، این میراث یک پشتوانه برای تایین روحیات ملت‌ها است. ما ایرانیان نیاز به حفظ حافظه تاریخی داریم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: اسناد پشتوانه‌ جدی مردم ایران و اصفهان است چرا که این مردم در طی سالیان دراز سلاطین مختلفی را تجربه کردند.

بروجردی گفت: این اسناد می‌توانند به ترسیم جایگاه این سرزمین در طول تاریخ کمک کنند همچنین با مطالعه اسناد می‌توان راه توسعه‌ای که برخی ملت‌ها طی کردند تا به الگویی برای دیگر ملت‌ها تبدیل شوند را فهمید.

وی یادآور شد: مدیران اصفهانی همواره در راه اهداف انقلاب تلاش کرده‌اند و همواره در رخدادهای مهم کشور اصفهانی‌ها پای کار بودند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه اسناد یکی از مهمترین ارکان حافظه تاریخی است،گفت: در اصفهان یک مرکز اسناد استاندارد وجود نداشت. با مذاکراتی که با شهرداری، شورای شهر و استانداری صورت گرفت، شهرداری مهم‌ترین اقدام را در این راستا انجام داد و ساختمان جدید مرکز اسناد را در اختیار این مرکز قرار داد.

بروجردی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت همه دستگاه‌ها موظف هستند که ثبت اسناد الکترونیک داشته باشند. دستگاه‌های دولتی باید کلیه اسناد تولیدی روزانه خود را طبقه بندی و رده‌بندی کنند و اسناد مهم را نگه‌ دارند و به صورت دیجیتال در اختیار عموم قرار دهند. ۸۰۰ برگ سند در رابطه با بحث آب در مرکز اصفهان قرار دارد، جمع‌آوری این اسناد نیازمند حمایت دستگاه‌های مختلفی مانند شهرداری، شورای شهر و استانداری است.

وی افزود: مدیریت استان باید به سمتی رود که دستگاه‌ها را نسبت به اسناد حساس کند. دستگاه‌هایی که متولی تصمیم‌گیری‌های حساس هستند باید اهمیت اسناد را بدانند. امروز به این نتیجه رسیدیم که همه اسناد باید دیجیتال شود اما در آغاز راه هستیم و این راه همت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: مقام معظم رهبری به رئیس جمهور دستور داده بودند که اسناد را دریابید. در همین راستا اسناد شورای انقلاب مانند صورتجلسات را جمع آوری کردیم، همچنین اسنادی از آیت‌الله بهشتی، رفسنجانی، خاتمی و دیگر چهره‌های تاثیرگذار در حال گردآوری است. 

بروجردی تصریح کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی وظایف دیگری چون حفظ کتب و نسخ خطی را نیز دارد، استاندار قبلی اصقهان قول مساعد داد که کتاب خطی آیت الله خادمی را خریداری کنند و در اختیار مرکز اسناد قرار دهند، اما این اتفاق رخ نداد. از استاندار فعلی می‌خواهیم که اقدامی برای اسناد آیت الله خادمی بکنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کتابخانه ملی حدود ۴۰ هزار نسخه خطی وجود دارد که بخش عمده آن را به ارزش ۱۹ میلیارد تومان در دو سال گذشته خریداری کرده‌ایم. افرادی که این کتاب‌ها را در اختیار دارند، باید بدانند که این کتب افتخاری برای آن‌ها است و باید آنها را در اخیتار عموم قرار دهند.

همچنین فریده روشن رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان نیز در این آئین گفت: محل سابق مرکز اسناد و کتابخانه ملی، مکان نامناسبی بود. ما در دوره پنجم شورای شهر متوجه شدیم که اسناد اصفهان به دلیل اینکه جای مناسبی برای نگهداری نداشتند، به جای دیگری منتقل شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بازدیدی که با اعضای شورای شهر از مرکز اسناد داشتیم، متوجه شدیم که متاسفانه این اسناد مهم جایگاه مناسبی برای نگهداری ندارد، گفت: تمام سعی خود را در شورا کردیم که مکان مناسبی را در اختیار مرکز اسناد ملی قرار دهیم.

این عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از ارکان مهم هویت هر ملتی، مسلماً هویت فرهنگی مردمان آن است. شناخت فرد از تاثیر فرهنگ خود بر سایر فرهنگ‌ها بسیار مهم است. بر اساس این شناخت و آگاهی می‌توان در توسعه و ترویج فرهنگی کشور تلاش کرد.
 
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان ادامه داد: تمدن هر ملت با معرفت و شناخت عمیق از تمدن و هویت فرهنگی به دست می‌آید. باید ریشه‌های فرهنگی را بررسی کنیم و برای بررسی آن‌ها نیاز به اسناد داریم.

وی با اشاره به اینکه اسناد در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حافظه یک ملت هستند، گفت: با حفظ و نگهداری از اسناد ملی می‌توان به پاسداری از هویت ملی رسید زیرا اسناد می‌توانند منبع مهمی برای پژوهشگران باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان در پایان گفت: مسلما مرکز اسناد اصفهان نیازمند محلی شکیل‌تر از مکان فعلی است اما ما در شورای شهر در حد بضاعت خود توانستیم محلی مناسب را در اختیار این مرکز بگذاریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها