سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
«شازده کوچولو» مختص آدم بزرگ‌هاست

کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» نوشته پیروز انتخابی، با حضور این نویسنده، علی خدایی، زهرا آقابابایی و مصطفی مهرآئین در مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، کتاب «شازده کوچولو برگشته بود» با عنوان فرعی «نامه‌هایی به آنتوان»، اثر برگزیده ششمین جایزه ادبی اصفهان و شامل نامه‌های خیالی نویسنده‌ای به نام پیروز انتخابی، با تصویرگری نسیم صلاحی است که از سوی انتشارات نقش مانا منتشر شده است.

علی خدایی در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: کتاب «شازده کوچولو» را همه ما در زمان‌های مختلفی خوانده ایم، در 10 سالگی و در سال‌های دیگر و همیشه هم از آن لذت برده‌ایم. اگر من این کتاب را که هفت بخش است، بخواهم غیر از نقاشی‌های زیبای آن توصیف کنم، باید بگویم که کلام در این کتاب به شما کمک می‌کند با بخش‌های دیگر آن نیز ارتباط برقرار کنید. هفت قطعه موسیقی درباره هفت رفتار آدمی در این کتاب است.

نویسنده کتاب «آذر» ادامه داد: کتاب پیروز انتخابی پر از نصیحت است در آن می‌گوید دعوا نکنید، چیزی را منفجر نکنید و... اگر این کتاب را در کودکی بخوانید، برایتان جذاب است، اگر در سی سالگی این کتاب را بخوانید، باز هم کارکرد خودش را برایتان دارد.

خدایی تصریح کرد: کتاب را نویسنده به آقا و خانم انتخابی یعنی پدر و مادر خودش تقدیم کرده است؛ کسانی که بالاترین تاثیر را بر نویسنده داشته‌اند. هیچ کجای این کتاب نشانی از تربیت سختگیرانه پدر و مادر نیست. سادگی نوشتن و آزادی فکری در این کتاب موج می‌زند. بازگشت شازده کوچولو به شما اجازه می‌دهد به ساختمان داستان دوسنت اگزوپری نگاه بهتری بکنید و بهتر آن را درک کنید.
 
در ادامه این نشست مصطفی مهرآئین گفت: آنچه که مسلم است، اینکه همه ما می‌توانیم با خواندن این کتاب شازده کوچولوی خودمان را پیدا کنیم. درون هر کدام از ما یک شازده کوچولو وجود دارد که باید آن را کشف کنیم. کاری که پیروز انتخابی در کتابش کرده، این است که شازده کوچولو را به سیاره‌های جدید فرستاده است.

وی در ادامه افزود: من بیشتر از صد بار شازده کوچولو را خوانده‌ام و عمیقاً آن را با صدای شاملو دوست دارم. به نظر من شازده کوچولو مختص آدم بزرگ‌هاست. برای اینکه این کتاب را درک کنید، باید قبلش اثر اگزوپری خوانده بشود. درواقع برگشت شازده کوچولو تنظیم جدیدی از موسیقی کلام اگزوپری در کتاب قبلی است.

مهرآئین ادامه داد: چیزی که باعث شد کتاب شازده کوچولو بیشترین فروش را بعد از کتاب مقدس داشته باشد، این بود که تمام مردم توانستند با آن ارتباط برقرار بکنند هم عامه مردم و هم خواص. چند نویسنده دیگر نیز درباره برگشت شازده کوچولو کتاب نوشته‌اند. خیلی‌ها درباره شازده کوچولو مطلب و مقاله و تحلیل نوشته و فکرکرده‌اند ولی هیچ کدام به اندازه انتخابی موفق نبوده‌اند و باید بی‌اغراق بگویم کار پیروز انتخابی موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه قطع خشتی این کتاب که برای کودکان است و تصویر روی جلد آن که تصویری ساده و جذاب است، باعث می‌شود کودک درون آدم‌ها جذب این کتاب بشوند، گفت: نوع نگاهی که کتاب به صلح درونی و صلح جهانی دارد، دو موضوع دیگری است که باعث جذب مخاطبان به این کتاب می‌شود. ما کنجکاوانه کار را ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم بدانیم پایان آن چه می‌شود. این کتاب حال آدم را خوب می‌کند.

در ادامه این نشست زهرا آقابابایی گفت: در ابتدا باید بگویم تجربه خواندن این کتاب برای من بسیار جالب بود. به محض اینکه کتاب را خواندم، دیدم چیزی کم دارم. برای همین دوباره شازده کوچولو را خواندم. با توجه به خط سیر فکری‌ای که داشتم، همیشه می‌گفتم چطور می‌شود یک بزرگسال سراغ کتابی برود که مرتبط با سن خودش نباشد.

وی ادامه داد: این موضوع به مبحثی در ادبیات باز می‌گردد که به آن ادبیات گذار می‌گویند؛ ژانری که به آن ژانر بین بین می‌گوییم که هم کودک این کتاب‌ها را می‌خواند و هم بزرگسال. این ژانر تاریخ تولد قدیمی‌ای دارد. از قرن 18 فرهنگ کودکی و کتاب ویژه کودک به رسمیت شناخته شد. پیش از آن چنین فرهنگی نداشتیم. بعد از آن ژانرهای مختلفی خلق شد که مخاطب کودک و بزرگسال در آن جداگانه دیده شد و ما شاهد داستان‌نویسان بزرگسال و کودک هستیم.

آقابابایی ادامه داد: این داستان با یک اتفاق کودکانه آغاز می‌شود و محور اصلی آن یک متن کودکانه است. شازده کوچولو را باید چندین بار خواند؛ تجربه‌ای که در بیست سالگی یا 14 سالگی می‌خوانید، از این کتاب متفاوت است و مربوط به لایه لایه بودن متن است.

وی در ادامه افزود: با خواندن این کتاب وجوهی از خودم را به یاد آوردم که فراموش کرده بودم. این متن‌ها از نظر ادبی خیلی مهم هستند. برای نمونه نویسنده‌ای مثل ویرجینیا ولف می‌گوید از آلیس در سرزمین عجایب، تاثیر گرفته ام.

درپایان این نشست، نویسنده کتاب «شازده کوچولو برگشته بود»، آن را برای مخاطبان که طیفی از بزرگسال تا کودک را در برمی‌گرفت، امضا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها