شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
تجلی اعظم خداوند قرآن کریم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تجلی اعظم خداوند، قرآن کریم است، گفت: اگر به ریشه‌های انقلاب برگردیم می‌بینم بر سفره‌ قرآن قرار داشت و از سفره قرآن بود که انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عصر امروز (شنبه 21 اردیبهشت‌ماه) با شعار «قرآن معنای زندگی» و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و قرآن در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
سید عباس صالحی در این آئین بیان کرد: در قرآن کریم، واژگانی پربسامد و پرتکرار هستند و به اعتبار همین پربسامد بودن، جایگاه خود را در نظام معرفتی الهی و قرآنی نشان می‌دهند. یکی از این واژگان، کلمه «الله» است که بیش از دو هزار و 700 بار در قرآن به‌کار رفته است. این مساله نشان‌دهنده این است که در شبکه آیات و معارف قرآنی، کلمه «الله» یک کلمه کانونی و محوری است و قرآن بر پایه توحید می‌چرخد. لذا یکی از حوزه‌هایی که به ما نشان می‌دهد یک معنا و لفظ چه جایگاهی دارد، پرتعداد بودن است.
 

صدیقه اطهر (س) دردانه خلقت و رمضان دردانه ایام الهی است

وی افزود: اما واژگانی نیز یک‌بار در قرآن به‌کار رفته‌اند که مانند یک گوهر ناب به دلیل تک‌دانگی، ما را به سوی خود می‌کشانند؛ مانند کلمه «کوثر» که به نوعی ما را در نظام الفاظ و معانی قرآنی به این می‌رساند که «کوثر» چیزی بی‌مانند در نظام معرفت الهی و قرآنی است. «رمضان» نیز یک‌بار در قرآن به‌کار رفته است. در قرآن تنها نام یک ماه آمده که آن‌هم «رمضان» است که به‌گونه‌ای نشان می‌دهد که «رمضان» دردانه ایام الهی است. همانطور که ذات مقدس صدیقه اطهر (س)، دردانه خلقت است، ماه رمضان هم دردانه ماه‌های خداوند است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ماه رمضان با نمایه‌های مختلف تعریف می‌شود. خطبه شعبانیه پیامبر (ص)، توصیفی از ماه رمضان است. در آیات قبل از آیه «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» نیز می‌خوانیم که همه ملت‌ها در شرایع مختلف روزه داشتند، اما تفاوت روزه در شریعت نبی مکرم اسلام به آن است که اولا یک ماه است و آن هم در ماه رمضان که شرافتش به آن است که قرآن در آن نازل شده؛ همانطور که در ادامه این آیه نیز می‌خوانیم. این ماه، ماه نزول قرآن است. بنابراین از این نعمت الهی برخورداریم که نسبت همه‌چیز را با قرآن می‌سنجیم. تجلی اعظم خداوند، قرآن کریم است.
 

همراهان نهضت امام (ره) از سفره قرآن ارتزاق کردند

صالحی در ادامه اظهار کرد: امسال در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم. اگر به ریشه‌های انقلاب اسلامی برگردیم می‌بینم بر مائده و سفره‌ قرآن قرار داشت و از سفره قرآن بود که انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی شد. بدون تردید وقتی به تاریخچه جنبش امام (ره) در دهه 40 و 50 نگاه کنیم، در یک روایت روشن و صریح می‌بینیم که چگونه رهبران فکری انقلاب اسلامی، حرکتشان را با قرآن پیوند دادند. حجم قابل‌توجهی از آثار استاد مطهری در حوزه بحث‌های قرآنی است. آیت‌الله طالقانی نیز سال‌های متمادی در خدمت قرآن بوده و محافل و مجالس درس و تفسیر و فهم قرآن ایشان، از محافل تاثیرگذار بوده است.
 
وی افزود: همچنین حجم قابل‌توجهی از آثار شهید بهشتی، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به قرآن مربوط است که «شناخت از نگاه قرآن» و «روش برداشت قرآن» ازجمله آن‌هاست. در آثار و درس شهید مفتح، آیت‌الله محقق اردبیلی و آیت‌الله خزعلی و بسیاری دیگر از روحانیون همراه امام نیز ردپای پررنگ قرآن مشاهده می‌شود. غیر از روحانیون، فرهنگیان همراه نهضت امام (ره) نیز به‌گونه‌ای از سفره قرآن ارتزاق کردند و رزق خود را پراکندند و از آن، بذر انقلاب اسلامی برخواست.
 

نقش رهبر معظم انقلاب در شکل‌گیری یک جریان فکری قرآنی

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نقش آیت‌الله خامنه‌ای در شکل‌گیری یک جریان فکری قرآنی در دهه‌های 40 و 50 در مشهد، گفت: در نتیجه این جریان، طرح کلی اندیشه قرآنی شکل گرفت. موج قرآنی آن دوره، مسجد به مسجد، مدرسه به مدرسه و دانشگاه به دانشگاه را درنوردید و انقلاب اسلامی بر این سفره نشست. قرآن فقط برای خواندن و ثواب بردن نیست و فقط برای خواص هم نیست. قرآن کتاب هدایت است. با نیازهای امروزی و معاصر پیوند دارد. قرآن برای زندگی و حیات طیبه است. این رویکرد ر فضای دهه‌های 40 و 50 کشور ما کاملا محسوس بود. از دل این‌گونه حرکات قرآنی، نهضت و حرکت سال‌های 56 و 57 برخواست که این حرکات قرآنی، معنای دیگری را به زندگی فردی و اجتماعی داد. صدای امام (ره) بر سفره قرآن نشست و از آنجا لبیک پیدا کرد.
 
صالحی تصریح کرد: اکنون که در دهه پنجم انقلاب اسلامی و گام دوم آن قرار داریم، باید رجعت‌هایی به آنچه از دل آن برخواسته‌ایم، داشته باشیم؛ بازگشت‌هایی به سفره‌هایی که انقلاب را ساخت و پرداخت. باید به مساجد و مدرسه‌هایی برگردیم که قرآن را برای زندگی کردن می‌خواستند. خوشحالم امسال شعار «قرآن معنای زندگی» برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم انتخاب شده، با این معنا باید گام دوم انقلاب را آغاز کنیم.
 

قرآن نیامده که فقط ذهن ما را انباشته کند

وی ادامه داد: تاکنون کارهای خوبی در زمینه قرآن و پژوهش‌های قرآنی در کشور انجام شده و چاپ 37 هزار کتاب در زمینه علوم قرآنی و ایجاد دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز و شبکه‌های قرآنی، نشان از یک کارنامه درخشان دارد. اما آن سفره‌ای که انقلاب اسلامی را به‌وجود آورد، سفره‌ای بود که بین قرآن و زندگی فردی و اجتماعی ارتباط برقرار می‌کرد. در دهه پنجم انقلاب اسلامی، همچون نقطه‌های تاسیس انقلاب، نیازمند ایجاد یک خط ارتباطی قوی‌تر بین قرآن و زندگی هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ممکن است قرآن در حوزه‌های زبان و لفظ و هنر بیاید، اما یک فرد دور از ایمان قرآنی هم می‌تواند به این حوزه‌ها نزدیک شود. قرآن نیامده که فقط ذهن ما را انباشته کند،‌ آمده که ناپاکی‌ها را از وجود و بیرون ما پاک کند. این نسبت بین قرآن و زندگی در فضای پدید آمدن انقلاب بود و امروز هم به آن نیازمندیم. امیدواریم همت مسئولان و دست‌اندرکاران و فعالان حوزه قرآنی، ما را در برقراری قوی‌تر این نسبت‌ها یاری دهند. امیدواریم این رویدادهای قرآنی محدود به زمانی محدود نباشد و نقطه عطفی برای تحرک بیشتر در طول ایام باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها