چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
استفاده از کتاب‌ گویا را به کودکان توصیه نکنیم

اشرف بروجردی، در نشست «نوآوری در اقتصاد نشر» ضمن اشاره به فواید و معایب کتاب‌های الکترونیکی گفت: خواندن و آشنا کردن چشم کودک با کتاب کاغذی و تعامل بین بزرگتر‌ها با کودکان در جریان مطالعه بسیار با اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست «نوآوری در اقتصاد نشر» و آئین «رونمایی از نخستین کسب‌و‌کار نوآورانه مبتنی بر فناوری در صنعت نشر» سه‌شنبه(17 اردیبهشت‌ماه) با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ مهدی فیروزان، مدیر‌عامل موسسه شهر کتاب؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب؛ حسین ابراهیم‌‌آبادی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی؛ علی‌اصغر فانی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، حسین ابراهیم‌آبادی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛‌ مهدی سعیدی‌کیا، موسس «کتاب پلاس»؛ حامد ساجدی، مدیرعامل شرکت پیشگامان امین‌سرمایه پاسارگاد در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.  
 
بروجردی با اشاره به تاثیر حضور بخش خصوصی در عرصه فرهنگ و به‌ویژه کتاب و کتابخوانی درباره میزان قابل توجه استفاده از محتوای فضای مجازی بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده در سال 2018، در هر یک دقیقه، سه و هفت دهم میلیون نفر جستجو در گوگل، 973 هزار ورود به فیسبوک، 4 و 3‌دهم میلیون بارگذاری فیلم در یوتویپ، 174 هزار مرور صفحه اینستاگرام، انتشار‌481 هزار پیام در توئیتر و ارسال 187 میلیون ایمیل به ثبت رسیده است. این آمار‌ها نشان از ظرفیت قابل‌توجه فضای مجازی دارد.   
 
وی با تاکید بر لزوم بررسی احتمال تاثیر ابزار‌های نوین مطالعه بر کتاب ادامه داد: آنچه در این مطالعه جای تامل دارد، این است که ابزار‌های نوین جایگزین کتاب شوند. این احتمال به نظر من یک مخاطره است. چراکه فضای مجازی آسیب‌‌هایی به دنبال دارد و در مقایسه با کتاب از ماندگاری کمتری برخوردار است.
 
بروجردی افزود: هرچند به کمک فناوری‌ها صنعت نشر و انتشار کتاب‌های الکترونیکی طی سال‌های اخیر، جایگاه مهمی پیدا کرده به‌طوری که مردم  در سال 2017 در مقایسه با 2013 دو برابر بیشتر از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کرده‌اند. بنابراین مفهوم نشر فقط شامل روش‌های سنتی تولید کتاب نیست.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره منافع تولید کتاب‌های الکترونیکی گفت: سرعت بالای انتشار و ویرایش، هزینه اندک تولید، امکان تولید و انتشار محتوای چند رسانه‌ای، حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی مشابه کتاب‌های فیزیکی، امکان جستجوی همچنین علامت‌گذاری، یادداشت‌گذاری و یادداشت برداری از ویژگی‌ِهای قابل‌توجه کتاب‌های الکترونیکی است اما باید در نحوه و بهره‌برداری از این دست کتاب‌ها دقت داشته باشیم.
 
بروجردی درباره معایت کتاب‌های الکترونیکی گفت: تمرکز مخاطب در جریان استفاده از کتاب کاغذی بیشتر از کاربر کتاب‌های الکترونیکی است. امکان سوء‌استفاده از حقوق مولف در استفاده از کتاب‌های الکترونیکی وجود دارد. 
 
وی درباره تاثیر زندگی امروز و ضرورت بهره‌برداری حداکثری از زمان بیان کرد: یکی از اهداف تولید کتاب گویا، استفاده حداکثری از زمان است، اما بهره‌مندی از این نوع کتاب‌ها را خیلی نباید به کودکان توصیه کرد؛ چراکه خواندن و آشنا کردن چشم کودک با کتاب کاغذی و تعامل بین بزرگتر‌ها با کودکان  در جریان مطالعه بسیار با اهمیت است.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به جایگاه کتابخانه ملی در دنیا گفت: اصولا کتابخانه ملی در سراسر دنیا پایگاه هویت فرهنگی یک ملت محسوب می‌شود چراکه تاریخ و آنچه که در طول زمان از اندیشه فراهم شده به‌‌صورت کتاب در کتابخانه ملی محافظت می‌شود. در حال حاضر 40 هزار عنوان کتاب خطی در کتابخانه ملی ایران وجود دارد و در اختیار محققان قرار دارد.

بروجردی ادامه داد: کتابخانه ملی ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نخستین و بزرگترین کتابخانه کشور است. شناسنامه کتاب‌ها در اینجا شکل می‌گیرد. تلا ش داریم همه منابع در قالب سامانه «حمد»(حافظه ملی دیجیتال) دیجیتال شود و در اختیار عموم قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها