یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
مردم به دنبال پول درآوردن از کتاب!

نگاهی به کتاب‌های پرفروش اقتصادی در نمایشگاه كتاب تهران، نشان می‌دهد كه مخاطبان عمده این بخش به دنبال راه‌هایی هستند تا شیوه‌های مختلف کسب درآمد را بیاموزند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ محمد فیروزی: ناشران حوزه تخصصی اقتصادی در نمایشگاه تعدادشان زیاد نیست،‌ دراین بخش ناشرانی هستند که کتاب‌های علوم اجتماعی مطرحی را با دیدگاه گسترش اندیشه‌های متفکران بزرگ منتشر می‌کنند. ناشران دیگری هم هستند که علم اقتصاد و نگاه کاربردی از این علم را مدنظر قرار داده‌اند.

صحبت با هر دو گروه ناشران نشان می‌دهد مخاطبان‌ نمایشگاه هم به تناسب فعالیت این غرفه‌ها به دنبال دغدغه‌های خودشان هستند. اما نکته جالب در خصوص پرفروش‌های این حوزه حاکی از این است که مشتریان با تهیه این کتاب‌ها به دنبال راهی هستند که هرچه زودتر از مشکلات اقتصادی خلاص شوند و در کوتاه مدت کسب درآمد کنند.
 
نشر نی در پی بازآفرینی بازار
محمد رضا نعمت پور،‌ مدیر روابط عمومی نشر نی با اشاره به این موضوع که کتاب «توسعه درونزای منطقه‌ای؛‌ رهبری و نهادها» از جمله کتاب‌های تازه این مجموعه است که در نمایشگاه کتاب مورد توجه قرار گرفته است،‌ گفت: کتاب «نفت و هژمونیسم آمریکا» هم از جمله کتاب‌های مورد توجه در نمایشگاه کتاب امسال است که در سال 97 راهی بازار شده است.

وی افزود: بخشی از آثار نشر نی در بخش اقتصادی به عنوان کتاب‌های دانشگاهی مطرح هستند که این کتاب‌ها هم جزء پرفروش‌های این انتشارات هستند و تاکنون بارها معرفی شده است و به دلیل جلوگیری از تکراری شدن اسمی از آن‌ها نمی‌برم.

نعمت پور ادامه داد: کتاب دیگری که نشر نی در حوزه اقتصادی دارد با عنوان «بازآفرینی بازار» است که استقبال خوبی از آن شد.

به گفته وی، انتشارات نی در نمایشگاه کتاب سی و دوم با 540 عنوان کتاب حاضر شده است که از این مجموعه 55 عنوان در حدفاصل بین نمایشگاه کتاب پارسال تا سال جاری چاپ شده‌اند. در این مجموعه چاپ اولی‌ها هم رتبه اول به لحاظ کمی به عناوین دین و فلسفه با 13 کتاب، رتبه دوم حوزه ادبیات با 11 عنوان کتاب اختصاص دارد و سایر شاخه‌ها در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. همچنین 11 عنوان کتاب چاپ اولی در همین فاصله زمانی تجدید چاپ شده‌اند.

این فعال حوزه نشر تاکید کرد: استقبال از نشر نی در سال جاری به غیر از یک افت در بعضی بخش‌ها از پارسال هم بیشتر شده است و این نشان می‌دهد با وجودی گرانی کاغذ و به تبع آن کتاب،‌ هنوز این محصول از سبد مخاطبان این مجموعه انتشاراتی خارج نشده است.
 
یک برش از وضعیت حاشیه نشینان
کارشناس فروش نشر ققنوس در خصوص پرفروش‎ترین کتاب‎های این انتشارات به خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «فرهنگ اقتصاد» و «حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی» بوده است که این مجموعه‎ها به دلیل استقبالی که از آن‌ها شد مورد تجدید چاپ قرار گرفتند.

وی افزود: امسال یکی از ویژگی‌های بارز و متفاوت در مشتریان‌ کتاب‌های علوم اجتماعی‌مان این بود که خودشان کتاب‌ها را به اسم و عنوان می‌شناختند و فقط به دنبال کتاب پرفروشی که ما به آن‌ها معرفی کنیم، نبودند. این اتفاق هم با سیاست‌گذاری‌های نشر ققنوس مهیا شد. به عنوان مثال معرفی کتاب در سایت و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک؛
 
توجه به بیوگرافی اندیشمندان اقتصادی
علی هداوند،‌ کارشناس فروش انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی کتاب 2 جلدی اصول علم اقتصاد از پل ساموئلسون از جمله عناوین مورد توجه مخاطبان انتشارات علمی‌وفرهنگی است،‌ گفت:‌ این کتاب مفاهیم پایه‌ای اقتصادی را توضیح می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ کتاب دیگر در حوزه اقتصادی بزرگان اقتصاد است. این کتاب به معرفی آثار و بیوگرافی اقتصاددانان عصر مدرن می‌پرازد. به عنوان مثال از جان استوارت میل تا جان مینارد کینز و کارل مارکس می‌پردازد.
 
افزایش توجه به «اقتصاد تعاونی»
سید غلام رضا حسینی،‌ مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه گروه اقتصادی این پژوهشگاه به موضوعات بنیادین اقتصاد اسلامی می‌‌پردازد،‌ گفت:‌ کتاب «اقتصاد تعاونی» اثر احمد علی یوسفی از جمله کتاب‌های خوب و مورد استقبال این پژوهشگاه است.

به گفته وی، کتاب «طرح تحول نظام بانکی» هم از جمله دیگر کتاب‌های مورد توجه مجامع علمی-دانشگاهی است. این کتاب اثر سید عباس موسویان است.
 
روانشناسی بازار دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه
نسرین سیاح فر، مدیر مسئول نشر چالش که در حوزه کتاب‎های اقتصادی فعالیت می‌کند، با بیان اینکه بیشتر در حوزه کتاب‌های اقتصادی و تحلیل بازارهای مالی فعالیت می‌کنند عنوان کرد: با توجه به رشد بازار سرمایه و ورود افراد جدید به این بازار و نیاز قدیمی‌های این بازار برای دریافت اطلاعات، استقبال از این کتاب‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وی با بیان اینکه همه انواع تحلیل‌های بازار سرمایه که این انتشارات در خصوص آن کتاب تولید کرده است مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، ادامه داد: بیشتر فعالان بازار در زمینه تحلیل‌های تکنیکال بیشتر در اولویت درخواست مشتریان قرار داشت.

سیاح فر در پاسخ به این سوال که آیا تحلیل‎های تکنیکال زودتر به بازدهی در بازار سرمایه می‎رسند، تصریح کرد: بله همین طور است؛ این تحلیل‌ها زودبازده‌تر است و یادگیری آن ساده‌تر است. اما تحلیل‌های بنیادی زمان بیشتری نیاز دارد.

مدیر نشر چالش ادامه داد: کتاب‌های «تحلیل تکنیکال» اثر جان مورفی و «تحلیل بنیادی» از آقای شهدایی، «راهنمای اندیکاتورها» و «چگونه سهام سودآور انتخاب کنیم؟» از جمله آثار پر مخاطب‌مان در نمایشگاه کتاب سی و دوم است.

مدیر مسئول نشر چالش با اشاره به اینکه روانشناسی بازار سرمایه موضوع بسیار با اهمیتی است که در خصوص آن کتاب‌های کمی وجود دارد، تاکید کرد: کتاب «جادوگران بازار نوین» از جمله کتاب‌های خوبی است که عرضه کرده‌ایم و امسال مشاهده کردیم وضعیت استقبال مخاطبان از کتاب‌های این حوزه بیشتر شده است. همچنین کتاب «معامله گر منضبط» هم که جنبه کاربردی دارد در نمایشگاه امسال از استقبال خوبی برخوردار شد.

سیاح فر همچنین با بیان اینکه امسال با قریب 20 عنوان کتاب چاپ اول به نمایشگاه آمدیم، افزود: کتاب «من یک معامله گر»، «اسرار پیروی از خط روند» و «تحلیل بنیادی برای تکنیکالیست‌ها» از جمله آثار شاخص نمایشگاه در این بخش بود. همچنین کتاب‌های نرم‎افزاری مرتبط با فعالیت در بازار سرمایه داشتیم همچون «اکسل» و «MATLAB» که در نمایشگاه به عنوان آثار بسیار تخصصی مورد توجه مخاطبان‌مان بودند.
 
پاسخ به سوال چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟
اختری از کارشناسان انتشارات دنیای اقتصاد درباره کتاب‏‌های پر مخاطب این مجموعه در نمایشگاه سی و دوم گفت: با توجه به مسائل اقتصادی کشور فروش امسال مان تحت تاثیر قرار گرفت. با این حال یک مجموعه 5 جلدی داشتیم با عنوان «پیشگامان توسعه اقتصادی آسیا» که پرفروش بود. این مجموعه رهبرای و شخصیت‎های بزرگی که تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی داشتند را بر شمرده است.

وی افزود: کتاب «اقتصاد سیاسی» و «سیاست اقتصادی» که 2 جلد از یک مجموعه 10 جلدی است که مبانی آموزش اقتصادی را به شکل پایه‌ای مورد توجه قرار می‌هد.

اختری با اشاره به اینکه کتاب دیگر نشر دنیای اقتصاد که در نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت با عنوان «اقتصاد رفتاری و کج رفتاری» بود، گفت: این کتاب به موضوع اقتصاد رفتاری می‎پردازد و جنبه آموزشی دارد. همچنین این کتاب در سال 2017 برنده جایزه نوبل اقتصادی هم شده بود.

مسئول غرفه دنیای اقتصاد افزود: کتاب «چرا کشورها شکست می‎خورند» هم از جمله کتاب‎های پرفروشی بود که در نمایشگاه چاپ هشتم آن به اتمام رسید. کتاب دیگر پرمخاطب در نمایشگاه امسال «چین چگونه سرمایه‎داری شد؟» بود که باز آخرین چاپ آن در نمایشگاه به اتمام رسید.

اختری همچنین گفت: کتاب دیگری داشتیم که بهمن 97 چاپ شد با عنوان «آموزگار نوآوری» است که چاپ موجودش در حال اتمام است. همچنین کتاب «حکمت مالیه» و «کارل مارکس در ترازو» با استقبال خوبی مواجه شده است.

به گفته این مسئول غرفه انتشارات دنیای اقتصاد، در حوزه مدیریتی کتاب «بنگاه چگونه رشد می‎کند؟» هم از جمله کتاب‎هایی بود که استقبال خوبی از آن شد. کتاب پرمخاطب دیگر در نمایشگاه امسال «جنگ‎های ارزی» است که نوسان‎های اقتصادی و مالی را در بحران‎هایی که در یک کشور پیش می‎آید مورد توجه قرار می‎دهد و هم اکنون چاپ پنجم آن رو به اتمام است.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها