یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
بازار علوم اجتماعی نمایشگاه کتاب در تسخیر مترجمان و مولفان مشهور!

گزارش ایبنا از بازار کتاب‌های علوم اجتماعی در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران حاکی از آن بود که هنوز هم گیشه فروش در دست مترجمان و مولفان شناخته شده اعم از داخلی و خارجی است با این وجود جای خالی آثار مرتبط با جامعه‌شناسی ایرانی در نمایشگاه کتاب محسوس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ همزمان با اتمام سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، آنچه که غرفه‌داران و مدیران ناشران علوم اجتماعی بر آن اذعان کردند این بود که وضعیت فروش کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی بهتر از سال‌های قبل است. این موضوع هم به لحاظ فروش کتاب برای آن‌ها جالب توجه بوده، هم به این جهت که مشتریان این بخش با کتاب‌ها آشنا هستند و با انتخاب دقیق اقدام به خرید کتاب می‌کنند.

نگاهی به پرفروش‌های غرفه‌های علوم اجتماعی هم نشان می‌دهد مخاطبان این حوزه دغدغه‌های مهم مسائل روز و جهان را دارند. در همین باره خبرنگار  ایبنا در آخرین روز نمایشگاه کتاب به سراغ ناشران این حوزه رفته تا وضعیت کتاب‌های پرفروش،‌ انتخاب مشتریان و کتاب‌هایی که ناشران به عنوان آثار مهم‌شان در نمایشگاه معرفی می‌کنند را بررسی کند.
 
استقبال از کتاب‌های پژوهشی
علی هداوند، کارشناس کتاب انتشارات علمی و فرهنگی می‌گوید، کتاب «قربانی و ماهیت و کاربرد»به ترجمه لیلا اردبیلی به دلیل اینکه در موضوع انسان شناسی یک اثر جریان ساز بوده است،‌ در نمایشگاه کتاب امسال با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

به گفته او،  در بخش‌های مرتبط با تحقیقات علوم اجتماعی،‌ کتاب «راهنمای پژوهش خوب و مردم نگاری انتقادی» این انتشارات نیز با استقبال خوبی مواجه شده است. کتاب «بندگان سرمایه» انتشارات علمی و فرهنگی هم که از مجموعه کتاب‌های تازه چاپ شده این مجموعه است در نمایشگاه کتاب مورد توجه قرار گرفته که انسان شناسی فلسفی و تمایل به سرمایه را مورد توجه قرار می‌دهد.

هداوند با اشاره به اینکه از مجموع کتاب‌های پرفروش امسال نمایشگاه اثری با عنوان «نشانی» و «رئالیسم آلمانی» فروش خوبی داشتند،‌ تصریح می‌کند: «رئالیسم آلمانی» را دانشگاه کمبریج منتشر کرده که در نمایشگاه به اتمام رسید و می‌توان آن را بهترین کتاب نمایشگاه امسالاین ناشر دانست. همچین دو کتاب مبانی فلسفه رادیکال و دگردیسی‌های دیالکتیک از دیگر کتاب‌های پر فروش نمایشگاه بودند.

او یادآور می‌شود که کتاب مایکل پروست از مجموع کتاب‌های مقدمه کمبریج هم از دیگر کتاب‌های پرطرفدار غرفه انتشارات علمی‌وفرهنگی بوده که تا کنون دو تا سه عنوان این مجموعه چاپ شده و قرار است تا 22 عنوان برسد.

هداوند درباره کتاب‌های تجدید چاپ شده انتشارات علمی‌وفرهنگی که با استقبال خوبی مواجه شده به کتاب «مطالعات فرهنگی» اشاره می‌کند که مجموع مقالاتی از اندیشمندان بزرگ است.

این کارشناس کتاب با اشاره به اینکه کیفیت کتاب و مرجع بودن آن در انتخاب اثر برای چاپ در این مجموعه اهمیت دارد،‌ ادامه می‌دهد: بخشی از کتاب‌های انتشارات علمی‌وفرهنگی برای مخاطب عام تولید می‌شود تا مخاطب فارسی زبان ایرانی بتواند با ادبیات جهان بهتر آشنا شود که در این خصوص کتاب مایکل پروست چنین ویژگی دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های عامه پسند انتشارات علمی‌وفرهنگی مورد توجه زیادی قرار گرفته،‌ می‌گوید: کتاب‌های این بخش زیاد تبلیغ نشدند اما در نمایشگاه کتاب انتظاری که داشتیم را برآورده کرد.
 
ثالث در پی گسترش اندیشه‌های بودریار
مهدی تدینی،‌ پژوهشگر،‌ مترجم و دبیر بخش علوم اجتماعی نشر ثالث،‌ با اشاره به اینکه هدفگذاری این مجموعه انتشاراتی گسترش برنامه‌هایی بود که از قبل به آن می‌پرداختیم،‌  اظهار می‌کند:‌  ما امسال دو کتاب «جامعه مصرفی» و «نظام اشیاء» از بودریار را داشتیم که استقبال خوبی از آن شد و در نشر ثالث می‌خواهیم آثار بیشتری از بودریار به چاپ برسانیم.

به گفته او، کتاب «شفافیت شیطانی» و «وانموده‌ها» هم از همین نویسنده منتشر شده که این آثار یک مجموعه را شکل می‌دهد و مترجم هر چهار اثر پیروز اسدی است و به دلیل اینکه بر آثار بودریار اشراف دارد،‌ ترجمه قابل فهمی را از بودریار ارائه کرده است.

تدینی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد تا بر آثار بودریار به این شکل متمرکز شدید، می‌گوید:‌ او یک متفکر فرانسوی است که در ایران از مجموعه آثارش استقبال گسترده‌ای می‌شود. همچنین برای شناخت جوامع پساصنعتی نظریات بودریار بسیار قابل ارجاع است. از این جهت علاقه‌مندان به علوم اجتماعی مطالعه چنین آثاری اشتیاق نشان می‌دهند.
 
تدینی که خود از مترجمان و مولفان حوزه اندیشه است با اشاره به چاپ کتاب «سایه بان مقدس» که سال گذشته منتشر شد می‌افزاید: ما سعی کردیم این مجموعه را بسط بدهیم به همین دلیل کتاب «شایعه فرشتگان» را نزدیک نمایشگاه منتشر کردیم و به این ترتیب یک سه‌گانه از پیتر برگر را در نمایشگاه در دسترس مخاطبان قرار دادیم.

تدینی همچنین از انتشار مجموعه «50 متفکر» که نشر «رایتلج» آن را چاپ کرده خبر داد و می‌گوید: امسال نخستین مجلد این مجموعه با عنوان «50 متفکر جرم‌شناسی» روانه بازار کتاب شد. این مجموعه شامل «50 متفکر روانشناسی»،‌ «50 متفکر جهانی سازی»، «50 متفکر جهان اسلام»،‌ «50 متفکر محیط زیست» و «50 متفکر جامعه‌شناسی» می‌شود که امیدوارم این کتاب‌ها در سال آینده به سرانجام برسد، نشر ثالث تاکنون 7 عنوان این مجموعه را تعریف کرده‌ است اما ادامه پیدا خواهد کرد.
 
دغدغه‌هایی از جنس نجات دموکراسی
اوبا اشاره به اینکه در حوزه دموکراسی و مطالعه پیرامون آن دو کتاب در نشر ثالث آماده شده است،‌ می‌افزاید: یکی از این آثار «می‌توان دموکراسی را نجات داد؟» از خانم دلاپورتا،‌ جامعه شناس سرشناس ایتالیایی است که به موضوع آسیب‌شناسی دموکراسی‌ می‌پردازد. کتاب دیگر «دموکراسی و محدودیت‌های خودگردانی» است، که این اثر به نمایشگاه کتاب نرسید.

تدینی درباره چاپ آثار چامسکی هم توضیح می‌دهد: نشر ثالث از پیشتر کتاب‌های نوآم چامسکی را منتشر می‌کرد که برای مخاطبان آشناست. کتاب «غزه در بحران» از همین نویسنده است که اوایل سال منتشر شد و این اواخر هم دو کتاب جدید از این نویسنده منتشر کردیم با عنوان «امپراتوران و دزدان دریایی» و «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند؟».

او همچنین با اشاره به اینکه آخرین کتابی که در سال جاری کار کردیم از هانا آرنت است،‌ می‌گوید:‌ این متفکر کتاب اصلی با عنوان «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» که این کتاب 70 سال در انتظار انتشار به زبان فارسی است. پیشتر فصل سوم کتاب را محسن ثلاثی ترجمه کرده بود. این کتاب هم امسال جلد اولش با عنوان «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر؛‌ یهودی ستیزی» منتشر شد. در سال کاری بعد هم از این مجموعه «امپریالیسم» و «توتالیتریالیسم» منتشر می‌شوند.

دبیر بخش علوم اجتماعی نشر ثالث با بیان اینکه یکی از سه کتاب مهم در انتشارات ثالث «جامعه‌شناسی خطر» نام دارد،‌ تاکید کرد: این کتاب از این جهت اهمیت دارد که می‌توان آن را مانیفست سبزهای دنیا تلقی کرد و نقدهایی که به نظام‌های صنعتی وارد است از آن رو که چنین نظام‌هایی محیط زیست را از بین می‌برند، در این کتاب دیده می‌شود. از این جهت این کتاب یک مبناست برای گروه‌هایی که می‌خواهند در این حیطه فعالیت کنند.

تدینی در بخش دیگری از صحبت خود یادآوری می‌کند:‌ نشر ثالث به دنبال این است تا از هاروی به عنوان یک اندیشمند مارکسی نه مارکسیست، یک مجموعه کتاب ایجاد کند. امسال هم از وی کتابی پیرامون امپریالیسم نو منتشر کردیم که به عنوان جلد اول از این دوره به مجموع کارهای هاروی اختصاص دارد. به زودی هم کتاب‌ «فضای سرمایه» را از او منتشر خواهیم کرد.
 
آثار هانا آرنت در صدر فروش ثالث

تدینی که به دلیل مطالعه نظری در حوزه فاشیست و توتالیتر این روزها مشغول به ترجمه کار هانا آرنت است،‌ انتشار این کتاب را همراه با استقبال خوب مخاطبان توصیف کرد و می‌گوید:‌ استقبال از آرنت در بخش علوم اجتماعی به این دلیل است که بخشی از جامعه ما که به مطالعات نظری علاقمند هستند به کارهای آرنت توجه زیادی دارند و او متفکر بزرگی است.

عضو بخش ویراستاری انتشارات‌های آگاه و آگه با اشاره به اینکه در سال جاری کارهای تازه‌ای در حوزه علوم اجتماعی نشر آگاه منتشرشده است، گفت: یکی از این کتاب‌ها با عنوان «آموزش شناخت انتقادی» از پائولو فریره است. این اثر یکبار در سال 68 چاپ شده بود و مجدد در سال جدید چاپ شده است. کتاب دیگری در حوزه جامعه شناسی آموزش داریم با عنوان «ایدئولوژی برنامه ریزی درسی و جامعه شناسی نوین آموزش» که در مورد نظریه‌ پرداز این حوزه مایکل اپل است. همچنین کتاب دیگری در همین حوزه «دانش رسمی: آموزش دموکراتیک در عصر محافظه کاری» منتشر شده است.

به گفته این فعال حوزه نشر، یکی از کتاب‌های تازه دیگر در انتشارات آگاه با عنوان «پیدایش روشنفکر گفت‌وگویی در ایران؟» است که مجموعه مقالات مرحوم محمد امین قانعی راد است. کتاب‌های دیگری هم از صاحبنظران ایرانی ارائه شده که می‌توان به «زندگی روزمره‌ی تهی دستان شهری»، «کارگران بی طبقه» (در خصوص توان چانه‌زنی کارگران بعد از انقلاب) و «سنت‌گرایی بازتابی» اشاره کرد.
 
نشر آگاه به دنبال «بازگشت به اسپینوزا»
تدینی همچنین کتاب تازه دیگر این انتشارات را «بازگشت به اسپینوزا» معرفی کرد که در آن سه بخش بدن‌ها، توده‌ها و قدرت مدنظر قرار گرفته و اثری وارن مونتاگ است.

این عضو بخش ویراستاری نشر آگه همچنین به کتاب‌های مورد توجه مخاطبان این انتشارات اشاره کرده و می‌گوید: کتاب «چه باید کرد؟» از آثار تازه منتشر شده این مجموعه است که گفت‌وگویی بین آلن بدیو و مارسل گوشه درباره‌ی کمونیسم، سرمایه‌داری و آینده دموکراسی است. درهمین بخش کتاب تازه دیگری به نام «سوسیالیسم» منتشر کردیم که مایکل نیومن آن را منتشر کرده است و امسال مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
 
آثار «نیچه» کماکان در صدر فروش آگه
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استقبال مستمر مخاطبان از نیچه توضیح می‌دهد: مجموعه انتشاراتی آگه کتاب‌های نیچه را عرضه می‌کند که هرسال پرفروش می‌شود که می‌توان به کتاب «چنین گفت زرتشت» اشاره کرد. همچنین کتاب «تکامل معادها و ایدئولوژی اقتصادی»که در اوایل دهه 70 چاپ شده بود و مجدد مورد تجدید چاپ قرار گرفته و کتاب «دانش رسمی و آموزش دموکراتیک در عصر محافظه کاری» هم به لحاظ استقبال مخاطبان وضعیت خوبی داشت.
 
خبرگیری از تهران در سال 56
محمد رضا نعمت پور،‌ مدیر روابط عمومی نشر نی با اشاره به اینکه اثری با عنوان «تهران 56» که تحقیقی است به طور مشخص درباره تهران در یکسال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی  در نمایشگاه کتاب امسال مورد توجه زیادی قرار گرفت،‌ گفت:‌ کتاب «انتقادی به توسعه جماعت محور» هم دیگر کتابی بود که به عنوان پرفروش‌های این مجموعه انتشاراتی در نمایشگاه امسال قابل ذکر است.

وی ادامه می‌دهد: کتاب «روان‌درمانی اگزیستانسیال» هم دیگر کتاب پرفروش نمایشگاه امسال بود،‌ که هر سال بسیار مورد توجه مخاطبان‌مان قرار می‌گیرد. همچنین مجموعه «چگونه بخوانیم» هم در سال جاری منتشر شد استقبال خوبی شد.

نعمت پور با بیان اینکه کتاب‌ «فقه و سیاست» اثر داوود فیرحی در نشر نی مورد استقبال گرفته است هرچند کتاب جدیدی نیست،‌ می‌افزاید:‌ از همین مولف کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» هم شرایط مشابهی را به لحاظ استقبال داشت. همچنین کتاب «الزامات سیاست در عصر ملت دولت» هم از جمله کتاب‌های مورد توجه در نمایشگاه امسال بود که احمد زیدآبادی آن را آماده کرده است.

مدیر روابط عمومی نشر نی با اشاره به اینکه در حوزه علوم اجتماعی دو کتاب «جامعه شناسی مردم مدار در کارزار عمل» هم با وجود تازه بودن برای مخاطبان جالب توجه بود،‌ تصریح می‌کند: البته این عناوین که مطرح شدند همه کتاب‌های جدید نشر نی هستند، در صورتی که کتاب‌‌های پرفروش این مجموعه انتشاراتی شامل آثار قدیمی‌تر هم می‌شود.

حامیان «جامعه شناسی عشق» در نمایشگاه
شیوا شکاری، مدیر نشر جامعه‌شناسان با بیان اینکه استقبال از این غرفه در نمایشگاه کتاب سی و دوم خوب بوده و این مجموعه همچنین قراردادهای خوبی با صاحبان آثار منعقد کرده است که در آینده کتاب‌های آن چاپ و روانه بازار می‌شود، توضیح می‌دهد: این مجموعه انتشاراتی تنها ناشر تخصصی علوم اجتماعی است که در حال فعالیت است. امسال کتاب‌های مختلفی از این مجموعه انتشاراتی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت که در میان آنها کتاب «جامعه شناسی عشق» برای مخاطبان عام جذاب بود. یکی از دلایلی که برای استقبال خوب از این کتاب می‎توانم عنوان کنم متن روان این کتاب است.

این فعال حوزه نشر با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال کتاب‎های حوزه ارتباطات این مجموعه انتشاراتی هم از استقبال خوبی برخوردار شد، یادآور می‌شود: کتاب «رسانه شناسی» از جمله کتاب‎هایی بود که در نمایشگاه کتاب مورد توجه مخاطبان‎مان قرار گرفت.
 
آغاز یک نگاه انتقادی به شعر «حافظ»
محمد شاپوری، جامعه شناس و مدیر مسئول انتشارات بهمن برنا در خصوص کتاب‌های حوزه جامعه شناسی این انتشارات می‌گوید: به طور عمده کتاب‌های دانشگاهی داریم که دانشجویان آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

این فعال حوزه نشر با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افت فروش داشتیم، ادامه می‌دهد: در این باره بزرگترین عامل را افزایش قیمت کتاب می‌دانم. در این مجموعه هم به این دلیل که قیمت کتاب‌ها از گذشته تغییری نکرده است، این مجموعه انتشاراتی بیشتر فروش خود را به لحاظ تعداد در بخش کتاب‌های قدیم خود تجربه می‌کند.

او تاکید می‌کند: در کتاب‌های چاپ جدید اثری داریم با عنوان «حافظ پادشاه عریان شعر» که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. در این کتاب قصد نویسنده ندارد حافظ را تخریب کند. بلکه حرف او این است که حافظ بیش از آنچه که لازم است در کانون توجه بوده  و این رشد در فرهنگ ایرانی هم سبب شده است که شاعران دیگر که حتی وضع بهتری نسبت به حافظ دارند در ادبیات ناشناخته باقی بمانند.
 
نشر بهمن برنا در پی گسترش اندیشه‌های بلومر و مید
شاپوری گفت: در حوزه جامعه شناسی کتاب «روش پدیدار شناسی» را داشتیم که فروش نسبتا خوبی داشت. همچنین کتاب «هم‌کنشی نمادین» هم که مربوط به هربرت بلومر است در زمره کتاب‌های خوب امسال نمایشگاه برایمان بود.

مدیر مسئول نشر بهمن برنا می‌افزاید: سال جاری کتاب «دستگاه نظری جرج هربرت مید» و «هم کنشگرایی» اثر بلومر هم از جمله کتاب‌هایی است که روانه بازار نشر شده است. همچنین یک کتاب «مبانی جامعه شناسی» را با رویکرد تفسیری به علاقمندان کتاب‌های جامعه شناسی معرفی کرده‌ایم.

تفکیک غیر قابل دفاع کتاب‌های عمومی و دانشگاهی
این جامعه شناس با بیان اینکه تفکیک کتاب‌ها (و به تبع آن مخاطبان) به دو بخش عمومی و دانشگاهی قابل دفاع نیست، ادامه می‌دهد: اگر ایران کشور توسعه یافته‌ای نشده است شاید به این دلیل است که دانش هرگز به حوزه عمومی اشاعه پیدا نکرده و در دانشگاه مانده است.

به گفته او، کتابی دانشگاهی تعریف نمی‌شود مگر اینکه به طور عمده مطالب وقتی در اختیار خواننده قرار می‌گیرد مستند باشد. مطالب مستند هم برخواسته از پژوهش است. یک نویسنده قلمش به گونه‎ای است که استنادات در کتاب وارد می‌شود و اثر به دانشگاهی معروف می‌شود. 
 
جامعه شناسی تفسیری چیست؟
مدیر مسئول نشر بهمن برنا درباره جامعه شناسی تفسیری که در این انتشارات در قالب پوسترهایی هم معرفی شده توضیح می‌دهد: جامعه شناسی تفسیری شاخه جدیدی در ایران است. این شاخه توسط تنهایی از شاگردان بلومر پایه‌گذاری شده است. انجمن جامعه شناسی تفسیری در دانشگاه آزاد تهران مرکز فعال و آثاری را منتشر کرده است و نشر بهمن برنا تمام آثار آن را منتشر کرده است.

به گفته او، کتاب «گروه درمانی اعتیاد» که به عنوان یک روش ترک اعتیاد بر اساس نظریات گافمن است، از جمله آثار انجمن یادشده است. همچنین کتاب «جامعه صنعتی» و «جامعه شناسی سینمایی» هم از دیگر آثار در حوزه جامعه شناسی تفسیری است.

شاپوری می‌گوید: امسال کتاب «جامعه شناسی تفسیری در قاب گفت‌وگو با دکتر حسین تنهایی» منتشر شد که به موضوع تکامل، تحول اجتماعی، تغییر اجتماعی، توسعه یافتگی و مسائل مربوط به آن می‌پردازد. در این کتاب توسعه یافتگی به لحاظ خاستگاه و جایگاه هم مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
بررسی تاریخ اجتماعی معاصر از نگاه روزنامه‌نگار کیهان
محمد صادق خاتمی، مدیر انتشارات پایا هم درباره فعالیت‌های این نشر می‌گوید: از سال 69 شروع به فعالیت کردیم و این مجموعه انتشاراتی اغلب کار اساتید برجسته دانشگاه‌های تهران و البته بعضی دانشگاه‌های شهرهای دیگر را به چاپ می‌رساند.

او ادامه می‌دهد: این مجموعه انتشاراتی در بخش علوم اجتماعی فقط سعی می‌کند کتاب‌هایی با نکات برجسته را منتشر کند. به عنوان مثال در خصوص ارتباطات انسانی و روش مذاکره کتاب‌هایی داریم که مورد توجه مخاطبان‌مان قرار دارد.

خاتمی با اشاره به اینکه در خصوص برگزاری مراسم و تشریفات ورود کردیم و برای آن کتاب چاپ کرده‌ایم، می‌افزاید: بعد از مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 احساس کردیم که باید کتابی هم پیرامون مسائل و روابط بین الملل منتشر کنیم.

خاتمی با اشاره به اینکه کتاب «تاریخ اجتماعی معاصر» از این انتشارات به بررسی وضعیت اجتماعی ایران در حدفاصل قاجار تا انتهای ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی می‌پردازد، تاکید می‌کند: این کتاب وقایع را در این فاصله دربر می‌گیرد و نویسند آن مرحوم محمد خاتمی است که استاد تاریخ و از اعضای هیات تحریریه روزنامه کیهان بود.
 
ترجمان در پی پر کردن خلاء‌های جامعه‌ شناسی
موسوی، مدیر مسئول انتشارات ترجمان با بیان اینکه چهارمین سال است که این مجموعه در نمایشگاه کتاب حضور پیدا می‌کند، بیان می‌کند: 57 عنوان کتاب داریم و 10 عنوان فصل‌نامه که مخاطبان فصل‌نامه‌ها از دسته کسانی هستند که با سایت ترجمان آشنایی دارند.

او با بیان اینکه فصل‌نامه ترجمان در پیشخوان مطبوعات و کتابفروشی‌ها توزیع می‌شود همچنین از طریق سایت هم قابل فروش است، می‌گوید: در نمایشگاه کتاب امسال فصل‌نامه‌های این مجموعه از جمله پرفروش‌ترین آثار بوده است. همچنین در نمایشگاه کتاب امسال 6 عنوان کتاب آماده کردیم و در طول سال هم 11 عنوان کتاب داشتیم.

موسوی با اشاره به اینکه مجموعه کتابی در نمایشگاه کتاب عرضه کردیم با عنوان «راهنمای خواندن متون کلاسیک» که در حیطه فلسفه سیاست و فلسفه اخلاق قابل طبقه بندی است، توضیح می‌دهد: این مجموعه خواندن متون کلاسیکی از اندیشمندان بزرگ را در بر می گیرد. به عنوان مثال کانت، روسو، هگل و....؛ در سال جاری هم در این مجموعه کتاب جدیدی منتشر شد با عنوان «راهنمای خواندن اخلاق نیکوماخوسی ارسطو» است.
 
«انقلاب تصورناپذیر در ایران» مورد توجه مخاطبان
به گفته مدیر نشر ترجمان، مجموعه سه جلدی پیرامون انقلاب اسلامی منتشر شده که داخل آن کتاب‎های خوب و مهمی ترجمه و از سوی جامعه دانشگاهی مورد استقبال قرار گرفت. کتاب‌های «فوکو در ایران»، «انقلاب تصور ناپذیر در ایران» و «روزهای انقلاب» از مجموع کتاب‌های این بخش هستند.

موسوی در بخش دیگری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های نشر ترجمان پیگیری این موضوع است که جامعه دانشگاهی کشور به چه کتاب‌هایی نیاز دارد، تاکید می‌کند: یکی از کارهایی که در این انتشارات انجام می‌دهیم پر کردن خلاءها در حوزه کتاب است. بر اساس بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم در حیطه جامعه شناسی انقلاب، نویسندگانی در دنیا وجود داشتند که در دنیا کارهای شاخصی انجام دادند و اتفاقا به واسطه چنین کارهایی هم شناخته شدند. اما در فارسی چنین آثاری نداشتیم و حتی به قدرت چنین تحقیقاتی که آنها انجام داده بودند هم کاری را منتشر نکرده بودیم.

به گفته موسوی، بخشی از هیات علمی که در نشر ترجمان مشغول به فعالیت هستند در رشته علوم اجتماعی تخصص دارند و این افراد انتشار کتاب‌ها را پیشنهاد می‎کنند. این گروه‌ها تحقیقی انجام می‌دهند و بر اساس آن به عنوان مثال قریب 200 کتاب پیشنهاد می‎شود، سپس از میان این آثار گزینش‎هایی صورت می‎گیرد و در نهایت ترجمه و چاپ کتاب صورت می‌گیرد.

این فعال حوزه نشر با بیان اینکه نسبت به سال قبل ریزش مخاطبی در نمایشگاه کتاب نداشتیم، تصریح می‌کند: قیمت کتاب افزایش پیدا کرده است اما با این حال مشتریان بر اساس توان مالی خودشان دست به انتخاب می‌زنند. بر همین اساس مخاطبان کتاب‎هایی را انتخاب می‎کنند که آنها پرفروش‏های مجموعه می‎شوند و چنین آثاری هزینه‎ها را تاحدی برایمان کاهش می‏دهد.
 
«نبرد با رکورد» خواست مشتریان
اختری، کارشناس انتشارات دنیای اقتصاد با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب امسال اثری با عنوان «جامعه شناسی اقتصادی» از مارکس وبر کتاب پرفروشی بود، می‌گوید: کتاب «نبرد با رکود» هم دیگر کتابی بود امسال فروش فوق العاده خوبی را تجربه کرد. هر دو این کتاب‎ها نگاه جامعه شناسی هم دارد.

وی با بیان اینکه کتاب «فلسفه ساده» هم از جمله دیگر کتاب‎هایی بوده که امسال فروش خوبی را تجربه کرد،می‌افزاید: ملاک این انتشارات برای چاپ و نشر کتاب این است که علاوه بر روانی ترجمه یا نثر کتاب، مشکلات جامعه را هم بتواند رفع کند.
 
مردم به دنبال «جامعه شناسی چشم هم چشمی»
مدیر غرفه انتشارات تیسا با اشاره به اینکه این مجموعه انتشاراتی در حوزه جامعه شناسی فعالیت بارزی دارد،‌ می‌گوید:‌ کتاب‌های حوزه جامعه شناسی این انتشارات بسیار پرفروش هستند. به عنوان مثال کتاب «تغییرات چالش‌ها و آینده خانواده ایرانی» که از زمان چاپ آن خیلی نمی‌گذرد. در نمایشگاه امسال هم هر روز تعداد زیادی از آن به فروش می‌رسد.

او ادامه می‌دهد: دو کتاب «جامعه شناسی جوانان» و «جامعه شناسی چشم هم چشمی» از پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه امسال‌مان بود. به این مجموعه می‌توانم کتاب «جامعه‌ شناسی رنج‌هایش» را هم اضافه کنم.

این فعال حوزه نشر با اشاره به اینکه در حوزه مطالعات زنان کتاب «زندگی زنان در شهر» و همچنین کتاب «زنان و کیفیت زندگی شهری» از جمله آثار مورد توجه و پرفروش نشر تیسا در نمایشگاه کتاب سی و دوم بود،‌ اضافه می‌کند:‌ کتاب دیگر در این حوزه «زنان،‌ همسایه و مادران» که بیشتر به موضوعات انسان‌شناختی می‌پردازد.
 
با نگاهی به گفته‌ها و مشاهدات‌مان در نمایشگاه کتاب تهران آنچه که می‌توان بر آن صحه گذاشت این است که با توجه به اقتضائات خاص رشته علوم اجتماعی و مخاطبان ویژه‌ای که دارد، هنوز هم بازار این حوزه در دست مولفان و مترجمان شناخته شده غربی و ایرانی است.

هنوز هم علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی، می‌خواهند ترجمه‌های متون کلاسیک و معاصر سردمداران این حوزه مانند پیتر برگر را بخوانند و هنوز هم جامعه‌شناسی تفسیر ابوالحسن تنهایی می‌فروشد.

از سوی دیگر مخاطب امروزی علوم اجتماعی نگاهش بیش از گذشته به مسائل انضمامی جامعه ایران و زندگی روزمره جلب شده و از همین روست که آثاری که پیوندی با این حوزه‌ها دارد می‌تواند در سبد پرفروش‌ها باشد.

در پایان باید گفت که در میان آثار دیده شده در نمایشگاه کتاب جای جامعه‌شناسی ایرانی همچنان خالی است حوزه‌ای که می‌تواند دستانی پرتر برای مخاطب ایرانی داشته باشد!
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها