یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افتتاح شد

همزمان با ماه مبارک رمضان، مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همراه با رونمایی از 50 اثر تازه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور حجج‌الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نجف لک‌زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر معاونین و اساتید این دفتر در مرکز همایش‌های غدیر قم افتتاح شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام واعظی با بیان اینکه جمع شدن آثار و دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در یک نمایشگاه مستقل سبب بهتر دیده شدن این آثار می‌شود، گفت: این نمایشگاه نشان می‌دهد که ظرفیت‌های عظیمی در این نهاد حوزوی در خصوص فعالیت‌های قرآنی وجود دارد و برپایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی این مرکز، باعث افزایش انگیزه برای فعالیت‌های قرآنی بیشتر در آینده می‌شود.
 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مرکز دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه پژوهشی، تبلیغی و هم‌چنین آموزشی است، ادامه داد: گستردگی و تنوع فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در هیچ دستگاه و نهادی دیده نمی‌شود، البته که در کشور نهادهایی داریم که صرفاً آموزشی یا فرهنگی باشند و موفق هم هستند؛ اما این مرکز، آموزش‌های کاربردی در زمینه‌های مختلف فرهنگی را در 20 استان کشور دارد و در زمینه تبلیغ و پژوهش دارای نیروی انسانی نخبه و انقلابی است.
 
وی با اشاره به وجود نیروی انسانی نخبه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، افزود: یکی از مزیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی، بهره‌مندی از افراد نخبه و مؤثر است که اکنون در حال گذر از کارکردگرایی به سوی مسئله‌محوری هستند، همه بخش‌های دفتر تبلیغات اسلامی با انسجام و هم‌فکری برای حل مسائل مختلف هماهنگ هستند، که اخیراً با تشکیل قطب‌های فکری و فرهنگی، به سمت مسئله محوری حرکت کرده و بررسی می‌کنند که برای حل یک مسئله چه کاری انجام دهند.
 
حجت‌الاسلام واعظی با اشاره به تعادل میان نخبه‌گرایی و توده‌گرایی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بیان کرد: این نهاد به فرموده رهبر معظم انقلاب، نماد روشنفکری حوزه است؛ اینکه در دفتر تبلیغات اسلامی رگه‌های روشنفکری وجود دارد، و جامعه نخبگانی را هدف قرار داده، یک حقیقت است اما این مهم، باعث نشده که این مرکز، اقشار مختلف مردم را فراموش کند؛ بلکه این مرکز هم در قبال فرهنگ عمومی لایه‌های مختلف اجتماع و هم در فضای نخبگانی جامعه، مسئولیت دارد و به نیازهای همه اقشار مختلف جامعه پاسخگو است.
 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ادامه داد: ما در دفتر تبلیغات اسلامی، هم دایره‌المعارف قرآن را تدوین کردیم، هم پاسخ به شبهات عمیق قرآنی را در دستور کار داریم و همچنین از آن طرف دانشنامه کودک و نوجوان هم ارائه شده است؛ از طرف دیگر نشریه پوپک و سلام بچه‌ها تا مجلات علمی ـ پژوهشی را مورد توجه دارد و این نشان از توجه به لایه های مختلف اجتماع دارد.

وی با اشاره به انقلابی بودن این مرکز تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 40 سال پیش در اردیبهشت ماه 1358 هم به فرمان امام خمینی(ره) کار خود را شروع کرد تا مردم نقاط مختلف کشور را توسط روحانیون مبلغ، با فرهنگ اسلام و مسائل مختلف انقلابی آشنا کند؛ البته با گسترش و رشد اهداف انقلاب اسلامی، فعالیت‌های آن هم متقابلاً رشد و توسعه یافته است.

حجت‌الاسلام واعظی در پایان با اشاره به حدیث ثقلین و اینکه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در خدمت قرآن و مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: برپایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی، گویای این واقعیت است که این مرکز، میزان زیادی از انرژی خود را صرف فعالیت‌های قرآنی کرده و باید حدیث ثقلین، یعنی قرآن و عترت محور کارش قرار دهد، چرا که ریشۀ سرمایه ایمانی ما و هر چه داریم، کتاب و سنت و اهل بیت(ع) است.


در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که  شعار آن «قرآن، مبنای انقلاب اسلامی» گذاشته شده است از 50 اثر از جدیدترین آثار قرآنی این مرکز رونمایی شد.

از این عناوین، 35 اثر مربوط به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و 15 اثر هم مربوط به مؤسسه بوستان کتاب بود. از جمله آثار جدید رونمایی شده، می‌توان به تفسیر شمس تألیف حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی بروجردی در 10 جلد، دانشنامه قرآن ویژه نوجوانان در 3 جلد، جلد ششم مفتاح الجامع، مجموعه دانشنامه های قرآنی اشاره کرد.

در این نمایشگاه غرفه‌هایی از طرح‌واره‌های تبلیغی قرآنی که شامل داستان‌های شاد قرآنی برای کودکان، غرفه‌های اسناد قرآنی، هنرهای تجسمی قرآنی و نرم‌افزارهای قرآنی و آثار و محصولات دفتر تبلیغات اسلامی، پایان‌نامه‌های دانشجویی با محوریت قرآن کریم دایر است.

برگزاری 14 نشست‌ علمی و کرسی‌های ترویجی تخصصی با عناوینی همچون «نقش عمومات قرآنی در مسائل مستحدثه»، «رویکردهای جدید مستشرقان»، «دراماتولوژی قرآن»، «اهل بیت در آثار مفسران اندلس» و «ادله اخلاقی زیستن از نگاه قرآن» از جمله این نشست‌های قرآنی است که در ایام برپایی این نمایشگاه، برگزار می‌شود.

نمایش آثار مکتوب دفتر تبلیغات اسلامی و پایان‌نامه‌های قرآنی تدوین شده در مراکز آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی در موضوعات قرآنی، از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است و اسناد قرآنی نفیس موجود در اداره کتابخانه‌ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

ارائه آثار دیجیتال از قبیل نرم‌افزارهای قرآنی و سایت‌ها و پایگاه‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی، پرسمان قرآنی، اجرای برنامه‌های تجسمی با موضوعات قرآنی و اجرای برنامه‌های متنوع و شاد قرآنی ویژه خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان، در طول مدت نمایشگاه، جزء برنامه‌های این نمایشگاه است.

یادآوری می‌شود نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، از 28 اردیبهشت لغایت 4 خردادماه برای نمایش عموم دایر است، که آثار و محصولات قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی با 50 درصد تخفیف جهت فروش، عرضه می‌شود.

در این مدت، نمایشگاه در دو شیفت صبح و شب جهت بازدید عموم علاقه‌مندان دایر است، نشست‌های علمی و کرسی‌های ترویجی، صبح‌ها از ساعت 10 تا 13 برگزار می‌شود و شب‌ها نیز نمایشگاه از ساعت 21:30 تا 1 بامداد با برنامه‌های متنوع و شاد قرآنی در خدمت عموم مردم قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها