چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
بازار گرم رمان‌های خارجی دستِ دوم در نمایشگاه کتاب

عرضه حجم قابل توجهی از کتاب‌های دسته دوم در کنار کتاب‌های نو با تخفیف نمایشگاهی، تا حد قابل قبولی عطش مخاطب ایرانی را فرونشانده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- هادی حسینی‌نژاد؛ بخش کتاب‌های خارجی در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران؛ همچون سنوات گذشته پذیرای آن دسته از علاقه‌مندان به مطالعه است که خواندن نسخه‌های اصلی را به ترجمه‌ ترجیح می‌دهند. یکی از نکات قابل توجه در این دوره اما، رونق کتاب‌های دستِ دوم خارجی؛ خصوصا رمان‌های شناخته شده جهان ادبیات است که با جیبِ کتابخوان‌های ایرانی تناسب بیشتری دارد.

نوسانات ارزی و افت ارزش ریال در برابر واحدهای ارزی دلار، یورو، پوند و... این نگرانی را از سال گذشته ایجاد کرده بود که قیمت بالای کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب تهران، سبد خرید بازدیدکنندگان ایرانی را خالی می‌گذارد. ولی عرضه حجم قابل توجهی از کتاب‌های دسته دوم در این بخش، تا حد قابل قبولی عطش مخاطب ایرانی را فرونشانده است.
 
 
هم‌کلامی با چند غرفه‌دار که نشرهای مشهور جهان را در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران نمایندگی می‌کنند، نشان از آن دارد که توان اقتصادی پایین اهالی کتاب در ایران، از سال قبل مورد توجه آن‌ها بوده است؛ به‌همین‌خاطر، تهیه کتاب‌های دستِ دوم از کتاب‌فروشی‌ها و حراجی‌های کتاب کشورهای مختلف، یکی از اقدامات صورت گرفته از سوی آن‌ها بوده که در این دوره تقویت شده است.
 
آنچه در نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان کتاب‌های ارزان ارائه می‌شود، دو نوع کتاب را شامل می‌شود: نخست کتاب‌های دست‌دوم که مشخصا در کشورهای مختلف، خریداران و مخاطبانی داشته‌اند و دوم؛ کتاب‌هایی که در قفسه کتاب‌فروشی‌های واقع در کشورهای خارجی، مانده‌اند، کتابفروشان موفق به خرید آن‌ها نشده‌ و به حراج گذاشته شده‌اند.

با گشت‌وگذار در قسمتِ کتاب‌های لاتین در بخش ناشران خارجی نمایشگاه سی‌ودوم، شاهد عرضه کتاب‌های خارجی با قیمت‌های متفات هستیم. غرفه‌داران با نصب برگه‌هایی بر دیواره غرفه‌ها، تبلیغات خود را بر مبنای محاسبه قیمت ارز، نصب کرده‌اند: از دلار 4000 تومانی و 7000 تومانی گرفته تا پوند 6000هزارتومانی. با این حساب، رمانی که مثلا 4 دلار قیمت خورده، با تخفیف 20 تا 30درصدی با قیمت بیست‌وچند هزار تومان قابل خریداری است. یا مثلا کتابی که قیمت اصلی آن 7 پوند است، در نمایشگاه کتاب با قیمت 40هزارتومان فروخته می‌شود. همچنین کتاب بی‌نوایان اثر ویکتور هوگو با قیمت اصلی 11پوند (معادل 200هزارتومان) به مبلغ 66هزارتومان (با پوند 6000تومانی) عرضه شده است.
 
البته بخشی از کتاب‌ها با وجود اینکه دست دوم نیستند، تخفیف‌های خوبی دارند و قیمت‌شان برای مخاطب ایرانی، قابل قبول است. مثلا کتاب اولیور توئیست اثر چارلز دیکنز که با قیمت پشت جلد 4 دلار (معادل با 56هزارتومان) به مبلغ 28هزار تومان (با دلار 7000 تومانی) فروخته می‌شود.
 
نسخه اصلی کتاب «میشل اوباما شدن» هم که در ماه‌های اخیر مورد توجه ناشران ایرانی قرار گرفته و ترجمه‌های مختلفی از آن در بخش ناشران عمومی عرضه می‌شود، در بخش لاتین ناشران خارجی عرضه شده است. این کتاب که 25 پوند (معادل با 457هزار تومان) قیمت گذاری شده در این بخش با قیمت 336هزار تومان (تقریبا با پوند 13هزار و 500 تومانی) به فروش می‌رود.
 
اگر به تعداد صفحات و نوع چاپ این کتاب‌ها توجه کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت‌ تمام شده آن‌ها، در حد کتاب‌های ایرانی و حتی کمتر از آن‌ها است. بنابراین نمایشگاه کتاب تهران، فرصت مغتنمی برای علاقه‌مندان به کتاب‌های اصلی به‌شمار می‌اید.

در برخی غرفه‌ها، میزان تخفیف‌ها به 20 یا 30 درصد خلاصه نمی‌شود و برخی از غرفه‌ها تخفیف‌های خود را تا 80درصد افزایش داده‌اند. این دسته از کتاب‌ها، عمدتا کتاب‌های تخصصی و علمی‌اند و به آن خاطر تخفیف‌ بیشتری خورده‌اند که سرعت رشد علم در کشورهای توسعه‌یافته، مدام با انتشار کتاب‌ها و ویراست‌های جدید همراه است و نسخه‌های قدیمی، افت قیمت شدیدی دارند. اما با توجه به فاصله علمی در برخی گروه‌ها، ظاهرا خرید نسخه‌های قدیمی کتاب‌های علمی هم برای مخاطب ایرانی، غنیمت است.
 

غرفه‌داران در این بخش، از کمبود فضا گلایه دارند و معتقدند سال گذشته که بخش ناشران خارجی در زیرزمین رواق شرقی مستقر بود، فضای کافی در اختیار داشتند اما در مجموع، از استقبال بازدیدکنندگان و فروش خود ابراز رضایت دارند. با این اوصاف می‌توان گفت دغدغه مخاطب کتاب‌های زبان اصلی در ایران با عرضه کتاب‌های دستِ دوم خارجی در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران، تا حد قابل قبولی برآورده شده است.
 

 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    این کتاب ها به زبان انگلیسی هستند. لاتین خودش زبانی جدا است.
    • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
      به مجموعه‌ای از زبان‌ها؛ از جمله انگلیسی، اسپانیولی، فرانسه، پرتغالی، ایتالیایی و ... مجموعه زبان‌های لاتین را شکل می‌دهند. بخش ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران هم به دو بخش لاتین و عربی تقسیم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها