پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
نمایش آثار تصویرگری مدرن و به‌روز در یک قاب

بیش از 100 قاب از تصاویر کتاب‌های کودکان اثری از 50 تصویرگر کتاب کودک هم‌زمان با نمایشگاه کتاب تهران در غرفه چین به نمایش گذاشته شده است، آثاری با شاخصه‌های ملی کشور چین که نشان‌دهنده خلاقیت تصویرگران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در روزهای باقیمانده، اگر به نمایشگاه کتاب تهران آمدید و به بخش بین‌الملل رفتید، غیر از سر زدن به غرفه چین، حتما از بخش نمایشگاه تصویرگری‌های کتاب این غرفه هم بازدید کنید.
 
بخش عمده تصاویری که در غرفه تصویرگری چین وجود دارد دربردارنده تاریخچه طولانی و قدمت این هنر در میان اهالی این کشور است و می‌توان تصاویر جذاب و زیبایی به تناسب فرهنگ مردم این کشور شرق آسیا لابه‌لای این تصاویر مشاهده کرد.
 
در این قاب‌ها می‌توان تصاویری با موضوعاتی غنی، با شاخصه ملی، یکتایی، جامعیت و تخیل را مشاهده کرد. همچنین باید عنوان کرد که این آثار دارای عناصر چینی با بیان بین‌المللی هستند که نشان‌دهنده سطح خلاقیت آثار تصویرگری چین هستند.
 
تاریخ نشان می‌دهد که نخستین آثار تصویرگری‌ در چین به بیش از 1100 سال پیش می‌رسد و تاریخچه آن به سلسله تانگ در این کشور بازمی‌گردد، نگاهی به آثار قدیمی تصویرگری در چین نشانگر این است که در بیشتر موارد از این هنر برای توصیف محتوای متنی استفاده می‌شده و در کتاب‌های مصور بیشتر در بخش فرعی مورد استفاده قرار می‌گرفت.


در این نمایشگاه تصاویر جذاب و دیدنی‌ای از تصویرگران چینی به نمایش گذاشته شده است و می‌توان ردپای چین توسعه یافته و مدرن را در آن مشاهده کرد، با شروع قرن 21 ، انتشار کتاب کودک نیز در چین  با رشد بیش از 10 درصدی می‌رسد.
 
در این میان می‌توان ردپای تصویرگری‌های جدید را به خوبی مشاهده کرد و به گفته مسئول غرفه چین، بخش عمده این تصویرگری‌ها متعلق به کتاب‌های پنج سال اخیر کودکان است. به دنبال توسعه تولید کتاب‌ برای کودک و نوجوانان و اقبال ناشران از این حوزه، تصویرگری نیز در این کشور رشد زیادی پیدا کرد.
 
از ویژگی‌های این تصاویر می‌توان به خلق تصویرگری‌هایی با مشخصه چینی اشاره کرد و این موضوع از نقاط قوت کتاب‌های کودک و نوجوان و اقبال ناشران کشورهای دیگر از این کتاب‌ها بوده است، به طوری که خرید و فروش رایت کتاب‌های کودک و نوجوان چینی با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

 
البته برگزاری نمایشگاه تصویرگری اصیل چینی و نمایشگاه تصویرگری باستانی چینی در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا که سال گذشته برگزار شد، از جمله اقدامات این کشور برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به شمار می‌آید، نمایشگاه‌هایی که مورد توجه وسیع بازدیدکنندگان و ناشران کشورهای دیگر قرار گرفت.
 
مجموعه آثاری که اکنون در غرفه چین به نمایش در آمده است از دل مسابقه‌ای خارج شده است که در کشور چین برگزار شده است؛ در این مسابقه حدود 670 اثر مصور از 125 هنرمند چینی به رقابت پرداختند و از بین آثار آن‌ها با رای هیاتی شامل تصویرگران، نویسندگان، محققان، تصحیح‌کنندگان و مروجان کتابخوانی، در مجموع 100 اثر از 50 هنرمند انتخاب شد که می‌توانید آن‌ها را در غرفه چین مشاهده کنید.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا 14 اردیبهشت 8 هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها