چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
عربانی:«چشم‌هایش» بزرگ علوی را به فرد مورد علاقه‌‌ام هدیه دادم/کتاب وسیله وصل ما بود

احمد عربانی، جواد علیزاده و هادی حیدری سه هنرمند کاریکاتوریست کشورمان با حضور در غرفه ایبنا از تجربیات کتابخوانی‌شان گفتند.

در سی‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جواد علیزاده،‌ احمد عربانی و هادی حیدری از کاریکاتوریست‌های پیشکسوت کشورمان مهمان غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شدند و به گپ‌وگفت درباره حال‌وهای نمایشگاه و وضعیت کتاب‌های کارتون و کاریکاتور پرداختند.

در ابتدا جواد علیزاده درباره استقبال از کتاب جدیدش صحبت کرد و گفت: استقبال مخاطبان خوب بود و برخی برای تهیه این کتاب با من تماس می‌گرفتند. این کتاب با تیراژ 1500 منتشر شد که بیشتر آن به فروش رفته و گویا قرار است چاپ دوم آن هم منتشر شود؛ ولی با این وضعیت چاپ و نشر در ایران مشخص نیست که بتوانیم آن را منتشر کنیم یا نه. با این وضع قیمت کتاب‌ها و مخاطبان کتاب، استقبال از این اثر خوب بود.

این کارتونیست درباره تجربه انتشار کتاب بیان کرد: من سالیان سال درگیر انتشار مجله بودم و یک کتاب فاخر و نفیس از کارهای خودم نداشتم. در گذشته گاهنامه‌هایی منتشر می‌کردم ولی نمی‌توان آن‌ها را کتاب اطلاق کرد. این کتاب در زمانی چاپ شد که قیمت کاغذ به گرانی الان نرسیده بود و تجربه خوبی بود. اگر عمری باقی باشد و  جایی بخواهم به کارهایم اشاره‌ای کنم به راحتی می‌توانم مجموعه خود را نشان بدهم؛ چون چاپ خوبی هم داشت. دوستان خوبی هم داشتم که در زمینه انتشار آن به من انگیزه دادند.

وی در ادامه افزود:‌ به هر صورت کتاب ماندگارتر است و این کتاب مجموعه‌ای از آثار دلخواه خودم بود. کاریکاتور‌های موجود در این کتاب آثاری است که من در 30 یا 40 سال گذشته آن‌ها را کشیده بودم. البته در این زمینه هم کتاب‌های زیادی نداریم و تقریبا چند اثر کامبیز درمبخش است و خیلی نمی‌توان در حوزه کاریکاتور کتاب پیدا کرد.

وی درباره کتاب‌های مورد علاقه‌اش گفت: آثاری در زمینه فیزیک، تاریخ سیاسی، سینمایی، هنری و گاهی هم کتاب‌هایی که جنبه ورزشی دارند را دوست دارم. در فیزیک، تخیل، تجسم، مسائل فلسفی و راز خلقت و آفرینش وجود دارد و این برایم جذاب است.
جواد علیزاده در پایان صحبت‌هایش گفت: آثار صادق هدایت را هم می‌خوانم. «بوف کور»، «سه قطره خون» و داستان‌های کوتاهش را بیشتر دوست دارم. با این که هر کدام را چندباری خواندم ولی باز هم می‌خوانم؛ به ویژه زمانی که دچار افسردگی می‌شوم این‌ها را می‌خوانم. برخلاف بسیاری که فکر می‌کنند این کتاب‌ها ممکن است افسردگی را تشدید کنند من فکر می‌کنم با خواندن این‌ها فرد می‌تواند آرام شود.

 

احمد عربانی

 در ادامه احمد عربانی کارتونیست‌ درباره کتاب خاطراتی که قصد دارد منتشر کند گفت: سال‌هاست که می‌خواهم مجموعه خاطرات خودم را منتشر کنم؛ خاطرات جذاب و طنزی که در طول زندگی داشته‌ام. عدم انتشار آن به دلیل مسائل مالی و تنبلی است؛ ولی قصد دارم امسال یا سال آینده آن را منتشر کنم. کدهایی از این خاطرات را به صورت خلاصه نوشته‌ام و قرار است یک ویراستار آن‌ها را طول و تفصیل دهد و نگارش آن را ادیبانه می‌کند. به هرحال من که نویسنده نیستم و این کار را باید به ویراستار سپرد.

وی درباره تاثیر هنرمندان بر مخاطبان برای خواندن کتاب اظهار کرد: انتشار کتاب توسط هنرمندان ‌خیلی کار خوبی است و می‌تواند نهایت خواسته یک هنرمند باشد که مجموعه‌ای از کارهای خودش را داشته باشد؛ حال اگر کاریکاتوریست،‌ نقاش یا موزیسین باشد فرقی ندارد.

وی در ادامه افزود: مثلا در زمینه موسیقی روح‌الله خالقی دو یا سه جلد کتاب مناسب چاپ کرده است؛ یا جواد معروفی ردیف‌ها را در کتاب جمع‌آوری کرده است و اگر این‌ها به صورت مدون نبود هنرجوها دچار سردرگمی‌ می‌شدند. در حوزه هنرهای تجسمی‌ هم به همین شکل است، همایون کاتوزیان و علی‌اکبر صادقی مجموعه آثاری دارند.

این کارتونیست همچنین بیان کرد: زمانی که کتاب‌ به این صورت شکل می‌گیرد هم هنرمند خوشحال است که یادگاری برجای گذاشته و هم مخاطبان تکلیفشان روشن است و بنا بر سلیقه‌شان می‌روند و کتاب را تهیه می‌کنند. حال این که چرا این دست کتاب‌ها فراوان نیست، چون شرایط کاغذ و چاپ چندان مساعد نیست و روز به روز در حال تغییر است؛ این است که برخی عطایش را به لقایش می‌بخشند. ناشران هم سردرگمند و نمی‌دانند چه کنند این‌ها هم مزید بر علت شده است تا در این سال‌ها آثار زیادی منتشر نشده است.

وی درباره کتاب‌های مورد علاقه‌اش گفت: من آثار تاریخ سیاسی و اجتماعی را دوست دارم، مانند مجموعه کتاب جعفر شهری درباره تهران. تهران را خیلی دوست دارم و چیزهایی درباره تهران جمع‌آوری کرده‌ام. رمان هم دوست دارم چون آرامش خاصی به من می‌دهد. چون ما هم تخیلمان خوب کار می‌کند و با افسون احساسمان زنده‌ایم. فضای تخیلی رمان ما را با خود همراه می‌کند.

این کارتونیست درباره کتاب‌هایی که خوانده گفت:‌ کتاب «چشم‌هایش»‌ اثر بزرگ علوی را در جوانی خواندم و روی من اثر گذاشت و به شخص مورد علاقه‌ام هم دادم و یادداشتی در آن گذاشتم، زیر برخی جملات خط می‌کشیدم و می‌گفتم این‌ها را بخوان. در آن زمان این طور بود و ما کتاب به همدیگر می‌دادیم و در واقع کتاب‌ وسیله‌ای برای وصل ما بود. نوشته‌های مارک تواین و آنتوان چخوف هم که «شنل» را نوشته است خوب بود. من عاشق سینما هستم و بیشتر کتاب‌هایی که در این حوزه نوشته شده است را خریده و خوانده‌ام.
 

هادی حیدری

هادی حیدری جوان‌ترین کارتونیست حاضر در این جمع نیز درباره کتاب‌های مورد علاقه‌اش اظهار کرد: من علاوه بر این که در زمینه فعالیت خودم پیگیر کتاب‌ها هستم در زمینه‌های دیگر هم کتاب‌ می‌خوانم. متاسفانه در حوزه کارتون و کاریکاتور کتاب‌های کمی‌ منتشر می‌شود و ما تلاش کردیم به این بازار فقیرانه کارتون و کاریکاتور کمک کنیم و آثار بزرگان این حوزه را منتشر کنیم.

این روزنامه‌نگار همچنین گفت: جدای از این فضا من به کتاب‌های ادبی و تاریخی به ویژه تاریخ معاصر گرایش بیشتری دارم. من دیپلم علوم انسانی دارم و با پشتوانه آن به سراغ رشته کارشناسی هنر(نقاشی) رفتم. زمانی هم که رشته علوم انسانی را انتخاب می‌کردم با علاقه این کار را انجام دادم. البته کتاب‌های روایی و زندگی‌نامه‌ هم می‌خوانم؛ زندگی‌نامه افرادی که در حوزه خودشان موثر بوده‌اند.

وی در پایان کتاب‌های مورد پسندش را نام برد: کتاب «نلسون ماندلا» را به دلیل این که در فضای خاصی آن را خواندم در ذهنم مانده است، کتاب «ایران بین دو انقلاب» اثر یرواند آبرهامیان و «درباره شاه» عباس میلانی برایم جالب بود، با این که سال‌هاست که از چاپ این کتاب‌ها می‌گذرد ولی در ذهنم مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها