سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
آیین روز یزد با حضور رئیس نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

آیین روز یزد، پایتخت کتاب ایران با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، آیین روز یزد، پایتخت کتاب ایران صبح امروز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی در مصلای امام خمینی (ره)، محل برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب ایران برگزار شد.

ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: در 5 سال اخیر، استان یزد با توجه به سابقه فرهنگی، دینی و ظرفیت های خود به خوبی توانسته از ظرفیت ها را استفاده کند و در جشنواره های مختلف خوش بدرخشد.

وی افزود: استان یزد در سال گذشته با نظر قاطع هیات داوران به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد که از جمله دلایل این انتخاب ارائه 40 برنامه و 37 فعالیت و یک هزار و 700 باشگاه کتابخوانی بود.


مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: افتتاح اولین گذر فرهنگ و هنر در شهر یزد به عنوان یکی از نقاط قوت شهر یزد است که امیدواریم این شهر با استمرار فعالیت ها و تلاش و کوشش در این مدت، برنامه های خود را با قوت ادامه دهد.

حیدری تصریح کرد: هدف اولیه از این مسئله، طبیعتاً کسب عنوان پایتخت کتاب ایران نبوده است بلکه اجرای برنامه ها به صورت پایدار، هدف اصلی ما بوده است و در شرح وظایف نیز توجه به پایدار بودن برنامه ها مورد تاکید است.

وی ادامه داد: ما در وزارت ارشاد و اداره کل مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی، صرفا به عنوان دبیرخانه و هماهنگ کننده هستیم اما هدف اصلی ما تسهیل گری و فرهنگ سازی در زمینه کتاب و کتابخوانی است.
 
مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: در استان یزد بعد از مدت ها تلاش، ممارست و هم افزایی بین دستگاه های فرهنگی، نهادهای دولتی و غیردولتی به وجود آمد که نقطه شکوهمند این همگرایی، کسب عنوان پایتخت کتاب ایران بود.

وی افزود: با کسب عنوان پایتخت کتاب ایران، یک برند و نشان پرافتخار دیگر به نشان های فرهنگی و علمی یزد افزوده شد و در کنار شهر جهانی در میراث جهانی توانست افتخاری دیگر رقم بخورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد یادآور شد: اگرچه شهر یزد به نسبت جمعیت کشوری یک میلیون و صد هزار نفر جمعیت دارد اما همین شهروندان تلاش کردند تا تمدن بزرگی بسازند که بسیاری از اندیشمندان از جمله دکتر پاپلی از آن به عنوان تمدن کاریزی نام ببرند.

جوادیان زاده یادآور شد: از زمانی که این تمدن شکل گرفته، عملاً می توان گفت که پارادایم تمدنی را در جهان بر هم زده زیرا عمدتاً تمدن ها در کنار رودها شکل گرفته در حالی که این تمدن در دل کویر با نقطه هویت بی آبی شکل گرفت و عملاً نوع جدیدی از تمدن را پایه گذاری کرد.

وی افزود: این تمدن با توجه به نوع ساختار خود در دل کویر مرکزی ایران بناهای فکری با شکوه و انسان های بزرگ و مکاتب بزرگ خلقی را به وجود آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: ما یزدی ها میراث دار اندیشه ها و تلاش های باشکوهی هستیم که در گذشته وجود داشته و باید پاس بداریم تا شکر پروردگار را به جای آورده باشیم.

جوادیان زاده بیان کرد: با این رویکرد و دیدگاه که امروز که یزد به عنوان چهارمین شهر صنعتی ایران شاخص های صنعتی را در خود دارد بر خود لازم می بینیم که سهم فرهنگ را در این میان به رسمیت بشناسند.
 

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: شهر یزد به شایستگی و استحقاق کامل، سزاوار نام پایتخت کتاب ایران است که همگی ویژگی ها از جمله صبر، استعداد و آمادگی در مردم یزد وجود دارد و این افتخاری برای کشور است.

وی افزود: وقف کتاب و کتابخانه در این استان ما را بر می انگیزد و امیدواریم این روحیه در کشور نیز گسترش پیدا کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یزد باید با توجه به ظرفیت های بالایی که دارد بر روی محورهای مختلفی کار کند تا بتواند وجهه بین المللی را کسب کند.

جوادی ادامه داد: امیدواریم جوانان و نوجوانان یزد بتوانند همانطور که نام های درخشانی برای استان وجود دارد در آینده این نام ها درخشان تر شود.

در پایان این مراسم نیز از پوستر سومین دوره کتاب سال جایزه ویژه شهید صدوقی، تمبر یزد، پایتخت کتاب ایران و کتاب طرح ها و برنامه های یزد پایتخت کتاب ایران رونمایی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط