سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
ما اهل کتابیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در جریان بازدیدی که دوشنبه نهم اردیبهشت 98 از نمایشگاه کتاب تهران داشتند، در جریان مشکلات نشر و راهکارهایی برای خروج از مشکلات ازجمله بحران کاغذ و همچنین انتشار جدیدترین کتاب‌ها قرار گرفتند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- زهرا حقانی: رهبر معظم انقلاب، بدون اِغراق یکی از کتابخوان‌ترین مردمان این سرزمین است، آن‌هم نه از سر تفریح یا اجبار و نمایشی، بلکه از روی علاقه. ایشان کتاب می‌خوانند و نقد سازنده می‌کنند. نظرات کارشناسانه رهبری درباره کتاب‌های مختلف، بسیار دقیق و علمی و موشکافانه است و حتی گاهی شگفتی‌آور. برای چنین شخصیتی، نمایشگاه کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد و بازدید از آن همچون تفرج در گلستان است.
 
دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه 1398، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ مقام معظم رهبری، همچون بیشتر دوره‌های پیشین نمایشگاه کتاب تهران، از این آوردگاه بزرگ کتاب بازدید کرده و در این گشت‌وگذار 2 و نیم ساعته در راهروهای نمایشگاه، علاقه‌مندی خویش را نسبت به برخی آثار ابراز کردند و درباره برخی کتاب‌ها نیز توصیه‌های کارشناسانه‌ای بیان کردند. روایت این حضور، از زبان غرفه‌داران نمایشگاه، شنیدنی است.
 
مسیر بازدید از ابتدای راهروی 11 و غرفه انتشارات مروارید شروع شد. رهبر معظم انقلاب، دقایق نسبتا قابل‌توجهی را در این غرفه گذراندند. در این غرفه، ناشر یک سری از کتاب‌های شعر را در قطعی جالب بین جیبی و رقعی با طراحی جذاب به چاپ رسانده بود که مورد توجه ایشان قرار گرفت و چند کتاب را ورق زدند و کتاب «شاملو» را برداشتند. البته در این بازدید، جای مسئول این غرفه خالی بود.


آرزویی که برآورده شد

توقف بعدی، غرفه انتشارات مسیر دانشگاه بود. هنوز شوق حاصل از دیدار صبحگاهی رهبر در چهره سید کمال قریشی؛ مسئول این غرفه به خوبی نمایان بود. به گفته وی، دوجلدی «مثنوی مولانا» که در آن اشعار اعراب‌گذاری شده، کتابی بود که توجه رهبری را جلب کرد و آن‌را بدست گرفته و تورق کردند. پس از لحظاتی با چهره‌ای بشاش و لبخندی دلنشین فرمودند: «کتاب خیلی خوبی است.» یک دوره از این کتاب به ایشان هدیه کردیم.
آقا با نگاهی به تابلوی غرفه فرمودند که کتاب دانشگاهی دارید؟ پاسخ دادم بله کتاب دانشگاهی هم چاپ می‌کنیم، ولی کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه بیشتر عمومی است.
 
این ناشر که همراه با همسرش در این دیدار حضور داشت، گفت: پیش از این چندبار خواب آقا را دیده بودم و دوست داشتم ایشان را از نزدیک ببینم که امروز این آرزو محقق شد. در آن لحظات فقط محو جمالشان شده بودم و نمی‌دانستم چه بگویم و حتی توضیحات مربوط به کتاب را هم همسرم ارائه داد. فضای خیلی خوب و روحیه‌بخشی بود. فقط ایشان را نگاه می‌کردم و در دلم ماشاءالله می‌گفتم. انشاءالله سالیان سال، سایه ایشان بالای سر ما و مملکت باشد.


تحسین رهبر از مجموعه 9 جلدی «العبقری الحسان»

انتشارات مسجد مقدس جمکران، غرفه بعدی بود که رهبری دقایقی در آنجا توقف داشتند. علی‌اکبر صمدی؛ رئیس اداره محتوای انتشارات کتاب جمکران در زمان بازدید رهبری به‌عنوان مسئول غرفه حضور داشت.
 
وی گفت: «حُسن یوسف» شامل نکته‌های تربیتی سوره مبارکه یوسف، نخستین کتابی بود که توجه آقا را جلب کرد و این کتاب را تورق کردند. بعد کتاب «مستوری» را دیدند و با لبخند فرمودند که کتاب آقای کرمیار است؛ ایشان کتاب خوبی به اسم «نامیرا» دارد. «نخل و نارنج» درباره زندگی و زمانه شیخ انصاری،‌ اثر وحید یامین‌پور، دیگر کتابی بود که نظر رهبری را جلب کرد.
 
ایشان همچنین درباره کتاب «العُرف الوردی» که مجموعه احادیث اهل‌سنت درباره امام زمان (عج) پرسیدند و اظهار رضایت کردند. رهبری در پایان مجموعه 9 جلدی «العبقری الحسان» را دیدند و چندبار تأکید کردند که کتاب خوبی است. این کتاب اثر آیت‌الله شیخ علی‌اکبر نهاوندی است که مقام معظم رهبری ایشان را به‌خوبی می‌شناخت.


رهبر انقلاب کتاب‌های شاعران جوان را پسندید

شهرستان ادب، یکی از دیگر غرفه‌هایی بود که آیت‌الله خامنه‌ای از آن بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و تازه‌ترین کتاب‌های این انتشارات قرار گرفتند. کتاب‌های رمان و به‌ویژه مجموعه مدرسه رمان و کتاب‌هایی از شاعران جوان ازجمله «هیاهو»، «من پناهنده نیستم»، «آنجا که نامی نیست» و «سیاه مست سایه تاک» «قاف» ازجمله آثاری بود که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت.


تعجب رهبری از پرفروش بودن کتاب «قانون»

در غرفه انتشارات سروش، مسئول غرفه از کمرنگ شدن فعالیت‌های این مرکز در چند سال اخیر و عزم مدیران جدید برای رونق فعالیت‌های این انتشارات گفت.

در  هنگام معرفی کتاب «قانون» بوعلی سینا، رهبری از رسیدن این کتاب به چاپ بیستم متعجب شده و پرسیدند واقعاً پرفروش است؟ مسئول انتشارات در پاسخ گفت: مردم به طب سنتی علاقه پیدا کرده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز افزود که این کتاب‌ هنوز در خیلی از دانشگاه‌ها به‌عنوان کتاب مرجع مطرح است.
 
دیگر کتابی که در این غرفه توجه رهبر انقلاب را جلب کرد، «دختران آفتاب» بود که تاکنون به چاپ بیست و نهم رسیده است.  

 
توجه رهبر به کتاب‌های «دنیای سوفی» و «معنای عشق»  

در غرفه هرمس، مسئولین غرفه ابتدا کتاب «معنای عشق» را معرفی کردند که پاسخ جالب رهبری را به دنبال داشت: «پس بالاخره ایشان عشق را معنا کرده‌اند.» 
 
رهبر معظم انقلاب در ادامه با نگاهی به قفسه کتاب‌های فلسفی هرمس، می‌اندازند و نظراتی کارشناسانه می‌دهند. 
 
«اخلاق خسروانی»یکی از کتاب‌هایی بود که در این غرفه، نظر مقام معظم رهبری را جلب کرد و ایشان بر کار روی شاهنامه تأکید کردند. یکی دیگر از غرفه‌داران هرمس، کتاب «دنیای سوفی» را معرفی و موضوع آن‌را تاریخ فلسفه برای بچه‌ها عنوان کرد که رهبر فرمودند که چه خوب است که این کتاب‌ها خوانده شود. کتابی درباره طوفان کاترینا، نیز در این بازدید به رهبر انقلاب معرفی شد. 
 
«دیوان ملک‌الشعرای بهار»، «حضور خلوت انس» و «نخستین رویارویی‌های اسلام و سکولاریسم» سه کتابی بودند که مدیر انتشارات هرمس به رهبری هدیه کرد و ایشان از این حُسن انتخاب اظهار خوشحالی کرده و فرمودند: «خوب دغدغه‌های ما را هم جدا کردید.»


تعجب رهبر انقلاب از «گشت ارشاد در آمریکا»

دفتر نشر معارف، دیگر غرفه‌ای بود که رهبری در مسیر بازدید دقایقی توقف داشته و با مسئول غرفه صحبت کرد. ایشان با تعجب از دیدن کتاب «گشت ارشاد در آمریکا»، از نویسنده کتاب پرسیدند که غرفه‌دار او را یک ایرانی مقیم آمریکا معرفی کرد. 

در این حین جوانی از راه‌اندازی 27 کتابفروشی در 27 استان گفت که رضایت رهبر را به دنبال داشت.

در غرفه شرکت نشر البرز است بحث تبارشناسی خاندان‌های ایرانی شکل گرفت. 
علمی؛ مسئول جوان این غرفه، با اهدای کتابی به رهبر گفت: «فکر کنم شما بیشتر اهل شعر باشید» که ایشان با تبسمی فرمود: «ما اهل کتابیم.»


شگفتی حاضران از بیانات رهبر درباره خاندان‌های سلطنتی انگلستان

در  غرفه نشر تندیس، با توجه به وجود کتاب‌هایی درباره تبارشناسی خاندان سلطنتی انگستان، رهبر انقلاب با نام بردن از کتاب «خائن بی‌گناه» از تبارشناسی خاندان‌های سلطنتی انگلستان به‌طور تخصصی سخن می‌گویند.
 
رهبر در گذر از جلوی غرفه نشر آگه، سراغ جدیدترین کتاب استاد شفیعی کدکنی
«تصحیح تذکره‌الاولیاء» را گرفت که گفتند از سوی انتشارات سخن یکی دو روز پیش به چاپ رسیده است.
 
ایشان در غرفه نشر آسیم، معنای اسم انتشارات را جویا شدند که مسئولان غرفه پاسخی نداشتندکه رهبر به شوخی فرمودند: «یک کتاب لغت برسانید».

مقام معظمر رهبری در غرفه اطلاعات یاد حسن آقا تهرانی؛ موسس این انتشارات را گرامی داشت و تاکید کردند که ایشان اینکاره بود و کاربلد کتاب و انتشارات.


داریم آقا این مجموعه را!

دیگر غرفه‌ای که در این روز، افتخار میزبانی از رهبر معظم انقلاب نصیبش شد، انتشارات علمی و فرهنگی بود. 

رهبری با مشاهده تعداد دفعات چاپ «حافظ‌نامه» اثر بهاءالدین خرمشاهی، گفت: «حتماً خیلی پرفروش است». در هنگام عبور از کنار مجموعه‌های تاریخ فلسفه مشهور کاپلستون، مسئول غرفه می‌خواهد آن‌ها را معرفی کند که رهبر انقلاب پاسخ دادند: «داریم آقا این مجموعه را!»


آبروی این آقا را بعد از مرگش بردند!

«گل سرسبد ما و پرفروش‌ترین آثار ما متعلق به رضا امیرخانی است». این صحبت مسئول غرفه افق در بدو ورود رهبری است که ایشان سوال کردند: «می‌خرند حسابی؟» که مسئول پاسخش مثبت بود. وی مجموعه آثار کلاسیک ادبیات افق را هم به مقام معظم رهبری معرفی کرد.

رهبری درباره «همینگوی» به وزیر گفت: «آبروی این آقا را بعد از مرگش بردند.» وقتی هم که مسئول غرفه رمان «پدرخوانده» را معرفی کرد، ایشان فرمودند: «بله فیلم‌هایش را دیده‌ام».
 

شانس‌تان خوب نبود

غرفه فرهنگ معاصر هم در این بازدید، دقایقی میزبان رهبر معظم انقلاب بود. 
 
آیت‌الله خامنه‌ای در این غرفه، ابتدا از فروش «کلیدر» محمود دولت‌آبادی پرسیدند که مسئول غرفه اظهار رضایت کرد. رهبر در ادامه «فرهنگ آوایی فارسی» را تورق و از دکتر صالحی پرسیدند: «مگر «بَلانسبت» درست نیست؟ اینجا «بِلانسبت» نوشته است!» و خطاب به غرفه‌دار فرمودند: «اشتباه کتابتان را هم گرفتیم. شانس‌تان خوب نبود.»


مگر پائولو کوئیلو اهل معنویات است!

در غرفه «نشر پارسه» رهبر انقلاب با در دست گرفتن کتاب «درباره یک سفر معنوی» از مسئولین غرفه پرسیدند: «مگر پائولو کوئیلو اهل معنویات است؟ کارهایش که چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.»

هنگامی که کتاب «بازجویی از صدام» را به رهبر معرفی می‌کنند، ایشان فرمود: «رهبر خوانده‌ام. در مجموع تصویر مثبتی از صدام ارائه می‌کند با اینکه در ظاهر بدگویی‌اش را می‌خواهد بکند.»

 
آموت، یعنی آموخت...
 
همچنین آیت‌الله خامنه‌ای در هنگام عبور از جلوی غرفه نشر آموت، با نگاهی کلی به آثار، از یوسف علیخانی؛ مدیر این انتشارات پرسیدند: آموت یعنی چه؟ که علیخانی پاسخ داد: یعنی آموخت و متضاد ناموت. 

در ادامه علیخانی و رهبر، لحظاتی درباره الموت به صحبت پرداختند که مدیر انتشارات آموت را سر ذوق آورده بود. 


دیدار صمیمانه رهبر و پسر شهید صیاد شیرازی

انتشارات روایت فتح، یکی از غرفه‌هایی بود که دقایقی افتخار میزبانی رهبر معظم انقلاب را داشت. مسئول جوان غرفه با بغض به رهبر گفت: «۲۰ سال است منتظر شماییم آقا!»

یکی از حاضران در این غرفه، پسر سرلشکر شهید صیاد شیرازی ست که مورد تفقد و لطف ویژه رهبری هم قرار گرفت.  

«یادگاران» و «نیمه پنهان ماه» کتاب‌هایی بودند که در روایت فتح به رهبری معرفی شدند. همچنین در این دقایق، مسئولان غرفه درباره کتابی که برای شهید زرتشتی که خودش و مادرش عاشق امام رضا (ع) بودند، سخن گفتند که توجه رهبر معظم انقلاب را در پی داشت. 


کارها باید جهادی‌تر و برای رضای خدا انجام شود

ایشان در ادامه با نگاهی گذرا به غرفه‌های سروش و خوشه، برای استراحتی کوتاه، دقایقی به غرفه «گام دوم انقلاب» رفتند. در مسیر بازگشت مقام معظم رهبری، توقفی کوتاه در غرفه ملک اعظم داشتند.  

حمید عاکف؛ مسئول این انتشارات درباره این دیدار بیان کرد: کارهای جدید انتشارات را خدمت ایشان معرفی و کتاب‌های «همرنگ خدا»، «بزم باران»، «در جستجوی ثریا» و «گمشده مزار شریف» را به آقا تقدیم کردیم. نکته جالب اینکه، رهبری کتاب «گمشده در مزار شریف» را مطالعه کرده بودند. حضرت آقا کتاب‌های «همرنگ خدا» و «بزم باران» آثار جدید سعید عاکف را تورق کردند. همچنین چند نمونه از نامه‌های مخاطبان ازجمله نامه‌ای را که یکی از مخاطبان ما درباره کتاب «شهید برونسی» نوشته بود، به ایشان نشان دادم.
 
رهبر معظم انقلاب به ما توصیه کردند که کارها باید جهادی‌تر و مخلصانه‌تر و برای رضای خدا انجام شود. اگر نیت برای خدا باشد، خود خدا کمک می‌کند.


گزارش احداث کارخانه جدید کاغذ به رهبر

آخرین غرفه‌ای که مقام معظم رهبری در بازدید 2 و نیم ساعته خود به آنجا رفتند، مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود. محمدعلی مرادیان؛ مسئول این غرفه و معاون تشکیلاتی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حضور رهبری را اینگونه توصیف کرد: غرفه مجمع، جزو راهروهایی نبود که اجازه ورود داشته باشد و غرفه ما جزو بازدید نبود، ولی به این دلیل که محوطه باز بود، هماهنگ شده بود که ما هم باشیم. حدود 9:15 دقیقه همراه با دوستان و چند تن از ناشران که غرفه‌های آن‌ها در راهروهای بالاتر بود ازجمله سیدمرتضی آخوندی، خلیلی؛ مدیرعامل نشر شهید کاظمی، قره‌داغی؛ مدیرعامل انتشارات سوره مهر و آقایان دریالعل و شمشیری، داخل آمدیم و چون احتمال می‌دادیم آقا به غرفه مجمع بیایند، همه شروع کردیم به تمیز کردن غرفه.
 
صندلی‌ها را به‌گونه‌ای چیدیم که در هنگام ورود رهبری، مانعی وجود نداشته باشد و همراهان هم بتوانند بنشینند. در حین بازدید هرچه تلاش کردیم برویم آقا را ببینیم، میسر نشد. لذا با بیم و امید همراه با ناشران روی پله‌ها نشستیم تا اگر رهبری رد شدند، حداقل ایشان را ببینیم. حدود 12:15 حضرت آقا برای استراحت به غرفه گام دوم انقلاب رفتند و آقای نیلی را صدا زدند. چند دقیقه بعد برگشت و گفت که رهبری به غرفه مجمع می‌آیند. رهبر انقلاب بعد از یک توقف کوتاه در غرفه ملک اعظم، مستقیم به غرفه مجمع آمدند.


وقتی آقا آمدند،‌ ابتدا خواستند به سمت چپ غرفه که میز آنجا بود بروند که عرض کردم، جای شما اینجاست و ایشان را برای نشستن به سمت صندلی‌ها هدایت کردیم. پس از استقرار رهبری و همراهان، آقای نیلی شروع به صحبت کردند. آقا پرسیدند اینجا چه‌کار می‌کنید؟ دو انتخاب داشتیم؛ یا اینکه درباره کارهای مجمع یا درباره کارکردهای صنف بگوییم. صحبت‌هایی که درباره مجمع کردیم، مهم‌ترین آن‌ها درباره موضوع کاغذ بود. خدمت ایشان عرض کردیم که اوضاع ناشران بحرانی است و موجودیت نشر تهدید می‌شود. پیگیری‌هایی که با اعضای تشکل‌های نشر درباره کاغذ انجام داده بودیم را گزارش و خبر خوش احداث کارخانه جدید و امکانات جدیدی که برای تولید کاغذ در حال رخ دادن است را بیان کردیم.
 
این کارخانه ظرفیت تولید 400 هزار تن کاغذ را در طول سال دارد و ماده اصلی سازنده آن، باگاس (تفاله‌ای که پس از استخراج شکر از نیشکر و سورگوم، حاصل می‌شود) است که نگرانی محیط زیستی هم ایجاد نمی‌کند. ایشان فرمودند که خیلی باید پیگیری کنید و گفتند که شنیدم وزیر صنعت، اهل کار است. با تعامل این مشکل قابل حل است و تولید کاغذ در داخل، شدنی است.

در ادامه نکاتی درباره جایزه جهانی فلسطین خدمت ایشان عرض کردیم که اولین دوره آن سال آینده به میزبانی لبنان برگزار می‌شود که مقام معظم رهبری استقبال کردند.


بحث دیگری که مطرح کردیم، پرفروش‌های جبهه انقلاب اسلامی بود که به دفعات تجدیدچاپ شده‌اند، مانند «سلام بر ابراهیم»، «انسان 250 ساله» و «خاطرات سفیر» که آقا با لبخندی از سر رضایت، خوشحالی خود را نشان دادند.
 
دیگر موضوعی که در حضور رهبری مطرح کردیم، راه‌اندازی جایزه شهید اندرزگو بود که در مقابله با تحریف تاریخ و تطهیر خاندان پهلوی در قالب رمان، انجام می‌شود. سال گذشته آثار خیلی خوبی در این زمینه تولید شده از نویسندگان و ناشران خوب. ایشان فرمودند: این آثار کجا هستند؟ و فرمودند در این زمینه کار نشده است. آقا گفتند: «وقتی که پهلوی‌ها آمدند، خیلی خوب توانستند راجع به قاجاری‌ها بنویسند و البته دروغ هم ننوشتند و قاجاری‌ها همانی بودند که آن‌ها نوشتند. ولی ما این‌کار را نکردیم.» قرار شد فهرستی از این آثار، خدمت ایشان ارائه دهیم.
 
رهبری در ابتدای حضور در غرفه مجمع فرمودند که چقدر وقت می‌خواهید؟ ما پاسخ دادیم 5 دقیقه. ولی وقتی صحبت اندکی به دراز کشید، ایشان دوبار با لبخند فرمودند: 5 دقیقه نشد؟

در پایان به ایشان عرض کردم: آقا برای مجمع دعا می‌کنید؟ ایشان فرمودند: حتما دعا می‌کنم. ان‌شاءالله خدا موفقتان بدارد.  


رهبری صبور، خوش‌رو، خستگی‌ناپذیر و اهل کتاب

مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرکز نشر هاجر و مرکز طبع و نشر قرآن کریم از دیگر غرفه‌هایی بودند که در مسیر بازدید رهبر انقلاب قرار داشتند و ایشان به‌صورت عبوری با مسئولان حاضر در این غرفه‌ها احوالپرسی و خسته نباشید گفتند.

بیش از دو ساعت بازدید بدون توقف، آنهم با رویی خوش، روحیه‌ای بانشاط و با دیدگاه‌های کارشناسانه درباره انواع کتاب‌ها، فضایی روحیه‌بخش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ایجاد کرد؛ آنهم در گرمترین روز مصلای امام خمینی (ره) در اردیبهشت 98. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها